Ambulance met EHBO-ers?

Auteur Topic: Ambulance met EHBO-ers?  (gelezen 51904 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Madmedic

• AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #170 Gepost op: 9 december 2011, 22:39:07
nou zeg... het lijkt erop dat  de algemene mening van de Ambulancediensten  in het Buitenland is dat we de Patienten op de brancard "flikkeren" en ermee naar het ziekenhuis scheuren...
We zijn dan wel geen Verpleegkundige zoals in NL ... maar onze opleiding is gericht op de "Notfallrettung" en best wel gedegen... dat de NL-chauffeur beter is opgeleid dan bij ons... wij zitten met twee gelijk opgeleide mensen op de auto... en rijden om de beurt... bij ons hier krijgen wij een goede rijopleiding met OGS ( dat is niet overal). en menig kollega die het vak al jaren beoefend steekt een assitent-arts in z´n zak...  Ook bij ons worden de patienten eerst behandelt en dan wordt er gereden...  ook leggen wij infussen aan... geven Medicatie... enz...  Ik heb in 2007 een "pratikum" bij Ambulancedienst Oost gedaan om te kijken hoe de NL-ambudiensten werken .. en het verschil is niet zo groot als hier word beschreven...  LET WEL ik praat voor de deelstaat Niedersachsen... in ander deelstaten gelden andere regels

zo dat moest er ff uit...
prettig weekend,

Marinus

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 9 december 2011, 23:29:27

Menig kollega die het vak al jaren beoefend steekt een assitent-arts in z´n zak...  

Zo dat moest er ff uit...

Prettig weekend

Wat zijn jullie knap daar in Duitsland.

Expert

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 9 december 2011, 23:35:16

Expert,

Kan jij aantonen waarom het EMT/EMS systeem volgens jou dan veel slechter is dan het systeem wat in Nederland wordt gehanteerd.

Dat hoef ik niet aan te tonen. Dat vind ik gewoon zo. Net zoals jij meent heel veel dingen te moeten vinden op grond van jouw 'dagelijkse praktijk'.

Expert.

Madmedic

• AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #173 Gepost op: 9 december 2011, 23:54:56
Wat zijn jullie knap daar in Duitsland.

Expert

ik weet wat ik kan en mag...

verder ga ik er niet meer op in...

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 10 december 2011, 10:44:29
Er is volgens mij geen wetenschappelijk bewijs dat onze manier van uitvragen en aansturen beter is dan gewoon elke aanvraag honoreren.

Bovenstaand plaatje kun je ook op de ambulancezorg plakken.
Gewoon rijden, van straat slepen, afvoeren.

Maar in Nederland is het anders geregeld, leveren we topzorg in de prehospitale fase en behoren we tot de beste ambulancezorg ter wereld. Het is natuurlijk altijd eenzaam aan de top, verhoudingsgewijs heb je dan veel mensen die proberen daar wat aan te doen.

Nou, het schijnt wel bewezen te zijn dat oppakken, op een brancard donderen (of gewoon achterin een pickup gooien) en asap vervoeren naar een ziekenhuis waar adequaat ingegrepen kan worden per definitie meer levens redt, dan een ALS-ambulancesysteem. Maar dat is een lastige discussie waarbij de emoties dan weer snel de overhand nemen.

In Nederland leveren we weliswaar topzorg, maar je zou best de vraag kunnen stellen of de ambulancezorg niet een tikkeltje overgewaardeerd en overopgeleid is? Als ik kijk naar de competenties van ambulancepersoneel en daarna kijk naar het ritaanbod, dan zou het overgrote deel van de ritten, misschien wel meer dan 95%, ook probleemloos uitgevoerd kunnen worden door mensen die minder hoog opgeleid zijn.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 10 december 2011, 11:00:01
Nou, het schijnt wel bewezen te zijn dat oppakken, op een brancard donderen (of gewoon achterin een pickup gooien) en asap vervoeren naar een ziekenhuis waar adequaat ingegrepen kan worden per definitie meer levens redt, dan een ALS-ambulancesysteem. Maar dat is een lastige discussie waarbij de emoties dan weer snel de overhand nemen.

Dag Azijnzeikerd,

"Het schijnt bewezen te zijn?" Dan zou ik zeggen, kom maar op met dat bewijs.
Dan is een discussie niet nodig.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 10 december 2011, 11:51:06
Als ik kijk naar de competenties van ambulancepersoneel en daarna kijk naar het ritaanbod, dan zou het overgrote deel van de ritten, misschien wel meer dan 95%, ook probleemloos uitgevoerd kunnen worden door mensen die minder hoog opgeleid zijn.
Op welke manier heb jij dan inzicht in het rit aanbod? Met andere woorden: vanuit welke positie/achtergrond doe je deze uitspraak?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 10 december 2011, 12:19:45
We gaan wel erg off-topic..

