Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51963 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #30 Gepost op: 13 april 2010, 12:35:37
Ook ik heb ze in het centum zien staan een tijd geleden en dacht ojee dat is niet mooi een ambu in het centrum.
Kom ik dichterbij zie ik  onder de tekst ambulance de tekst ehboteam.nl staan.
even verder kijkend zie ik op een afstand 2 personen staan in ambukleding.
Het is echt heel verwarrend voor het passerend publiek als er op een ambulance voertuig (laagbouw mercedes) ehbo team staat.
Ik hoorde ook al uit de mensen om me heen dat ze het maar een raar iets vonden dat ehbo ers op zo`n ambulance zitten. het vertrouwen in de ambulancehulpverlening en ehbo ers word onderuit gehaald door zulk optreden.

de omgeving weet niet dat er wel echt ambu personeel op zit.  Dat is ook nergens aan te zien als je gewoon langs loopt.

Mijn mening het strookt niet met elkaar en veroorzaakt verwarring.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

EdM0

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 april 2010, 18:59:15
Ik had wel de indruk dat de auto en de bemanning er dienst stonden te doen, maar ik zou niet meer verwachten dan een verstuikte enkel bij de betreffende spelsetting.
Je bent aan het winkelen. Dan vraag je je eerst af waarom er een ambulance midden op het plein staat, vervolgens realiseer je je dat het een professionele EHBO-post van de ambulancedienst is die blijkbaar hoort bij het opgezette spel, en daarna staat er ineens een EHBO-logo op de ambulancekleding. Ik was het even kwijt, maar ik vond ze zo herkenbaar als ambulance (tot ik op 10m afstand kwam en eens heel goed keek; dat kijken deed ik omdat ze bij hun ambulancegekleurede uniform matchende petten op hadden). Als je je medewerkers zo kleedt als een ambulanceteam, zorg dan dat het een ambulanceteam is.

Ook ik heb ze in het centum zien staan een tijd geleden en dacht ojee dat is niet mooi een ambu in het centrum.
Kom ik dichterbij zie ik  onder de tekst ambulance de tekst ehboteam.nl staan.
even verder kijkend zie ik op een afstand 2 personen staan in ambukleding.
Het is echt heel verwarrend voor het passerend publiek als er op een ambulance voertuig (laagbouw mercedes) ehbo team staat.
Ik hoorde ook al uit de mensen om me heen dat ze het maar een raar iets vonden dat ehbo ers op zo`n ambulance zitten. het vertrouwen in de ambulancehulpverlening en ehbo ers word onderuit gehaald door zulk optreden.

de omgeving weet niet dat er wel echt ambu personeel op zit.  Dat is ook nergens aan te zien als je gewoon langs loopt.

Mijn mening het strookt niet met elkaar en veroorzaakt verwarring.

Ik heb vernomen dat dit inderdaad een evenement was. een 100 jarig? jubileum. Als het de laagbouw Mercedes was (wat ik opmaak uit de verhalen), dan was er op dit evenement gewoon een volwaardig ambulanceteam aanwezig. Dus een chauffeur en een pleeg. Dat het bedrijf EHBO Team Nederland heet daar kan ik ook niet zoveel aan veranderen. Enerzijds botst dat inderdaad met de verwachtingen van de omstanders (EHBO'ers of niet?), anderzijds is het juist herkenbaar op evenementen. Een eventuele naamsverandering is volgens mij lastig door te voeren? Maar ik zal eens een balletje opgooien  ::)

Mijn ervaring is dat organisatie en ook medisch personeel bij grote evenementen juist normale ambu's / opvallende wagens zoveel mogelijk van het terrein houden.. zorgt alleen maar voor onrust.

Wij hebben veelal binnen evenementen. De auto is dus eigenlijk niet vaak in zicht. Kan me indenken dat (als er zo'n auto staat) er enigszins onrust ontstaat. Als we onderweg naar huis naar de friettent of supermarkt gaan voor wat energie, dan kan ik mij indenken dat ook daar onrust ontstaat als er een auto op het terrein staat. Op evenementen geeft het behalve onrust ook een stuk zekerheid en een vertrouwd gevoel. De goede hulpverlening kunnen wij waarborgen, dat is het punt niet zozeer.

