Ik ben het daar niet mee eens. In Belgie krijgt elke verpleegkundige en zorgkundige bijvoorbeeld een reanimatieopleiding, en zijn ze dus in feite géén leek wanneer het daarop aankomt.
Wat jij hier aanhaalt valt voor mij ook niet onder EH, eerste hulp is sowieso BLS, en daar is een zorgkundige of verpleegkundige doorgaans wel op geoefend.
Zodra er sprake is van o.a. medicijn toediening of medische handelingen genoemd in de BIG-wet, dan is er geen sprake meer van leken handelingen en mogen alleen bevoegd en bekwaam personen die handelingen uitvoeren.
Bij een BLS/AED en een eerstehulp cursus is dat niet het geval, waardoor iedereen, zowel leek als professional hierin getraind kunnen worden en op die basis eerstehulp kunnen verlenen.
Bij leken is er dus geen sprake van een bevoegd en bekwaam kwestie. Een BLS/AED en EHBO cursus is dus geen medische cursus. Het zijn algemene en niet-medische vaardigheden.
Dat deze algemene niet-medische handelingen door een arts, verpleegkundige of de loodgieter worden uitgevoerd is eigenlijk totaal niet relevant.
Kwaliteit van de eerstehulp vind ik vele malen belangrijker dan pietlutterigheid over bevoegdheden.
Diverse rapporten geven aan dat eerstehulpverlening in de zorg in het algemeen gewoon slecht is. Artsen en verpleegkundigen die niet of nauwelijks eerstehulp op een verantwoorde wijze konden verlenen.
Dit gegeven is absoluut tegenstrijdig met het feit dat er heel veel verpleegkundigen en artsen in de zorg werken en op een hoog niveau zijn opgeleid.
Wat maakt deze groep wel vaardig in het vak, maar niet in de algemene eerstehulpverlening?
Wat klopt er dan niet in het zorgplaatje?
En bijna geen enkele Nederlandse huisarts beheerst de ACLS op practisch en/of theoretisch gebied.
Ongetwijfeld, maar dat maakt hem dus volgens de BIG-wet dus niet bevoegd en bekwaam om de ACLS handelingen uit te voeren als hij/zij deze cursus niet heeft gevolgd. (tenzij door andere cursussen en opleidingen hierin wel bevoegd en bekwaam).