Na een tijdje mee gelezen te hebben vindt ik het wel zinvol om me
eenmalig ook in deze discussie te mengen.
Naar mijn mening is het ook niet verstandig om op sommige evenementen alleen maar artsen of verpleegkundigen of EHBO-ers in te zetten. het is een blijft een aanvulling op elkaar. Met iedereen zijn eigen deskundigheids punten.
Een verpleegkundige weet vaak bijvoorbeeld niet hoe zij netjes een verbandje moeten aanleggen op een EHBO post in het 'veld' maar heeft wel weer meer verstand van andere aspecten om andere problemen op te lossen zoals bijvoorbeeld bewustzijnsverlies, flauwtes enz.
Een arts mag en kan weer hele andere dingen. Die kan bijvoorbeeld terplekke hechten e.d. Dit zou ik geen verpleegkundige of ehbo-er zomaar laten doen
En mijn mening is dus ook dat wanneer er een ambulance ingezet wordt men ook aan de verwachtingen moet kunnen voldoen. Maar niet meteen iedereen hoeft alles te kunnen en mogen! Als de rest maar direct achter de hand is. Een ambulance kan prima als pleisterwagen gebruikt worden. Maar als deze er daadwerkelijk als een ambulance uit ziet moet het bedrijf dat hem inzet ook garanderen dat zij op een of andere manier die hulp kunnen verlenen(als is het door het snel ter plaatse kunnen krijgen van bijvoorbeeld een (reguliere) ambulanceverpleegkundige.
Het is zelfs zo dat de GGD het, als ik naar sommige verhalen hier kijk, het compleet fout doet!!
Er rijden namelijk low-care/zorgambulances/B-ambulances rond in den lande waar alleen een verzorgende en een chauffeur in zit. In deze auto is geen medicatie/monitoring e.d. aanwezig en zij kunnen dus ook niet het 'plaatje' waar maken van wat men zou verwachten bij een ambulance als deze ter plaatse komt bij een ongeval.
Beetje kosten inefficient als je als bedrijf 2 auto's moet gaan voorzien van bijna dezelfde materialen als je er steeds maar één tegelijk gebruikt en de ander ongebruikt in de garage blijft staan. Dus als deze voornamelijk gebruikt wordt als ALS-ambulance(maar even zo omschreven als een ambulance met gekwalificeerd regulier ambulance personeel of vergelijkbaar) vindt ik dat deze ook voor EHBO inzetten gebruikt mag worden.
Dus als samenvatting van mijn mening:
- Mocht de ambulance voornamelijk gebruikt worden als ALS-ambulance mag hij er van mij ook zo uit zien. Maar in sommige gevallen mag hij ook als bijvoorbeeld pleisterplaats dienen voor een EHBO-er MITS deze er wel zorg voor kan dragen dat er snel en adequate zorg gegeven kan worden als dit vereist is. Maar dit hoeft hij/zij zelf niet te geven.