Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51877 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #150 Gepost op: 7 december 2011, 11:06:25
Op dit forum wordt door velen iemand die toevallig in loondienst werkzaam is per definitie "professional" gevonden en iemand die iets "erbij" doet per definitie in de hoek gezet als ************.

professional (zelfst.naamw. (m.))
Iemand die beroepsmatig ergens mee bezig is.
verwijzing: http://www.encyclo.nl/begrip/professional

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #151 Gepost op: 7 december 2011, 11:13:16
Op dit forum wordt door velen iemand die toevallig in loondienst werkzaam is per definitie "professional" gevonden en iemand die iets "erbij" doet per definitie in de hoek gezet als ************.
Moet ik je ook nog verwijzen naar de diverse posts in deze discussie waarin men het belang van eerstehulpverleners benadrukt?

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #152 Gepost op: 7 december 2011, 11:28:55
Een professional kan zowel beroepsmatig als vrijwillig werken.
Een vrijwilliger kan ook beroepsmatig bezig zijn, ook in de zorg.

Definities, termen en beroepen uitsluitend zwart-wit bekijken en beoordelen en de vele soorten grijswaarden of kleuren niet erkennen, in de doofpot stoppen, afkraken , negeren, wegstoppen of verbergen is vechten tegen de bierkaai.

98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #153 Gepost op: 7 december 2011, 11:45:48
Er zijn mensen die in loondienst zijn van organisaties die iets in de hulpverlening doen, maar de term "professional" beslist niet verdienen en zo zijn er ook mensen die "erbij", als hobby, op vrijwillige basis of tegen geringe vergoeding iets in de hulpverlening doen naast hun reguliere baan en zeer professioneel zijn.
Ik zal niet ontkennen dat een hoop niet-beroepsmatige hulpverleners een professionele houding hebben, ik ken er immers genoeg. De houding en de titel hebben in appreciatie met elkaar te maken maar haal dit niet door elkaar.

Citaat
Waar haal je dit vandaan dan? Wie stelt, onderbouwt.. Dit heb ik jou nog niet bijster veel zien doen, ondanks een hééle hoop stellingen, aannames en oordelen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 7 december 2011, 12:33:18
Ik denk dat het nu onderhand wel duidelijk is dat je mate van professionaliteit niet is afhankelijk van je dienstverband. Derhalve wil ik iedereen oproepen om inhoudelijk argument te voeren.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 7 december 2011, 12:59:25
Een discussie zonder enige structuur, waar er verwarring is over definities, verwarring is over regelgeving, waar iedereen zich ingraaft op zijn standpunten, en onderdelen van een discussie die al vele malen is gevoerd en uitgekauwd.

In het kader van op maat producten en diensten, worden ook door reguliere ambulancediensten, "eerste hulpverleners met aanvullende en taakgerichte aanvullende opleidingen (niet SOSA training) gebruikt om een bepaalde deel van hun dienstverlening goedkoop en maatwerk te maken.
Zogenaamde B-Ambulances, maar er zijn ook ambulancediensten die zich op de "evenementen-markt" als dan niet via dochterondernemingen actief zijn.  Daar rijden ook hulpverleners zijnde niet verpleegkundigen met een gele auto rond die erg op een reguliere ambulance lijkt.

Ook diverse evenementen organisaties rijden in op reguliere ambulances voertuigen. waarvan slechts een enkele organisatie daarvoor een vergunning heeft.

Ik ben er meer voor dat "ambulances" die in gebruik zijn bij evenementen organisaties het voorbeeld zouden volgen van de reddingsbrigades

(oude foto's met oude reddingsbrigade striping, OGS is via vergunning is geregeld.),

En de kleding wijkt in ieder geval zodanig af, dat ze niet verwart kunnen worden met reguliere ambulances..  
Zo doet Service Medical dat weer met haar eigen striping en kleding.