Oké, ik gooi het even op een andere boeg:

Er staan dan wel mensen in die kleren die in het dagelijkse leven professioneel hulpverlener zijn.
Maar, op het moment van evenementenhulpverlening ben je niet met je werk bezig, maar met je hobby.

Ik zou het als organisatie helemaal niet willen dat mensen de vergelijking gaan maken met een ambulanceteam.
Wat je al aangeeft lopen er dus ook EHBO-ers in de zelfde kleurencombinatie.
Als er iets gebeurt gaan mensen echt niet lezen welke functie er op de rug staat...
Dit wekt een verwachtingspatroon op die sommige hulpverleners niet waar kunnen maken.
Dus ik zeg: Gebruik het uniform dat reeds door EHBO gebruikt wordt, of bedenk een eigen uniform.
Ook een eigen uniform kan professioneel overkomen, en kan een herkenning zijn voor de organisatie.
Net zoals heel Nederland weet dat paars-gele mannen bij de NUON horen kun je zo je eigen herkenbare uniform creëren

De zogenaamde Ambulancekleding is inderdaad niet beschermd, en zoals vele (evenementen)organisaties deze kleding dragen, dragen wij het ook. Het staat als agendapunt genoteerd dat we de kleding voor de 'normale' EHBO'ers gaan overzien om toch wat meer duidelijkheid te krijgen.
Aan de andere kant, ken ik veel mensen die ook het verschil niet eens zien tussen de blauwe EHBO kleren en de Ambulancekleren.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 15 april 2010, 00:02:19
Men kan zich afvragen welke verwachtingen het publiek heeft en of dat publiek zich wel door een ingehuurd hulpverleningsteam wil laten behandelen.
De patient beslist namelijk zelf welke hulp hij will/accepteert en als er dan wat anders komt opdagen dan de reguliere ambulancedienst moet de patient in kwestie maar vertrouwen dat dat deskundige hulp is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #33 Gepost op: 15 april 2010, 08:31:28
Zolang er geen wettelijke eisen worden gesteld aan het opleidingsniveau en kwaliteit van EHBO-ers, blijf je met alle allerlei soorten (operationele) vragen zitten.
De kwaliteit van de huidige EHBO opleidingen is m.i. ook bedroevend slecht, immers er is de afgelopen decennia behoorlijk wat lesstof verdwenen.
Ook lopen EHBO organisaties in Nederland op dramatische wijze achter op de internationale EHBO ontwikkelingen (muv BLS/AED).
Het aanzien van de EHBO(-er) in Nederland is daarmee enorm ondermijnd en het mag dan ook geen verrassing zijn dat er geen vertrouwen is van de overheid en hulpdiensten in de kwaliteit van de huidige EHBO opleidingen en daaraan gekoppeld de inzetbaarheid van EHBO-ers.
De algemene reputatie van de huidige EHBO-er, zeker bij de professionals, is domweg gewoon slecht.
Wil je als ambulancechauffeur aan de slag, dan is een van de vereiste vooropleidingen het OK diploma.
Tsja, dat mag van mij wel, maar niet met het OK diploma.

EdM0

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 18 april 2010, 00:25:46
Men kan zich afvragen welke verwachtingen het publiek heeft en of dat publiek zich wel door een ingehuurd hulpverleningsteam wil laten behandelen.
De patient beslist namelijk zelf welke hulp hij will/accepteert en als er dan wat anders komt opdagen dan de reguliere ambulancedienst moet de patient in kwestie maar vertrouwen dat dat deskundige hulp is.

Zoals ik al eerder aangaf, wij rijden niet op meldingen, als men 112 belt, hoeven ze ons echt niet op de stoep te verwachten.

De manier hoe een hulpverleningsteam  zich tegenover de mensen op het gehele evenement opstelt, vormt al een beeld of het er goed en vertrouwd genoeg uit ziet. Ik ken bijvoorbeeld ook evenementen waar de hulpverleners bijvoorbeeld continue op een stoel zitten en een krantje zitten te lezen.
Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen zich niet willen laten behandelen door ons, graag zelfs meestal. Men moet inderdaad erop vertrouwen dat het deskundige hulp is. Op veel evenementen is het niet de bedoeling om zelf 112 te bellen, dus kom je meestal altijd in aanraking met de hulpverleners. Hier kan je er dus vanuit gaan dat er niet eerst een reguliere ambulancedienst komt als er wat mis is.

