Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51895 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 10 december 2011, 14:27:51
"Het schijnt bewezen te zijn?" Dan zou ik zeggen, kom maar op met dat bewijs.
Dan is een discussie niet nodig.

Ik ben te lui om er zelf naar te Googelen. De discussie is overigens sowieso niet nodig, want gelukkig heeft een aantal jaren geleden de PHTLS haar intrede gedaan in Nederland, waar je in feite vrijwel hetzelfde geleerd wordt. Instabiele patient? Dan snel vervoeren. Voor de vorm doen we dan nog iets met een plank, twee infusen en wat zuurstof, maar dat eindeloze "stabiliseren" en "vullen" van vroeger ligt al heel lang achter ons. Gelukkig.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 10 december 2011, 14:29:10
Op welke manier heb jij dan inzicht in het rit aanbod? Met andere woorden: vanuit welke positie/achtergrond doe je deze uitspraak?

Dat gaat je lekker geen ene donder aan. Het gaat om de inhoud. En je zal niet kunnen ontkennen dat de inhoud een correcte weergave van de realiteit is.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 10 december 2011, 14:41:04
Dat gaat je lekker geen ene donder aan. Het gaat om de inhoud. En je zal niet kunnen ontkennen dat de inhoud een correcte weergave van de realiteit is.

Ik ben graag bereid om jouw beweringen in overweging te nemen. Je doet hier stellige uitspraken zonder enige vorm van onderbouwing. Dat is prima, maar laat dan ook zien dat je weet waarover je praat.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 10 december 2011, 15:11:21

Azijnzeikerd,
Ik wordt alleen maar nieuwsgieriger naar je achtergrond. Je hebt op dit forum diverse uitspraken gedaan waaruit blijkt dat je vaak bij allerlei incidenten aanwezig bent. Er wordt in diverse discussies gevraagd naar je achtergrond, waar je geen antwoord op geeft.
(ja ja, toch handig dat je alle berichten van een forumlid in één oogopslag kunt zien).
Ook zag ik dat je behoorlijk verstand hebt van radiofrequenties en dergelijke. Even wat geknipt en geplakt waar ik zo mijn conclusies uit trek.

"Ik heb, ..., beroepshalve wel eens een heel lelijk ongeval (met doden / twee mensen lelijk bekneld in een andere auto) meegemaakt op de grens van drie hulpverleningsregio's. ...  "

"Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. ... . Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress. "

"En ik heb wel eens fotografen tot hun middel in een sloot zien staan om zo een nog beter shot te kunnen maken   Maar ik heb al heel lang niet meer meegemaakt dat fotografen de hulpverlening hinderden.."

"Overigens maak ik wel te vaak mee dat collega's uit alle disciplines nogal eens bijzonder onprofessioneel tegen (hobby-)fotografen tekeer gaan,
"

Kortom, je staat wel met je neus vooraan bij incidenten en noodsituaties. Fotograaf? Scannerfreak? Blijft een raadsel.
Je ziet mensen 112 bellen, dus je bent in ieder geval niet beroepsmatig bij de hulpdiensten werkzaam. Want dan had jij (als prof) toch in rust en kalmte gebeld?

Zo, nu kunnen we weer ontopic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 10 december 2011, 15:14:51
Dat je niet wilt zeggen waar je werkt of wie je bent, prima. Maar dan is het ook niet verwonderlijk dat er openlijk wordt getwijfeld aan je mening. Iedereen kan hier dingen beweren maar het zou fijn zijn als je aangeeft waarop je dingen baseert of vanuit welke achtergrond je dit plaatst. De zin:"Dat gaat je lekker geen ene donder aan" is een beetje overdreven. Maar aangezien Azijn niet wil vertellen op welke basis hij dingen beweert, gaan we maar weer on topic....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 10 december 2011, 23:39:00
ik weet wat ik kan en mag...

verder ga ik er niet meer op in...

Nou dat wordt dan een zeer kort discours...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 10 december 2011, 23:41:27
Nou, het schijnt wel bewezen te zijn dat oppakken, op een brancard donderen (of gewoon achterin een pickup gooien) en asap vervoeren naar een ziekenhuis waar adequaat ingegrepen kan worden per definitie meer levens redt, dan een ALS-ambulancesysteem. Maar dat is een lastige discussie waarbij de emoties dan weer snel de overhand nemen.

In Nederland leveren we weliswaar topzorg, maar je zou best de vraag kunnen stellen of de ambulancezorg niet een tikkeltje overgewaardeerd en overopgeleid is? Als ik kijk naar de competenties van ambulancepersoneel en daarna kijk naar het ritaanbod, dan zou het overgrote deel van de ritten, misschien wel meer dan 95%, ook probleemloos uitgevoerd kunnen worden door mensen die minder hoog opgeleid zijn.

Dit laat zien dat je de matierie niet echt beheerst...  menig patient stort in de ambu in elkaar wanener ner niet adequaat wordt opgetreden, en ooit gehoord van het SEH/ziekenhuis delay?! en niet ieder ziekenhuis kan snel en adequaat ingrijpen bij patientne die gewoon even op de seh worden gepresenteerd zonder enige voorafgaande advanced life support en overige  ambulancezorg..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 10 december 2011, 23:45:54
Ik ben te lui om er zelf naar te Googelen. De discussie is overigens sowieso niet nodig, want gelukkig heeft een aantal jaren geleden de PHTLS haar intrede gedaan in Nederland, waar je in feite vrijwel hetzelfde geleerd wordt. Instabiele patient? Dan snel vervoeren. Voor de vorm doen we dan nog iets met een plank, twee infusen en wat zuurstof, maar dat eindeloze "stabiliseren" en "vullen" van vroeger ligt al heel lang achter ons. Gelukkig.

PHTLS (oftwel de powerpointacademie van 2 daagjes) is geen ALS-opleiding maar aanvullend op de ALS-ambulance vpk opleidingen(met name wa betreft de trauma benadering en de airway management technieken. In Nederland heeft PHTLS-opleiding geen status, oftwel die opleiding is onvoldoende om alleen met die cursus te kunnen te functioneren als ambulancezorgverlener.

Laat weer zien dat je totaal niet weet hoe de ambulancezorg, de opleidingen en het hele stelsel en methodiek daarachter in elkaar steekt.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 12 december 2011, 13:18:13
(ja ja, toch handig dat je alle berichten van een forumlid in één oogopslag kunt zien).

Ben je nu blij?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 12 december 2011, 13:24:56
Zullen we hier weer on topic gaan?

(Het staat er vragend, maar in realiteit is dat natuurlijk niet zo bedoeld  ;). Verdere niet topic-gerelateerde opmerkingen worden dan ook verwijderd.)