Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33074 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #90 Gepost op: 8 mei 2004, 22:52:50
Aan de rook te zien, kun je er donder op zeggen dat ie dr zometeen gegarandeerd uitkomt. Hij kolkt er echt uit. Het vuur is dus, zoals door meerdere mensen al voorspeld was, over ons heen gegaan en heeft nu de voorkant van de hal bereikt. Mocht er nog ploegen binnenzitten, heb ik 1 boodschap voor: als de sodemieter naar buiten, dit loopt helemaal uit de klauwen wat ik al voorspeld had. Hij komt er aan alle kanten uit zometeen. Buitenaanval is de enige optie. Gelukkig dat er een 2e Dompelpomp aanrijdend is voor de waterwinning in de wijk, dan is die ook gegarandeerd. We hebben er weer een probleem bij: de boerderij met rieten kap. 3e TS staat daar , in de hoop dat ie m kan houden. Ik ben er niet erg zeker van.
Jammer dat die HW precies aan de voorkant staat, want ik had m liever in die woonwijk gehad. Maar omdat t 20 minuten duurt voordat dat ding in die wijk is, dat duurt te lang dus opstelplaats is achter 3e TS. Voeding van beide voertuigen kan geregeld worden door eerste dompelpomp.
Het asbestverhaal is denk ik een 'samenspel' tussen OVD en (eerste) bevelvoerder, waarna de OVD waarschijnlijk om de komst van de AGS verzoekt. Deze houdt zich oa bezig met het asbestverhaal in samenwerking met de OVD.
Wat al vermeld is, als het erg heet wordt zullen die toeschouwers toch langzamerhand iets naar achter gaan(het is immers al 25 graden buiten ;) ). Asbestdeeltjes zullen in de wijk terechtkomen. Dus die wijk MOET gewoon worden schoongeveegd. En het zwaartepunt van de inzet blijft naar mijn mening de woonwijk omdat daar de meeste kans op uitbreiding is+bijkomende probleem van de asbestvezels.

Tot zover maar weer even.

cfdhans

• Gast
Reactie #91 Gepost op: 9 mei 2004, 07:44:27
paniek paniek,dat is wat je krijgt als het erg warm gaat worden in de woonwijk en als je vliegvuur krijgt(kun je op rekenen) zullen er veel mensen het op een hollen zetten  ;D
vliegvuur en straling gaat nu een nog groter probleem worden,met name voor de rieten kap en de toeschouwers.
er moet zoveel mogelijk slagkracht blijven om uitbreiding naar de woningen te voorkomen,als ik de rook zie kolken komt hij snel heel snel over de gehele lengte en breedte naar buiten.
ons personeel moet naar buiten!!!!!!!!!!!!!!!
laat die loods maar fikken ,alleen uitbreiding voorkomen telt nu nog EN blussen van de rieten kap.
het publiek moet weg,een peloton ME is een goede gedachte in deze.
20 min. om van voor de loods naar de woonwijk te komen  ,zat reeds in mijn voorspellingen.
de 3 e tas moet vanaf de andere zijde als waar tas2 staat een waterscherm leggen.
1 tas kan niet over 200 meter een beschermend scherm leggen voor alle woningen.
tas4 moet op de helft van de loods afleggen en vliegvuur bestrijden richting woningen.
hoogwerker inzetten voor rieten kapbrand.
tas 5 beschermt het kantoorgebouwtje links van de loods.
asbest is een mooie kreet die je kunt gebruiken om het volk duidelijk te maken dat ze gevaar lopen.
helpt misschien in deze,maar ik ben er bang voor dat de meeste toeschouwers hun kans op een grote fik benutten en zo goed als ze kunnen alles willen blijven zien.
los van het adembeschermingsgebruik te intensiveren zou ik met het asbest verhaal niet meer doen als ter kennis geving aannemen.
it's gonna be a looooooong hot summerday! :D :D

mikie

• Gast
Reactie #92 Gepost op: 9 mei 2004, 09:26:22
Hé Fikkie ben je bij deze brand aanwezig geweest. Dat zal wel een flinke kluif zijn geweest. Ik ben ook benieuwd hoe deze in het echt bestreden is, misschien horen we dat nog.

Hoe zit het nou met de politie zijn ze bang ofzo  ;D ;D, Ik nog geen reactie gelezen bij deze causus. Ik zou denk ik een peleton ME zou inzetten. Als het niet goed wils gaat dan maar kwaad wils. Ze zijn heel hard nodig.

