Wat maakt iemand met de titel verpleegkundige of arts dan kennelijk automatisch een professionele eerstehulpverlener?
Niets!
Denken dat je iets goed kan en mag alleen vanwege een titel is schadelijk of zelfs levensbedreigend voor een slachtoffer.
Denkers in deze richting ben ik in de dagelijkse praktijk vaak tegengekomen.
Verpleegkundigen en artsen zijn medisch opgeleid maar slechts en uitsluitend alleen bevoegd en bekwaam voor het eigen vakgebied EN indien je aan de gestelde vereisten voldoet.
Buiten je medisch vakgebied ben je een leek, ondanks welke medische opleidingen je ook hebt genoten.
Als voorbeeld, een kaakchirurg mag ook geen darmoperatie uitvoeren en is daarin dus duidelijk een leek ondanks zijn enorme medische expertise en ervaring. Hij is domweg niet bevoegd en bekwaam in darmoperaties.
Dat geldt ook voor verpleegkundigen en artsen op de SEH of ambulance. Ben je niet geschoold en getraind in bijvoorbeeld ALS, PALS, TNCC, PHTLS en/of andere opleidingen, dan ben je een leek voor die handelingen ondanks je hard bevochten titel.
En vergeet ook niet dat ook een leken eerstehulpverlener een professionele houding en uitstraling kan hebben door zijn werk, niveau, opleidingen en achtergrond.
Zwart-wit de leken en professionele eerstehulp bekijken of strikt gescheiden behandelen is niet erg handig.
Er zijn gelukkig duidelijk omschreven medische grenzen.
Alle handelingen niet genoemd in de BIG-wet mogen door iedereen worden uitgevoerd, inderdaad door alle leken.
Zolang die ambulance met leken EHBO-ers geen voorbehouden handelingen uitvoeren, kan en zal IGZ niet ingrijpen.
Wel met scepsis bekijken.
Om maar gelijk even de knuppel in het hoenderhok te gooien: besteld vervoer (b-ritten) met een laag risico profiel met bijgeschoolde EHBO-ers moet ook kunnen.
Er is niets mis met de ambulancezorgverlening, alleen niemand moet denken dat ambulancezorgverleners alleen staan in de hulpverleningswereld of daarin het monopoliepositie hebben of toe-eigenen.
Er zijn verschillende schakels en elke schakel heeft elkaar keihard nodig.
Ambulancediensten zijn toegelaten zorginstellingen en hebben het allen recht en de plicht tot verlenen van ambulancezorg.
EHBO-ers op een besteld vervoer wagen kunnen we missen als kiespijn, we willen hier geen franse situaties...
Een EHBO-er/HV-er met een professonele houding? Geen idee wat dat moet voorstellen, ik hoop gewoon dat iedere eerste hulpverlener zich normaal gedraagt tegenover patienten omstanders en andere hulpverleners en zorgverleners. Zoniet? Opzouten bij mijn incident/ongeval waar ik ter plaatse kom.
Overigens ''professionele'' ehbo-ers?! Wat/Wie zijn dat dan? EHBO verlenen is GEEN professie, maar een burgerplicht/dienst. En in sommige gevallen verworden tot een commerciele dienst.
De wet BIG of een andere zorgwet mag zeker wel eens de risicovole handelingen gaan benoemen en uitsluiten van het eerste hulpdomein en die handelingen gaan opnemen in bijv. de wet BIG of wet op toelating zorginstellingen/beroepsbeoefenaars in de zorg.
Een advies en daar hou ik t bij; als jij denkt dat je met jouw posts ''professioneel'' handelt, dan zou ik daar nog maar eens zeer lang over nadenken, en met die houding in ieder geval niet solliciteren bij een ambulancedienst...