De wereld is niet zwart / wit.  en ongenuanceerde uitspraken zijn blijkbaar aan de orde aan dag.
Je kan niet zo maar zeggen in z'n algemeenheid dat een EMT-stelsel van opleiden slechter of beter is dan een Nurse based opleidingsstelsel.

Uit eindelijk gaat het om de kwaliteit van totale dienstverlening aan de patient,   De kwaliteit van dienstverlening is van vele factoren afhankelijk, en het opleidingstelsel is er slechts 1 component van.  

De andere componenten zijn net zo hard nodig,  type vervoer, reisafstanden, type omgeving, totaal stelsel van EMS systemen, ketenzorg, ondersteuning ter plekke. Cultuur, etc..
Daarnaast kan je zeggen dat ervaringsniveau voor dat je op ambulance mag rijden, in elk stelsel anders ligt.

Je kan zelfs niet zeggen dat een ziekenhuis-verpleegkundige beter infusen kan prikken dan een EMT-Paramedic in Canada.  (Dat beweren, betekend gewoon dat je nergens in verdiept hebt..) Of beter een been kan spalken of beter kan reanimeren, (of al die andere 600 competenties die je nodig hebt voor dat vak..)

Een BLS-er in Zuid-Afrika of in het midden-oosten heeft nu eenmaal meer ervaring met schotwonden, dan een ALS-er hier.  En je kan zelfs zeggen dat de overlevingskans met ernstige schotwonden misschien wel groter is ZuidAfrika dan hier.

Een nederlandse ambulanceverpleegkundige stop je niet zomaar in een oostenrijkse omgeving, of in hoog in noorwegen of zweden.
Elk systeem heeft z'n sterke en zwakke kanten, maar simpele omgevingsfactoren maken daarin ook een enorm verschil.

Misschien moeten gewoon blijven spieken bij de buren, zodat we van elkaar kunnen leren, en echt begrijpen waarom men het in andere land anders doet dan hier.  
In de manier van opleiden (welke tijdsbesteding, per compontentie, in welke fase van de opleiding) kunnen we misschien wel veel leren van een opleidingsstelsel zoals het EMT.  Net zo goed dat een EMT stelsel opleidingen op sommige componenten veel van ons systeem zouden kunnen leren.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 10 december 2011, 12:31:37
Kan jij aantonen waarom het EMT/EMS systeem volgens jou dan veel slechter is dan het systeem wat in Nederland wordt gehanteerd.

Als ons Nederlandse systeem vele malen beter zou zijn waarom wordt dit dan niet door andere landen overgenomen?

Nou, kijk maar wat de amerikanen ervan vinden:
http://www.rbenw.nl/nieuws/84-internationale-best-practice-cases

Een citaat: Voor particuliere ambulancediensten zijn vooral dichtbevolkte gebieden, zoals grote steden, het meest lucratief. In dunbevolkte gebieden waar relatief weinig incidenten voorkomen, zijn ambulanceritten relatief duur. Daar komt bij dat men in Amerika de plicht heeft om altijd uit te rijden. Kijken we hier in Nederland bij een melding nog of het wel echt noodzakelijk is om onze beperkte capaciteit daarvoor aan te spreken, in Amerika zal men altijd uitrijden en heeft men dus een heel ander triagesysteem. Dat is wettelijk zo geregeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men uit kostenoverwegingen wel een beetje jaloers naar ons model kijkt”, gaat Van Meggelen verder. Op deze Amerikaanse ambulances rijden zogenaamde Paramedics die een opleiding hebben genoten van twee jaar. Zij hebben de bevoegdheid om zowel te injecteren als te intuberen.

Een artikel over het frans-germaanse model en het Engels-amerikaanse model:
http://www.omjournal.org/fultext_PDF.aspx?DetailsID=37&type=fultext

Een artikel in AmbulanceToday (augustus 2011):
http://www.ambulancetoday.co.uk/downloads/AT_August_2011.pdf

Misschien wel leuk om te lezen: In Groot Brittanie betaald iedere hoofd van de bevolking 34 pond voor ambulancezorg, tegenover 27 pond voor de Nederlanders. De verhouding ambulancemedewerker vs bevolking is NLD vs GBR  1 op 3636 vs 1 op 1500.
Dus als je kijkt naar de getallen, is het Nederlandse systeem absoluut efficiënter.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 10 december 2011, 13:05:49

Ik weet wat ik kan en mag...

verder ga ik er niet meer op in...

Heel verstandig!

Expert.