De MKA is ook overbodig als je alle aanvragen voor ambulancevervoer (zoals Willem D kennelijk wil) en ambulancezorg (zoals het nu geregeld is) gewoon honoreert.
Er is volgens mij geen wetenschappelijk bewijs dat onze manier van uitvragen en aansturen beter is dan gewoon elke aanvraag honoreren. Iedere typgeit kan de melding in het scherm plaatsen, iedere ambulancebemanning kan op basis van de melding op voorhand aanvullende eenheden aanvragen. Dan doe je het zelfde als een centralist, je kunt alleen geen vragen stellen, je doet het met de melding die in je scherm staat. Zou kostbare centralist schelen. Iemand die typt en jouw aanvraag voor meerinzet etc uitvoert is voldoende. Punt van zorg is dat de capaciteit daar volstrekt niet voor geschikt is.
Bovenstaand plaatje kun je ook op de ambulancezorg plakken.
Gewoon rijden, van straat slepen, afvoeren.
Voorwaarde is wel dat er genoeg ziekenhuizen zijn waar je naar toe kunt gaan.
Er zijn wel serieuze discussies mogelijk. We weten allemaal van situaties waar je door knutselen in de casus soms wel 20 minuten delay hebt voor dat je "op transport" gaat. Als de ontvangende kliniek dan op 10 minuten aanrijden ligt kun je je afvragen wat het voordeel van de patiënt was. Levensreddende handelingen doen en gaan met die banaan. PHTLS, zeg het maar.
Dus: zeker kunnen we dan wellicht met een paramedic op de wagen af, beetje scholing erin en klaar.
Aan de andere kant: ACS opstarten ivm spoed PTCA in de wagen is aantrekkelijk, te meer als de kliniek een eindje rijden is.
Maar in Nederland is het anders geregeld, leveren we topzorg in de prehospitale fase en behoren we tot de beste ambulancezorg ter wereld. Het is natuurlijk altijd eenzaam aan de top, verhoudingsgewijs heb je dan veel mensen die proberen daar wat aan te doen.
De vraag is dan: meebewegen of barsten ? Ik denk dat de devaluatie al is ingezet, maar niet zo erg dat we morgen met een EHV'er op stap gaan hoor