Ik zou zeggen loop een dagje mee in het ziekenhuis. Die mensen zijn qua opleiding en medische achtergrond wel iets meer dan een leek ehv'er. Al blijkt het alleen al uit het feit dat ze BIG geregistreerd staan. Ik wist trouwens niets dat je bevoegdheden moest hebben om eerste hulp te verlenen?
Een Big registratie zegt niets over de kennis en kunde om op straat eerste hulp te verlenen
over bevoegdheden: het gaat hier over een auto met ambulancestriping, of om het in de volksmond te zeggen: een ambulance..
Het is op zich wel prettig als je uit een ambulance stapt dat je ook alles mag wat er van je verwacht wordt...
Over het medisch opgeleid zijn: in een ziekenhuis zijn ze geweldig met zieke mensen, en hebben ze over het algemeen meer kennis en kunde qua fysiologie en pathologie, maar op straat werken is een vak apart, in een ziekenhuis heb je alles bij de hand, een patient in een goedverlicht warm bed op werkhoogte voorzien van de nodige infusen, alle apparatuur staat klaar, de kamer is lekker op temperatuur en de dokter is altijd in de buurt..
Enter In het donker op je knieen op straat met als verlichting de koplampen van het politiebusje en de werklichten van je ambu, temp een paar graden boven nul, onderkoelde patient, perifeer geknepen, zelf koude handen en een patient die eigenlijk al op de shockroom hoort te liggen maar nog even moeite heeft met het handhaven van zijn eigen airway... dan ben je blij als je in de verte die XC90 ziet opdoemen...
Echt, niets ten nadele van de goed opgeleide medische mensen die in ziekenhuizen geweldig werk doen, maar (en ik chargeer, dat weet ik ook, ik ben ook echt wel een heel aantal handige mensen tegengekomen) veel van de mensen die in een kliniek werken zonder op spoedeisende zorg gerichte opleiding heb je op straat meer last dan gemak van....