Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51841 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jasper K

• evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Reactie #100 Gepost op: 29 november 2011, 00:12:13
Volgens mij zijn er heel veel hulpverleners met de zelfde opleiding en een totaal verschillend niveau, zowel bij de ehbo opleiding( waar sommige hun diploma bij een pak wasmiddel hebben gekregen) als in de profsector. Maar of dat een superoverenthausiaste ehbo-er met veel kennis zich in een ambu mag vertonen? Nee, dat lijkt me niet. Ik vind dat je daarvoor de juiste opleiding moet hebben(sosa).
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 29 november 2011, 07:09:42
Hypothetisch:

Stel dat ik straks in een asthma cardiale schiet, dan heb ik toch echt liever een ALS-ambulance dan een ambulance met EHBO/EHV-ers.
Waarom moeten een aantal EHBO/EHV-ers  -in mijn optiek: lekenhulpverleners-  zich altijd vergelijken en meten met professionele hulpverleners?

Schoenmaker blijf bij jouw leest.
Never underestimate the power of stupid people

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 29 november 2011, 08:31:46
Er zijn verschillende schakels en elke schakel heeft elkaar keihard nodig.

Je laatste zin is nog het beste en was genoeg geweest.
De EHBO-er voor de eerste hulp
De ambulance voor de professionele hulp in de pre hospitale fase
De verpleegkundige en arts in de hospitale fase

Waar het in dit topic om draait is als het de schakels zich gaan vermengen. EHBO-er is geen ambulance en (ambulance)verpleegkundige is geen arts.

Overigens is er een duidelijke opklimmende graad van deskundigheid en bijbehorende studie. Een arts of verpleegkundige is inderdaad geen automatisch een eerste hulpverlener. Hij/zij zal een aantal handigheidjes in het veld niet kennen. Een uroloog zal niet zo handig zijn in het aanleggen van een brede das, om maar een voorbeeld te noemen.
Anderzijds hebben ze wel allemaal een basisopleiding, zodat je niet bang hoeft te zijn voor levensbedreigende situaties.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 29 november 2011, 08:53:14
Met deze logica in de hand is bijna iedere burger dus al blij als er een  persoon met 2 jaar lagere school uit een geel busje rent met de dwangmatige drang om goedbedoelde inadequate hulp te gaan verlenen....   zegt meer over de burger dan over de professionals.

Het is geen "logica", maar slechts een nuchtere observatie uit de praktijk. De termen "dwangmatig" en "goedbedoelde inadequate hulp" vind ik in dit verband cq. in deze discussie niet gepast en worden uitsluitend door je gebruikt om de discussie een ongewenste richting op te sturen.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 29 november 2011, 10:00:29
Hypothetisch:

Stel dat ik straks in een asthma cardiale schiet, dan heb ik toch echt liever een ALS-ambulance dan een ambulance met EHBO/EHV-ers.
Waarom moeten een aantal EHBO/EHV-ers  -in mijn optiek: lekenhulpverleners-  zich altijd vergelijken en meten met professionele hulpverleners?

Wat ook wel een aardige vraag is, is waarom veel ambulanceverpleegkundigen zich heel veel beter voelen dan bijvoorbeeld de huisarts en geen gelegenheid onbenut laten om te verkondigen hoe slecht huisartsen het wel niet doen?  :D . En zo kan ik nog wel 1001 zaken verzinnen die er verder niet toe doen.

Je verhaal over een asthma cardiale vond ik in eerste instantie maar onzin, maar is bij nader inzien toch wel interessant. Stel nou, hypothetisch, dat het druk is in de regio waar je woont en de dichtsbijzijnde ambulance een aanrijtijd van 17 minuten heeft. Stel nou dat het een paar minuten na melding niet zo goed met je gaat en je dierbaren nogmaals 112 bellen, waarop de meldkamer een vervolgactie onderneemt. Stel nou dat er na een paar minuten alvast een politieteam arriveert. Of een first-responder team van de brandweer. Hulpverleners die zeer basaal eerste hulp kunnen en zullen verlenen en bijvoorbeeld een reanimatie op kunnen starten. Jij zal er niet zo veel meer van meekrijgen, maar ik durf te wedden dat je dierbaren blij zijn dat er alvast iemand is die iets doet. En stel nou dat die broodnodige eerste hulp verleend wordt door twee EHBO'ers van één of andere organisatie die toevallig net voorbijrijden in een herkenbare auto, wedden dat je dierbaren dan ook blij zijn dat zij alvast iets doen?

Maar goed, nu stop ik er mee, heb wel weer genoeg gezegd over dit onderwerp. De bottomline is dat er weer eens een organisatie is die blijkbaar niet voldoet aan het ideaalplaatje wat men zich op dit forum opgelegd heeft en dat alles wat maar mogelijk is erbij gehaald moet worden om deze organisatie zo negatief mogelijk af te schilderen.

Madmedic

• AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #105 Gepost op: 29 november 2011, 10:17:45
...ik weet niet hoe het in Nederland is.. maar hier in Duitsland MOET je een geldig "E.H.B.O."-diploma  met alle aantekenigen hebben om überhaupt een (pré)-medische opleiding te mogen volgen... dus het verhaal dat een VPK of zelf een arts niet in staat is om een goede eerste hulp op straat te verlenen grijpt hier niet.. in tegendeel...

groetjes,
Marinus

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 29 november 2011, 10:33:58
Beste forumleden,

In diverse discussie onderwerpen op dit forum is dit fenomeen in het verleden aan de orde geweest. Steeds vanuit een iets andere invalshoek. De ene keer ging het over bloeddruk meten door een Eerste Hulpverlener. De andere keer ging het over saturatiemeting en recent hebben we het nog gehad over zuurstoftoediening. Nu gaat het weer over het vervoermiddel, die treffende overeenkomsten laat zien met een voertuig zoals gebruikt wordt in het reguliere ambulancevervoer.

