Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 39164 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Als lid van het Rode Kruis in een gemeente waar ook een EHBO vereniging actief is vraag ik me af waarom we niet samenwerken. In principe hebben we allemaal hetzelfde doel. Mensen die hulp nodig hebben proberen te helpen. Graag hoor ik van jullie hoe hierover gedacht wordt. Zijn er gemeenten waar samenwerking wel goed werkt? Welke afspraken zijn gemaakt? Is de samenwerking al jaren zo? Zijn er anderen gemeenten die ook samenwerking zoeken? Hoe pakken jullie dit aan? Zijn er mensen die bewust afzien van samenwerking en waarom dan? (en nou niet zeggen die anderen zijn arrogant want veranderen eindigt op anderen.... en begint dus bij jezelf  ;))
Hopelijk vind ik hier aanknopingspunten om de kloof bij ons in de gemeente te overbruggen want de eerste gesprekken gaan we binnenkort plannen...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.


De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Bij ons wordt ook niet samen gewerkt. Het is wel eens sporadisch voorgekomen als het RK of de EHBO vereniging het evenement niet rond kreeg. Ik geloof dat het bij ons niets iets is van niet willen, maar vaak gewoon je eigen evenement kunnen vullen met je eigen mensen. Hoewel het wel zo is dat als de EHBO een evenement niet rond krijgt deze vaak in zijn geheel naar het RK gaat.

Wat mij wel is opgevallen tijdens de paar keer samenwerking die er was, was dat de RK mensen nog wel eens neerkeken op de EHBO. Zij voelden zich superieur. Dit is niet bedoeld om mensen op hun teentjes te trappen en moet ook zeker niet persoon opgevat worden, maar is wel een conclusie die ik tijdens de laatste samenwerking trok.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Hey, WoBaDijk, bedankt voor je reactie.
Ook ik heb wel eens samengewerkt tijdens inzetten. Soms georganiseerd door de EHBO vereniging, soms door het RK. Ik heb echter altijd prettig samengewerkt omdat ik merkte dat de intentie van iedereen gelijk was. Heb echter niets gemerkt van eventuele superioriteit van wie dan ook. Jammer om te lezen dat jij dit wel zo ervaren hebt. Ik ben blij dat je dit aangeeft en voel me zeker niet op m'n tenen getrapt. ;) Je moet eerlijk kunnen zeggen hoe je e.e.a. beleeft. Daarom deze discussie gestart. Ik ben echter wel benieuwd of je het misschien specifieker kan maken. Is er iets gezegd of gedaan? Of juist niet? Ik hoor de opmerking namelijk wel vaker en ben benieuwd of het misschien op persoonlijk vlak ligt of dat bij meer mensen dit gevoel leeft en waardoor dit dan zou komen. Ik zie in de praktijk namelijk bij beide organisaties toppers en laten we zeggen minder professionele vrijwilligers.... Spreek svp vrijuit alleen dan kan deze discussie waardevol zijn. Aan mensen die gaan generaliseren of te persoonlijk worden heb ik echter niets. (gelt niet voor jou reactie hoor maar is bedoeld voor mogelijk andere reacties...) :-\ Mogelijk dat deze discussie er toe bij kan dragen dat het bij ons in de gemeente wel gaat lukken. Dat is mijn vurige wens !!
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Ik heb wel dezelfde ervaringen als WoBaDijk,
Ik ben bij beide lid/vrijwilliger en ook ik merk vooral bij ehbo-ver. een minachting over het rk.
Tijdens een Nijmeegse 4 daagse werken rode kruisers echter samen met ehbo-ver.leden en dan gaat dit prima volgens mij.

Mijns inziens zijn rk vrijwilligers vaak wel breder opgeleid als alleen de ok eindtermen, zo leren ze meer over brancarderen, adl, en hebben ze over het algemeen gewoon meer lessen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Bste Golly, volgens mij bedoelde WoBaDijk het net andersom. Dus dat RK leden neerkijken op EHBO leden. Maar goed, beide zal wel voorkomen ben ik bang :-[
Blijft de vraag waarom de groepen zo naar de verschillen kijken en minder naar de overeenkomsten en waarom het toch zo moeilijk lijkt te zijn om samen te werken...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Ik merkte het vooral in opmerkingen van de RK mensen. Voorbeeld: EHBO'er vraagt wat PAM betekend en krijgt daarop heel 'bitchie' een reactie van een RK'er dat het Personeel Ambulance Materieel betekend. Dit soort dingen heb ik diverse keren gezien. Het zou best kunnen zijn dat dit de minder professionele RK'ers waren, maar daarvoor kende ik ze niet goed genoeg.

