Waar gaat dit nu over. Luister jij als weggebruiken moet je niet afvragen mag het wel of niet mag. Als ik met mijn dienstvoertuig het nodig acht voor de dringende uitvoering van mijn taak om door een roodverkeerslicht te rijden mag ik dat. Blijf jij nu maar lekker rijden en ik zorg wel voor jou en mijn veiligheid. Op het Moment dat ik met alles wat mogelijk aan (OGS) komen dan ben jij nij wet verplicht mij voorgang te verlenen. Punt uit. Ik wordt hierzo moe van.
Inbeide gevallen het ik ontheffing van het RVV echter blijft artikel 5,6 ,7 staan van de WVW.
Waarom mag de politie te hard rijden?
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren.
Voorbeeld 1
Surveillanten krijgen een melding dat op de autosnelweg, op de andere rijbaan, een auto rijdt waarvan de bestuurder is doorgereden na een aanrijding. Om dit voertuig te kunnen onderscheppen is het belangrijk dat de politie zo snel mogelijk op die andere rijbaan terecht komt. In deze situatie is het gebruik van optische- en geluidssignalen niet vereist omdat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Het is echter wel van belang dat de politie zo snel mogelijk naar de andere rijbaan gaat.
Als u slachtoffer zou zijn van een dergelijk incident verwacht u ook dat de politie adequaat reageert. Het is niet altijd zichtbaar onder welke omstandigheden de bestuurder van het surveillancevoertuig gebruik maakt van deze ontheffing. U mag er vanuit gaan dat op een juiste wijze gebruik wordt gemaakt van deze vrijstelling.
Voorbeeld 2
Niet alleen bij incidenten rijdt de politie harder dan is toegestaan. Het KLPD heeft ervoor gekozen om inhalende surveillance toe te passen. Immers, als het politievoertuig de toegestane snelheid rijdt, zou het politietoezicht te weinig opvallen. Door inhalende surveillance heeft de politie overzicht en kan al rijdend beter controleren op bijvoorbeeld technische staat voertuigen, gordelgebruik en snelheidsovertredingen.
Optische- en geluidssignalen
De vrijstelling staat los van het gebruik van optische- en geluidssignalen. Het voeren van optische- en geluidssignalen maken het politievoertuig tot een voorrangsvoertuig en weggebruikers dienen dan dit voertuig, onder alle mstandigheden, vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van optische- en geluidssignalen is het politievoertuig over het algemeen, in opdracht van de meldkamer, onder weg naar een levensbedreigende situatie waarbij elke seconde telt.
misschien is het nu duidelijk in jip en janneke taal