Evenementen hulpverlening is nu eenmaal een andere dienstverlening dan ambulancezorg. Ook al is de kwaliteit van zorg, minstens of nog veel beter dan ambulance zorg, is het goed je te onderscheiden, zodat er geen verwarring kan ontstaan.  
Het is dus goed om je als evenementen-organisatie je te onderscheiden van de reguliere diensten.  Dus voor elke evenementenorganisaties stop met kopieeren van ambulance diensten, want je dienstverlening heeft ondanks dat het medische kunstjes erg op elkaar lijken, is echt anders.

De RIE, TRA, Inzetmethodiek, hulpmiddelen, PBM zijn vaak al heel anders, dan die geld voor de reguliere ambulancezorg.  Je bent niet anders dan een misschien wel zeer vakbekwame en goed toegeruste hulpverlener in het bedrijfshulpverlenings proces van een evenement.
Daarmee lever je als organisatie maatwerk, en ben je niet minder als een ambulancehulpverlener.

De kwaliteit van medische zorg en dienstverlening, is niet afhankelijk van de verpakking, of opleiding alleen, of de duurste materialen, maar van een veelvoud van factoren, die in deze discussie niet zijn benoemd.  Dus laten we de discussie daarmee ook niet mee vervuilen, of er een aparte discussie voor opstarten.

Een van de belangrijkste factoren voor die kwaliteit van dienstverlening is dat reguliere hulpverlening, niet vertraagd mag worden, door jouw team optreden.

Het allerbelangrijkste in de totale hulpverleningsketen, van Eerste hulpverlener,  tot Evenementen First Responders, BHV-er, , Super Hero redders, tot brandweer, en ambulancezorg en MMT,  Redden en Medische zorg is een TEAMSPORT. (vliegen afvangen, draag daarbij niet bij).

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 7 december 2011, 13:23:33
Ter Aanvulling van mijn voorkeuren, en dat je soms ook roomser kan\wil zijn dan de paus.

Een overzicht van hulpverleningsvoertuigen bij diverse evenementen organisaties zie : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=37702.0

Meer dan 30 particuliere organisaties (bedrijven, verenigingen en stichtingen) rijden in Ambulance-lijkende voertuigen en hebben ambulancelijkende kleding,  En ze leveren allemaal verschillende vormen van kwaliteit van dienstverlening op evenementen of op grote bouwprojecten, industrieen zoals Chemie, Energy-sector of zelfs in de off-shore of maritieme sector.

Leveren als die organisaties nu slechte diensten, of zou het mogelijk zijn, dat ze prima aanvulling zijn op de reguliere hulpverleningsketen ?

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 7 december 2011, 15:31:20
Geen BZK striping.
Mat geel gespoten.
Witte lichtbalk.
Ambulance is v.m. geen beschermde naamgeving.

Alleen het logo met esculaap.  998765

:-\

@WillenD
Een paar tips:
1) het is een foto..dus de kleur zou door de belichting wel eens anders kunnen zijn dan je vermoed. Ga het voertuig eens in het echt bekijken ;-)
2) verdiep je eens in de wettelijke kaders wat wel/niet beschermd is qua naamgeving en logo's ;-)
3) ook een witte balk kan blauwe lampjes hebben ;-)

@discussie:
Verder is het zo..ook al hebben particuliere diensten een vergunning voor B-vervoer, het beleid van de overheid is erop gericht dat deze diensten geen BZK-striping mogen voeren. Diensten zoals EMS/AES/MAI zijn verplicht om de BZK-striping te verwijderen.

Ik denk dat het prima is als particuliere diensten een voertuig hebben die lijkt op een ambulance. Echter het is kwalijk als een organisatie geen diensten, op ambulanceniveau, aanbiedt en wel een voertuig heeft waarop dit staat.

@ Rescue
...
De RIE, TRA, Inzetmethodiek, hulpmiddelen, PBM zijn vaak al heel anders, dan die geld voor de reguliere ambulancezorg.  Je bent niet anders dan een misschien wel zeer vakbekwame en goed toegeruste hulpverlener in het bedrijfshulpverlenings proces van een evenement.
Daarmee lever je als organisatie maatwerk, en ben je niet minder als een ambulancehulpverlener.
...