Ik denk dat jouw reactie meer gericht is op het evenement wat wij hadden in het winkelcentrum (een vrij toegankelijke locatie). Hier komen ook mensen die niet voor dat evenement komen, en die inderdaad verwachten dat het hier een ambulancedienst betrof. Dat is volgens mij best verwarrend inderdaad. Als men alleen behandeld wilt worden door een reguliere ambulancedienst, dan hebben wij dit te respecteren. Ookal was daar een volwaardig ambuteam aanwezig.

Op het moment hebben we aardig wat agendapunten staan, bv. de striping van de ambulances en de kleding voor de EHBO'ers. Niet dat we alle reacties in de wind slaan, haha  :P Mijn discussievooroordeel van het gehele forum begint ook al wat weg te geraken, ik vindt dat er hier erg netjes en inhoudelijk wordt gediscussieerd zo  O0

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #35 Gepost op: 18 april 2010, 12:34:41
Toekomst beeld :  :-[
Betreft : Sollicitatie voor B-rit ambulance medewerker

Commercieel vervoerder : "Ik zie dat u aan de door ons opgestelde minimale opleidingseisen en werkervaring voldoet, incl. uw B-rijbewijs en EHBO.  ???
Antwoord : Ja inderdaad, ik heb via E-learning EHBO gevolgd bij xxxx en enkele uurtjes praktijk voorafgaande het examen.  8)

xxx
xxx
xxx

Commercieel vervoerder : "Ik mag u feliciteren met uw nieuwe baan".
Antwoord : "Dank u wel."

:o :o :o :o :o :o

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 18 april 2010, 13:40:57
Ik kom even binnenvallen in dit topic:

Bovenstaande situatieschets berust niet op waarheid, tenslotte moet je nog steeds niveau 3 verzorgende zijn voor een baan op de B-ambulance. Als dat in de toekomst gaat veranderen, zullen die verzorgenden vervangen worden door BMH'ers, die zijn er toch in overvloed.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 19 april 2010, 19:27:29
Toekomst beeld :  :-[
Betreft : Sollicitatie voor B-rit ambulance medewerker

Commercieel vervoerder : "Ik zie dat u aan de door ons opgestelde minimale opleidingseisen en werkervaring voldoet, incl. uw B-rijbewijs en EHBO.  ???
Antwoord : Ja inderdaad, ik heb via E-learning EHBO gevolgd bij xxxx en enkele uurtjes praktijk voorafgaande het examen.  8)

xxx
xxx
xxx

Commercieel vervoerder : "Ik mag u feliciteren met uw nieuwe baan".
Antwoord : "Dank u wel."

:o :o :o :o :o :o

Droom maar lekker verder.......................

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #38 Gepost op: 19 april 2010, 21:14:18
Ik kom even binnenvallen in dit topic:

Bovenstaande situatieschets berust niet op waarheid, tenslotte moet je nog steeds niveau 3 verzorgende zijn voor een baan op de B-ambulance. Als dat in de toekomst gaat veranderen, zullen die verzorgenden vervangen worden door BMH'ers, die zijn er toch in overvloed.

Kijk naar de geschiedenis van welk willekeurige functie of baan dan ook.
Er worden (en zullen) altijd veranderingen binnen organisaties worden doorgevoerd die men niet voor mogelijk of wenselijk had gehouden ondanks protesten.......
Zo ook in de ambulancezorg, brandweer ed.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2010, 22:31:08
Kortom, staar je niet blind op wat iemand aanheeft maar wat let op wat iemand vertegenwoordigd.

Ik wil daar aan toevoegen, speel geen andere rol, dan de rol die je waar kunt maken.
Toe we binnen de sigma nog in ambu kleuren liepen kreeg soms een verzoek die ik niet kon honereren en geen verpleegkundige aabwezig is.
In zo'n geval vertel ik direct dat ik ondersteunend ben en dat ik de ambulance verpleegkundige ga oproepen