Sinds een maand heb ik nu ook de combinatie RK en EHBO wel in verschillende gemeentes. Bij de EHBO zit ik al langer en van het RK heb ik binnenkort m'n eerste inzet, ik ben benieuwd hoe ze er daar tegenover staan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik merkte het vooral in opmerkingen van de RK mensen. Voorbeeld: EHBO'er vraagt wat PAM betekend en krijgt daarop heel 'bitchie' een reactie van een RK'er dat het Personeel Ambulance Materieel betekend. Dit soort dingen heb ik diverse keren gezien. Het zou best kunnen zijn dat dit de minder professionele RK'ers waren, maar daarvoor kende ik ze niet goed genoeg.

Sinds een maand heb ik nu ook de combinatie RK en EHBO wel in verschillende gemeentes. Bij de EHBO zit ik al langer en van het RK heb ik binnenkort m'n eerste inzet, ik ben benieuwd hoe ze er daar tegenover staan.

Laten we het erop houden dat het naast onprofessioneel gedrag ook nog eens onaardig gedrag is, bitchie opmerkingen kunnen wij als hulpverleners missen als kiespijn, zeker als het ook nog eens uit de mond van een collega of medevrijwilliger komt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Kanarie

  • Gast
Bij een groot evenement een aantal jaren geleden, had men koppels gemaakt van EHBO-ver / Rode Kruis. Op zich erg gezellig, maar er trad wrijving op toen het EHBO-ver. lid ook wel eens met de portofoon wilde lopen i.p.v. met de zware verbandtas (incl. coldpacks en een paar flessen water), want zo moeilijk was dat allemaal niet en gisteren bij een andere RK-collega mocht dat ook. Waarbij je je dan als RK-er afvroeg waarom je in hemelsnaam die hele verbindingscursus had moeten volgen. Vervolgens zei de RK-leiding van het evenement dat alleen het RK met de portofoon mocht lopen. Als je dat dan tegen je EHBO-collega zei, was je weer niet aardig en ik snap ook wel dat je niet de hele dag als pakezel wilt fungeren terwijl je collega allemaal berichten hoort die jij niet kunt horen. Dus afgezien van oude vetes en arrogantie van de een of de ander, zit je met verschillende achtergronden op EHBO-gebied, wat het soms lastig maakt. Ik denk dat als je een goede samenwerking wilt, je ook moet nastreven om 1 of 2x per jaar een gezamenlijke lesavond of goed gecoördineerde oefening met een goede nabespreking in te bouwen, zodat je elkaar beter leert kennen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Wat mij wel is opgevallen tijdens de paar keer samenwerking die er was, was dat de RK mensen nog wel eens neerkeken op de EHBO. Zij voelden zich superieur. Dit is niet bedoeld om mensen op hun teentjes te trappen en moet ook zeker niet persoon opgevat worden, maar is wel een conclusie die ik tijdens de laatste samenwerking trok.

De grap is dat Rode Kruis zich vaak wat superieur voelt ten opzichte van EHBO'ers maar dat het nivo van EHBO'ers anno 2010 vaak (veel) hoger ligt dan van een gemiddelde Rode Kruis hulpverleners.

Natuurlijk is het goed als er samengewerkt wordt, dat zou in theorie probleemloos moeten kunnen. De praktijk is echter weerbarstig..


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Wij hebben in het verleden wel eens geprobeerd om een samenwerking aan te gaan met lokale EHBO verenigingen. Echter hier werd geen prijs op gesteld door de lokale EHBO verenigingen (welke vorm van samenwerken dan ook. We wilden klein beginnen en dan als dat goed ging de samenwerking verder uitbreiden om men ook de kans te geven aan elkaar te wennen). Men gaf aan dat ze vonden beter te zijn dan het RK, de doelstellingen niet pasten bij het RK, maar vooral niet geassocieerd te willen worden met het RK, ondanks al onze goede bedoelingen ten spijt... Sindsdien hebben wij hier geen contacten meer mee.