Helemaal mee eens. Echter zeg je als organisatie dat je ambulancezorg levert (binnen Nederland) dan dient dit volgens de geldende richtlijnen te gebeuren die binnen de reguliere ambulancezorg gelden (citaat: IGZ, 2006) met evt aanvullingen hierop..geen mindere eisen dus (zoals diverse organisaties (bijv. ETN; MES) wel doen). En dat is wat anders dan zorg geven op BLS/ALS-niveau..want hierin zijn vele variaties denkbaar.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 7 december 2011, 21:44:13
Ook diverse evenementen organisaties rijden in op reguliere ambulances voertuigen. waarvan slechts een enkele organisatie daarvoor een vergunning heeft.

Ik ben er meer voor dat "ambulances" die in gebruik zijn bij evenementen organisaties het voorbeeld zouden volgen van de reddingsbrigades

Rescue, Je hebt 100% gelijk, echter ook vele clubs willen dolgraag eigen kleuren en striping.
Komt echter het feit dat iedere ambulance standaard geel met SOVAM striping op marktplaats (of dergelijke site) staat.
De diensten zouden zelf deze striping eraf kunnen peuteren. Dan nemen ze het heft in eigen hand en er is geen club die de dure SOVAM er opnieuw opplakt.
Maar goed, die bussen worden ingeruild en krijgen een 2e leven binnen bijvoorbeeld evenementenhulpverlening.
Eraf halen van stickers is 1. Maar er weer nieuwe opplakken kost gewoon heel veel geld.

De wil is er, alleen de poen en manuren ontbreken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 8 december 2011, 12:57:49
Rescue, Je hebt 100% gelijk, echter ook vele clubs willen dolgraag eigen kleuren en striping.
Komt echter het feit dat iedere ambulance standaard geel met SOVAM striping op marktplaats (of dergelijke site) staat.
De diensten zouden zelf deze striping eraf kunnen peuteren. Dan nemen ze het heft in eigen hand en er is geen club die de dure SOVAM er opnieuw opplakt.
Maar goed, die bussen worden ingeruild en krijgen een 2e leven binnen bijvoorbeeld evenementenhulpverlening.
Eraf halen van stickers is 1. Maar er weer nieuwe opplakken kost gewoon heel veel geld.

De wil is er, alleen de poen en manuren ontbreken.

Als het budget voor nieuwe stickerspakket een probleem is, waarom heb je dan een gele auto.  Misschien zijn er dan wel andere prioriteiten.  Indien je ambu-achtig voertuig nodig hebt als mobiele pleisterplaats, kan je misschien ook voor dat project iets huren, bij voorkeur met een chauffeur.  

Tja, ook onze club ontkomt er niet aan, dat de enige beschikbare voertuig, om in te huren, een gele bus met sovam striping is..  Echter het heeft nooit mijn voorkeur.  Verder kan je incident-management ook anders organiseren, dat je nauwelijks een mobiele pleisterplaats nodig hebt.   Het vervoeren van patienten in een auto vind ik "aansprakelijkheid" technisch voor evenementenclubs, eigenlijk onverantwoord.  Ook al heb je volledige SOSA opgeleide en in de ambulancesector werkzaam zijnde personeel in je team.  De impact van een "klein foutje" is zodanig groot, dat  ik denk dat slechts weinig clubs dat financieel kunnen dragen.  De enige twee clubs waarvan ik weet dat ze dat echt goed geregeld hebben zijn MAI en Service Medical. Bij bijna alle andere clubs zou je daar echt nog flinke vraagtekens bij zetten.

Het met een ambulance voertuig vervoeren van patienten zou je eigenlijk niet moeten willen, ook al willen veel opdrachtgevers en sportbonden dat graag. Dit is volgens mij een van de meest onderschatte (bedrijfs)risico's en dat laten wij graag over aan de reguliere diensten.   Je kan veel veiliger, en veel patient vriendelijker beter gewoon lopen met de patient op de brancard.  (wel met 6 personen aan de brancard)