Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 39549 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Ik denk dat de kwaliteit van de desbetreffende EHV'er heel erg verschilt. Sommigen houden van op hun reet zitten, anderen van mensen helpen. Alle evenementen die ik tot nu toe heb gedraaid waren er van beide eigenlijk wel een paar aanwezig. Hogere opleidingseisen stellen of meer herhalinglessen verplichten heeft denk ik helemaal geen zin. Ik verwacht dat er dan erg veel mensen zullen afvallen waardoor er te weinig EHV'ers overblijven het het voor alle organisaties moeilijker wordt om evenementen rond te krijgen. (Waardoor er natuurlijk wel weer meer samenwerking gaat komen tussen de organisaties :P )

Volgens mij hoeven EHV'ers helemaal niet heel veel meer te weten. Een goede EHV'er weet wanneer er professionele hulp moet komen. Dat is uiteindelijk het belangrijkst. De EHV'ers staan vooral bij evenementen om (erg) kleine dingen op te lossen en verder om te beoordelen of mensen professionele hulp nodig hebben. Mijn ervaring daarmee is dat mensen eerder te snel worden doorgestuurd dan niet.

Natuurlijk is het alleen maar beter als er EHV'ers staan met wat meer kennis, maar dit moeten die mensen zelf willen. Er schuilt daarnaast ook het gevaar dat mensen op een gegeven moment denken dat ze 'alles' weten en mensen niet meer doorsturen.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Het probleem zit hem denk ik ook in het feit dat het OK een cursus heeft voor PASSANTEN hulpverlening en niet voor evenementen hulpverlening.

De cursus is door de jaren heen enorm uitgekleed, wat voor de passanten hv wel kan maar op evenementen heb je heel erg veel aan extra achtergrond en vaardigheden.

Ook heb je gewoon een grotere verantwoordelijkheid, jij  bent verantwoordelijk voor de gezondheid van het publiek en personeel, en dat is geen lichte functie.
Hierdoor vind ik dat je ook best mag weten waarom je iets op een bepaalde manier doet en wat de werking hiervan is, dus ook een stukje fysiologie e.d.

Dat je met hogere opleidingseisen minder mensen overhoudt is nog maar de vraag, ik ken mensen die afknappen op het eeuwig simpel blijven denken, en daarom stoppen met evenementen hulpverlening. Je wilt immers ieder s.o. de beste hulp bieden, en als je al 10 jaar op hetzelfde niveau hangt voelt dat niet prettig.

Ook moet je inderdaad wel bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, en te werken.

Ik stel voor dat we inderdaad eens een verbeterslag gaan maken in de evenementen hv, waardoor we ook weer mensen trekken omdat we van het stoffige imago afkomen
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Ik denk dat de kwaliteit van de desbetreffende EHV'er heel erg verschilt. Sommigen houden van op hun reet zitten, anderen van mensen helpen. Alle evenementen die ik tot nu toe heb gedraaid waren er van beide eigenlijk wel een paar aanwezig.

Dat op je luie kont zitten zou je evt. op schrift kunnen stellen. Dat men een actieve werkhouding verwacht en goede kennis van het evenemententerrein. Zo moeilijk zal dat niet wezen.

Volgens mij hoeven EHV'ers helemaal niet heel veel meer te weten. Een goede EHV'er weet wanneer er professionele hulp moet komen. Dat is uiteindelijk het belangrijkst. De EHV'ers staan vooral bij evenementen om (erg) kleine dingen op te lossen en verder om te beoordelen of mensen professionele hulp nodig hebben. Mijn ervaring daarmee is dat mensen eerder te snel worden doorgestuurd dan niet.

Natuurlijk is het alleen maar beter als er EHV'ers staan met wat meer kennis, maar dit moeten die mensen zelf willen. Er schuilt daarnaast ook het gevaar dat mensen op een gegeven moment denken dat ze 'alles' weten en mensen niet meer doorsturen.

De kennis moet ook tot een bepaalde grens, EHBO-ers moeten zich niet gaan gedragen alsof ze arts of verpleegkundige zijn. Daar hebben ze de kunde ook niet voor. Maar wat extra kennis kan m.i. geen kwaad, vooral over de dingen die je bij de wat grotere evenementen ziet. Denk aan bijvoorbeeld drank- en drugsgebruik, agressie, portofoongebruik enz.

Wat het doorsturen betreft, dat blijf ik persoonlijk toch een moeilijk item vinden. Daar zou ook eens wat meer tijd aan besteed mogen worden tijdens de lessen. Met maar 6 herhalingslessen is daar gewoonweg de tijd niet voor.
Iemand met cardiale klachten, shock, ernstige bloeding enz. lijkt mij duidelijk, maar wat doe je met de grensgevallen? Dat is soms een erg grijs gebied. Omdat het soms niet duidelijk is gaat men toch doorsturen. Er wordt dan geroepen, beter 1x teveel dan 1x te weinig. Zodoende worden er SO's misschien te snel doorgestuurd. Een betere kennis omtrent het wanneer doorsturen en wanneer niet zal denk ik de HAP en SEH kunnen ontlasten.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
De grap is dat Rode Kruis zich vaak wat superieur voelt ten opzichte van EHBO'ers maar dat het nivo van EHBO'ers anno 2010 vaak (veel) hoger ligt dan van een gemiddelde Rode Kruis hulpverleners.

Natuurlijk is het goed als er samengewerkt wordt, dat zou in theorie probleemloos moeten kunnen. De praktijk is echter weerbarstig..

En wat zou dan de reden zijn dat het niveau van ehbo-es hoger zou zijn dan die van de gemiddelde rode kruis persoon? Ik denk dat bij ehbo-ers ook uitgegaan mag worden van een gemiddeld kennis en ervarings niveau als eerste hulp verlener.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
En wat zou dan de reden zijn dat het niveau van ehbo-es hoger zou zijn dan die van de gemiddelde rode kruis persoon? Ik denk dat bij ehbo-ers ook uitgegaan mag worden van een gemiddeld kennis en ervarings niveau als eerste hulp verlener.

Ik ben nog net van de oude opleidingen. Wij hebben een veel breder pakket gekregen. We hadden dan ook elke week een les van 2 uur.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Wat zijn we weer on topic bezig.   O0

VpkAgz

• Forum gebruiker
Bij event-safe hebben we vrijwilligers van o.a. EHBO verenigingen het NRK en leden die van beide lid zijn. Het kan dus wel allemaal als je er maar tijd en energie in wilt steken.

Maar dit is wel iets heel anders... Op dat moment werk je allemaal onder dezelfde vlag.
Bij samenwerking tussen OK/EHBO en NRK werk je onder twee vlaggen...
Ben zelf oud-NRK-er en zit nu in een stichting met meer dan 50 vrijwilligers die ook uit verschillende verenigingen en organisaties komen. EHBO, NRK, ziekenhuis, ambulancedienst en brandweer.
Werkt prima... En ook de samenwerking als stichting met lokale EHBO werkt prima op evenementen.

Wel is het zo dat als we samenwerken op een evenement, dat de EHBO verenigingen de EHBO doen en wij de medische post en ambulances bemannen. Afspraken zijn dan duidelijk. de EHBO doet de EHBO en de advanced handelingen en werkzaamheden liggen dan bij ons.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Maar dit is wel iets heel anders... Op dat moment werk je allemaal onder dezelfde vlag.
Bij samenwerking tussen OK/EHBO en NRK werk je onder twee vlaggen...
Ben zelf oud-NRK-er en zit nu in een stichting met meer dan 50 vrijwilligers die ook uit verschillende verenigingen en organisaties komen. EHBO, NRK, ziekenhuis, ambulancedienst en brandweer.
Werkt prima... En ook de samenwerking als stichting met lokale EHBO werkt prima op evenementen.

Wel is het zo dat als we samenwerken op een evenement, dat de EHBO verenigingen de EHBO doen en wij de medische post en ambulances bemannen. Afspraken zijn dan duidelijk. de EHBO doet de EHBO en de advanced handelingen en werkzaamheden liggen dan bij ons.

Is het NRK dan meer opgeleid voor de 'advanced handelingen' ? Toch ook gewoon een EHBO diploma?  ::)

Edit: Ik had even over 'de stichting'heen gelezen, excuses :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Wat zijn we weer on topic bezig.   O0

Deze zijstapjes bevorderen de discussie. Dus in dat geval: behoorlijk on-topic ja. Soms moet je een zijstapje maken op een punt duidelijk te maken. En feiten boven water krijgen.. ;) Zodat je weer verder kunt met de discussie.

p.i.m.

• Forum gebruiker
Hallo ieders,

vele jaren geleden meegemaakt bij lokale vereniging, dat so. ga ik niet helpen, heeft het letsel aan zichzelf te danken, dat was toenertijd en nu nog de motivatie om over te stappen(naast de xtra lessen en oefenen)naar het  nrk, want ik hou me standvastig aan de grondbeginsselen. Maak ik tot mijn verbazing zoiets ook weer mee bij het nrk, heb tijdens de dienst mijn collega daarop aangesproken nadat so was geholpen. Uitvoerig erover gepraat en mijn collega is een aantal weken later uit zichzelf vertrokken en werkt nu al jaren als voedingsdeskundige in het lokale ziekenhuis. Dus ja........iedereen doet het naar zijn beste kunnen en geweten en bij welke vereniging.........dat maakt naar mijn idee niet uit als het so. maar "goede handen" aan zijn "bed" krijgt, want daar gaat het om; HULP bieden in de "eerste lijn" en klein/lokaal letsel zelf goed verzorgen.
PIM ;)