Ik heb groot respect voor ieder persoon, die een medemens in geval van nood bijstand biedt. Daarbij haal ik nogmaals de woorden aan die ik een eerdere discussie op dit forum postuleerde.

Die hulp is van onschatbare waarde voor een slachtoffer en voor de professional. EHBO moet daarom vooral eenvoudig en doeltreffend zijn zodat iedereen die hulp aan een medeburger kan verlenen. Dat is vaak al lastig zat!

Expert

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 29 november 2011, 11:24:49
De vraag- c.q. probleemstelling in dit topic is tweeerlei:

Hulp door EHBO-ers/EHV-ers:
>mits in eigen competentiegebied prima.

EHBO-ers/EHV-ers met OGS (+auto in BiZa-kleuren) in het verkeer:
>Neen
Never underestimate the power of stupid people

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 30 november 2011, 13:37:57
Wat maakt iemand met de titel verpleegkundige of arts dan kennelijk automatisch een professionele eerstehulpverlener?
Niets!
Denken dat je iets goed kan en mag alleen vanwege een titel is schadelijk of zelfs levensbedreigend voor een slachtoffer.
Denkers in deze richting ben ik in de dagelijkse praktijk vaak tegengekomen.

Verpleegkundigen en artsen zijn medisch opgeleid maar slechts en uitsluitend alleen bevoegd en bekwaam voor het eigen vakgebied EN indien je aan de gestelde vereisten voldoet.
Buiten je medisch vakgebied ben je een leek, ondanks welke medische opleidingen je ook hebt genoten.
Als voorbeeld, een kaakchirurg mag ook geen darmoperatie uitvoeren en is daarin dus duidelijk een leek ondanks zijn enorme medische expertise en ervaring. Hij is domweg niet bevoegd en bekwaam in darmoperaties.
Dat geldt ook voor verpleegkundigen en artsen op de SEH of ambulance. Ben je niet geschoold en getraind in bijvoorbeeld ALS, PALS, TNCC, PHTLS en/of andere opleidingen, dan ben je een leek voor die handelingen ondanks je hard bevochten titel.

En vergeet ook niet dat ook een leken eerstehulpverlener een professionele houding en uitstraling kan hebben door zijn werk, niveau, opleidingen en achtergrond.
Zwart-wit de leken en professionele eerstehulp bekijken of strikt gescheiden behandelen is niet erg handig.

Er zijn gelukkig duidelijk omschreven medische grenzen.
Alle handelingen niet genoemd in de BIG-wet mogen door iedereen worden uitgevoerd, inderdaad door alle leken.
Zolang die ambulance met leken EHBO-ers geen voorbehouden handelingen uitvoeren, kan en zal IGZ niet ingrijpen.
Wel met scepsis bekijken.
Om maar gelijk even de knuppel in het hoenderhok te gooien: besteld vervoer (b-ritten) met een laag risico profiel met bijgeschoolde EHBO-ers moet ook kunnen.

Er is niets mis met de ambulancezorgverlening, alleen niemand moet denken dat ambulancezorgverleners alleen staan in de hulpverleningswereld of daarin het monopoliepositie hebben of toe-eigenen.
Er zijn verschillende schakels en elke schakel heeft elkaar keihard nodig.

Ambulancediensten zijn toegelaten zorginstellingen en hebben het allen recht en de plicht tot verlenen van ambulancezorg.

EHBO-ers op een besteld vervoer wagen kunnen we missen als kiespijn, we willen hier geen franse situaties...

Een EHBO-er/HV-er met een professonele houding? Geen idee wat dat moet voorstellen, ik hoop gewoon dat iedere eerste hulpverlener zich normaal gedraagt tegenover patienten omstanders en andere hulpverleners en zorgverleners. Zoniet? Opzouten bij mijn incident/ongeval waar ik ter plaatse kom.

Overigens ''professionele'' ehbo-ers?! Wat/Wie zijn dat dan? EHBO verlenen is GEEN professie, maar een burgerplicht/dienst. En in sommige gevallen verworden tot een commerciele dienst.

De wet BIG of een andere zorgwet mag zeker wel eens de risicovole handelingen gaan benoemen en uitsluiten van het eerste hulpdomein en die handelingen gaan opnemen in bijv. de wet BIG of wet op toelating zorginstellingen/beroepsbeoefenaars in de zorg.

Een advies en daar hou ik t bij; als jij denkt dat je met jouw posts ''professioneel'' handelt, dan zou ik daar nog maar eens zeer lang over nadenken, en met die houding in ieder geval niet solliciteren bij een ambulancedienst...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 30 november 2011, 13:47:23
De vraag- c.q. probleemstelling in dit topic is tweeerlei:

Hulp door EHBO-ers/EHV-ers:
>mits in eigen competentiegebied prima.

EHBO-ers/EHV-ers met OGS (+auto in BiZa-kleuren) in het verkeer:
>Neen

lijkt mij prima.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod