Let ook op aansprakelijkheid en verzekering.. Alle vrijwilligers van het NRK zijn verzekerd door het NRK bij een inzet of werkzaamheden voor het NRK, EHBO-ers van een vereniging niet.. Dat zorgt er voor dat er in mijn regio geen uitwisseling onderling plaatsvindt.
Overigens zijn er in regio Haaglanden meerdere Evenementenhulpverleningsorganisaties (mooi scrabble-woord) actief waarvan een 'concurrent' van het NRK samenwerkt met de EHBO-ver. Dat werkt dus niet echt verbroederend.
Nog even inhakend op Petre.
Ik weet niet welke EHBO-vereniging het betreft, maar wel vreemd dat je tijdens een inzet of werkzaamheden niet verzekerd bent.
Ik ben lid van het Oranje Kruis en van het Rode Kruis als SIGMA-lid.
Zowel bij een inzet of werkzaamheden van het Oranje Kruis
en het Rode Kruis ben ik verzekerd bij beide verenigingen.
Bij de landelijke Oranje Kruis vereniging, waar ik zelf aangesloten ben, zitten inmiddels al een stuk of 12 Sigmaleden door het land verspreid.
Persoonlijk zie en ervaar weinig problemen in de samenwerking tussen het OK en RK.
Tuurlijk heb je enkele personen die je liever ziet gaan dan komen, maar die heb je zowel bij het OK als RK.
Ook tijdens inzetten van beide groepen merk ik zelf weinig verschillen, maar dat kan ook komen door de EHBO-vereniging waar ik bij aangesloten ben en mijn normale werkzaamheden.
Al mijn werkzaamheden liggen in het verlengde van elkaar.
Voor mij persoonlijk denk ik zelf dat het meer het imago is wat mensen verdeeld.
Die mensen vinden dat hun eigen groep veel beter is dan een andere groep.
Dit zie ik bijvoorbeeld heel duidelijk bij scouting (landscouts vs waterscouts), EHV (Oranje Kruis vs Rode Kruis), Defensie (Landmacht vs Marine), etc.
Dit zal je gewoon overal blijven tegenkomen.
Eigenlijk zou je de vooroordelen tov elkaar even aan de kant moeten zetten en eens een paar keer met de andere groep moeten meewerken.
Dan kun je pas oordelen of er verschillen zijn of niet.