De mensen binnen in het pand moeten eruit zeker gezien de rook ontwikkeling boven het pand. Dat duurt niet lang meer voordat hij er uit komt. Zeker aan de voorkant als je kijkt naar de rook uit het raam boven de roldeur. En net als ik al eerder heb geschreven als een binnenaanval langer duurt dan 15 minuten zonder resultaat dan moet je het pand op een defensieve strategie aanpakken buiten. Dit zijn de conclusies en aanbeveilingen uit het rapport van de Inspectie van Openbare Orde en Veiligheid naar aanleiding van de grote brand in de Bonte Wever en de kerk in Haarlem.

Als je kijkt naar de rookontwikkeling (rood) en de wetenschap dat er asbest aanwezig is in en op het pand dan moet de ROGS worden gealarmeerd. Gezien de aanrijtijd kan de OVD eventueel telefonisch wat info winnen bij hem of haar, hoe om te gaan met asbest en de rook. Uiteraard moeten alle brandweermensen die bovenwinds en in de rook staan ademlucht dragen ook de chauffeurs!!! Tevens kan hierdoor ook wel een extra ambu worden geregeld, maar ik neem aan dat is besproken in het CTPI wat nu wel ergens aanwezig moet zijn. ??? ???
Ik denk ook net wat Jaap zegt dat de mensen vanzelf wel weg gaan als het vliegvuur en de rook heviger wordt en naar beneden zakt. Het nadeel is dat er mogelijk asbest in zit. Dit zou dan misschien kunnen worden omgeroepen door de megafoon in een voertuig dit in overleg met de politie als ze aanwezig zijn  ;D ;D.

De hw zou ik laten staan aan de voorzijde ook al heb ik hem hard nodig aan de andere zijde. Maar dat duurt toch 20 minuten en dan zou de andere hw ook tp zijn, dus laat dan maar staan en inzetten aan de voorkant. Misschien kan hij met de het kanon de asbest gedeeltelijk laten neerslaan.

De prioriteit heft nog steeds de woonwijk!!!!!!! en zeker het huis met het rietendak omdat dit ook vliegvuur kan veroorzaken en dus weer een uitbreiding naar de omgeving.

Laten we ook de inwendig mens niet vergeten anders hebben we straks niets aan onze manschappen en houden we het helemaal niet meer onder controle. Vocht is erg belangerijk op deze zomeravond. Dit wel in overleg en via een schematje ofzo dat de brandbestijding verminderd wordt.

Voorlopig hou ik het zo en ben benieuwd wat er nog meer zou komen,komt er nog tankwagen met benzine de woonwijk binnen rijden??????????????

Mikie  :) ;)

Jaap Goos

• Gast
Reactie #93 Gepost op: 9 mei 2004, 17:32:27
Ja mikie, ik voel wel met je mee, wat zou er nog meer fout kunnen gaan.
Bijna geen politie, 20 minuten aanrijdtijd van aankomstplaats de woonwijk in, tussendoor nog even een rieten dak, asbest, een woonwijk die staat op het punt om in de brand te vliegen, voertuigen aanrijdend naar plekken waar we ze absoluut niet willen hebben.
Ik begin nu te begrijpen waarom ze daar in de buurt altijd van die grote branden hebben. ;D ;D :-X
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel meer uit wat je gaat doen. Die loods is klaaren kunnen we opgeven, zal rondom in de stralen moeten dus laat alles maar komen wat je verder nog ter beschikking hebt.
Je hebt nogal wat nodig om die loods rondom in te pakken, de rest kan zich dan bezighouden met de omgeving.
Jaap

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #94 Gepost op: 9 mei 2004, 18:12:43
ja leuke reacties allemaal.
Kunnen jullie je voorstellen wat voor een avond er geweest is.......en er is niks verzonnen!!!!

OK steun van politie is NUL. Ze zijn te laat en kunnen niks meer beginnen tegen de ramptoeristen. Waarom politie geen ME peloton heeft ingezet is mij een raadsel ik heb ook geen flauw idee wat daar de opkomst tijd van is...??? zou misschien wel een optie geweest zijn. In ieder geval beter als wat het nu was.

Brandweerman die gewond was stond aan de voorkant. heeft ingescheurde enkelbanden. Kan nog redelijk uit de voeten en is pompbediener van de 1ste tas geworden. zodat de eigenlijke P ergens anders ingezet kan worden.....

De boerderij met rietenkap is alleen via de voorkant te bereiken. en niet via de woonwijk.

Drank: Is goed dat daar aangedacht gaat worden. Deze staat bij ons inieder blusvoertuig een trae isotone dorstlesser. Iedereen die bij het blusvoertuig in de buurt komt moet (en wil zelf echt wel) drinken

Alle ondersteunende voertuigen zoals VC commanda haakarm - verzorging en ademluchtcontainer staat op (normaal 30 minuten afstand) bij een examen OBM. Dit is een probleem voor de RAC om de voertuigen daar op te laten halen en naar plaats incident te brengen. De eerste containers komen na 1 uur pas ter plaatse!
Wel is ondertussen de CVD ter plaatse en heeft in zjin auto overleg met ovd en rogs. beginnend CTPI.

Die tankwagen is toch niet de woonwijk in komen rjiden anders was het eindresultaat helemaal niet meer te overzien geweest >:(

op de boerderij is door de 3de ts afgelegd en kunnen deze zonder hw onder controle krijge. Hw is dan ook doorgereden naar woonwijk.

Nog heel even voor de duidelijkheid:
ook al wil je alle aankomende voertuigen naar de woonwijk hebben deze moeten eerst langs de voorkant dat is de hoofdweg door het dorp heen!!!! ik zal eens kijken of ik een link kan maken met de plattegrond van het mooie dorp........

Door de ovd is heel de gemeente (3 posten) uitgerukt en heeft nog maar 1 voertuig voor de restdekking van heel de gemeente.

en mikie, tuurlijk krijg je nog te zien/horen hoe het af gaat lopen maar zover zijn we voorlopig nog niet. enne had je dat stukje gelezen over die zoon???? is daarmee je vraag beantwoord?

En Jaap helaas vallen die grote branden wel mee :( :-\ :'(
Je schrijft dat je rondom stralen in wilt gaan zetten. Is dit om uitbreiding te voorkomen of wil je blussen?

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 9 mei 2004, 18:24:38
om jullie een beetje een beeld te geven van hoe de straatomgeving eruit ziet moet je maar even het volgende doen:

www.locatienet.nl
adres: wolput 64 a
plaats Vlijmen

naar grote: buurt of blok gaan en op de plaats waar het kruisje staat is ongeveer het pand! en de woonwijk waar we het over hebben is de hoprank! de hopbel heeft geen dreiging van de loods!
foto in de woonwijk is genomen onder de k van hoprank en dan het "straatje"eronder. het vierkant blokje.

Ik hoop wel dat nu niet iedereen snel op internet gaat zoeken hoe het afloopt want dan heb ik meteen spijt van deze actie!!!

voertuigen die aankomen krijgen opdracht om via afrit 43 te komen. afrit 44 en dan door het dorp is helemaal geen doen meer! daarom komen dus de voertuigen langs de voorkant!

succes

Jaap Goos

• Gast
Reactie #96 Gepost op: 9 mei 2004, 18:35:53
Fikkie is puur om te voorkomen dat het nog verder uit de klauwen gaat lopen.
Jaap

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 9 mei 2004, 20:58:54
mooie reacties allemaal,Fikkie we moeten maar even overleggen wanneer we weer een stap verder gaan ;)

mikie

• Gast
Reactie #98 Gepost op: 9 mei 2004, 21:04:19
Nou ik krijg inderdaad medelijden met je hoe je die brand moest trachten te blussen.  :-\ :( Het lijkt wel of de Wet van Murfy in jullie regio is uitgevonden. :-\ Volgens mij moet je wel een keer gedacht hebben dat je liever geen dienst had gehad of.......
Wat bedoel je met dat stukje van die zoon of mijn vraag beantwoord is. Ik heb nog even terug zitten lezen maar ik kan het niet helemaal plaatsen.

Voor de rest ga ik met Jaap mee de loods rondom in de stralen zetten en voorkomen dat het in de woonwijk nog meer fout gaat.

Fikkie is er later, na de brand, nog iets geregeld met aanrijroutes voor hulpverlenningsdiensten naar het bedrijventerrein of de woonwijk? En nee hoor ik ga niet zoeken op het internet na de afloop van deze droevig te bestrijden brand, daar is dit forum niet voor bedoeld.

en mikie, tuurlijk krijg je nog te zien/horen hoe het af gaat lopen maar zover zijn we voorlopig nog niet. enne had je dat stukje gelezen over die zoon???? is daarmee je vraag beantwoord?

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 9 mei 2004, 21:26:33
mikie,

ik was die zoon...........................
vandaar alle parate kennis...

en als die wet nog niet was uitgevonden dan is hij dat wel bij deze brand......