Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 39623 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2010, 16:59:09
Er zijn nog veel dingen die een EHV-er kan bijleren na het behalen van zijn EHV-diploma bij het Oranje Kruis.

Het Oranje Kruis kent de volgende aanvullende modules voor de gevorderde EHV-er:

* Basale Reanimatie & Automatiche Externe Defibrillatie
* Verbandleer en kleine Ongevallen
* Eerste Hulp aan Kinderen
* Basale reanimatie bij baby’s en kinderen
* Eerste hulp bij Wandelletsel
* Eerste Hulp bij Sportongevallen
* Eerste Hulp bij Waterongevallen
* Eerste Hulp bij Verkeersongevallen
* Eerste Hulp langs de lijn
* Lotusleerboek

Het is dus niet zo, dat het Oranje Kruis blijft hangen in de simpele basisstof.
Je moet alleen wel bij willen leren en dit willen bijhouden.

Verder is het bij de landelijke EHV-vereniging waar ik bij zit heel makkelijk.
Behaal je je competenties niet, zoals niet willen reanimeren, AED gebruik, etc voordat de verloopdatum is verstreken, dan wordt je bedankt voor je actieve deelname bij de groep en mag je vertrekken.

Niet alle competenties behaald; Geen EHV-diploma; Geen verzekering; Geen inzetten en evenementen.
Dit houd ook meteen in, dat je bij geen enkel evenement of inzet met de groep welkom bent als EHV-er.
Je krijgt wel nog als bedankje een certificaat voor de competenties, die je wel behaald hebt.
Wil je toch met de groep verder gaan, dan zul je je diploma weer opnieuw moeten behalen en laten zien dat je deze nog waard bent.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2010, 19:13:20
Woh, bijna 61 % van de mensen die stemmen geven aan dat samenwerking de hulpverlening zou kunnen verbeteren. Een mooie score!

Ideeen heb ik ook al gezien. (Meer) Samen in het leslokaal, (Meer) samen oeveningen, vooraf aan een inzet goed doorspreken volgens welke richtlijnen er gewerkt gaat worden. Samenwerking zoeken buiten de inzetten om zodat je elkaar leert kennen en waarderen en ook de portofoon tijdens inzetten delen (dus ook opleiden). Bedankt hiervoor. Hier kan ik wel mee aan de slag.

Het verhaal van wederzijds respect zal wel wat lastiger worden gezien her en der toch opmerkingen staan in de vorm van die en die laat zich negatief uit over.... of voelt zich verheven boven.. en worden zoals "De Rode Kruiser", of "de EHBO'er". Volgens mij moet je dit echt van persoon tot persoon zien want ik zie zoals eerder geschreven bij beide organisaties alle soorten hulpverleners. Goede en voor verbetering vatbare zal ik maar zeggen.

Voor de mensen die schrijven dat ze nog wat meer willen leren kan ik een Sigma opleiding aanbevelen. Goed ik weet het. Deze wordt vanuit het Rode Kruis georganiseerd maar ook leden van een EHBO vereniging zijn meer dan welkom heb ik ervaren tijdens mijn opleiding. Dus als het bij de Sigma lukt is er zeker hoop. Het zal hier ook zitten in het samen volgen van lessen maar ook het hebben van een gezamelijk doel (diploma halen) help hier ongetwijfeld mee.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2010, 00:02:07
Er zijn nog veel dingen die een EHV-er kan bijleren na het behalen van zijn EHV-diploma bij het Oranje Kruis.

Het Oranje Kruis kent de volgende aanvullende modules voor de gevorderde EHV-er:

Het is dus niet zo, dat het Oranje Kruis blijft hangen in de simpele basisstof.
Je moet alleen wel bij willen leren en dit willen bijhouden.

Bij het OK kan je inderdaad een hoop boekjes aanschaffen. Maar waarom zijn er zoveel boekjes terwijl er in het RK-boek en Het EHBO-boek al een stuk meer aan lesstof staat die in die overige OK-boekjes behandeld worden?
Als ik dan even naar dat kostenplaatje gaat kijken, is het OK naar verhouding erg duur met haar lesstof.

Los van die boekjes is het volgen van aanvullende cursussen een probleem (de handelingen moet je toch leren). Niet overal geven ze de aanvullende cursussen. In Apeldoorn geven ze alleen de basiscursus en reanimatie/AED. Voor de cursus wandelletsels zou ik naar Doetinchem moeten, sportletsels geven ze in Beekbergen (al heb ik laatst mijn herhaling hiervan in Lelystad gehad).
Het wordt je dus erg moeilijk gemaakt wanneer je wat meer wil weten en aanvullende cursussen wilt doen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2010, 00:49:09
het licht er aan welke rode kruis en welke ehbo.
bij de 4daagse gaat de combinatie goed.
hier in de stad vind ik het persoonlijk minder,
kwaliteit rk is behoorlijk laag, ze denken dat wel dat ze veel meer kunnen en mogen maar eigenlijk valt dat nog maar te betwijfelen.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2010, 07:56:33
hier in de stad vind ik het persoonlijk minder,
kwaliteit rk is behoorlijk laag, ze denken dat wel dat ze veel meer kunnen en mogen maar eigenlijk valt dat nog maar te betwijfelen.

Ik denk niet dat dat zozeer de kwaliteit is van het RK, maar eerder de instelling van de mensen.

De verschillen tussen de boekjes die er zijn weet ik niet. In principe moeten ze natuurlijk aan dezelfde richtlijnen voldoen. Ik denk dat het een zeer goede ontwikkeling zou zijn als er een boekje komt die alle EHBO/RK/etc moeten gebruiken. Dan bestaat er niets van beter zijn, want iedereen heeft hetzelfde geleerd.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2010, 11:34:49

Bij de Apeldoornse hebben wij ook een samenwerking tussen de verschillende verenigingen. Vorig jaar werkten wij met 4 verschillende verenigingen samen, de Algemene (Apeldoorn), 2 katholieke (uit Apeldoorn en Amersfoort) en het RK Apeldoorn.
De samenwerking verliep prima, al was er wel iemand die geen hoge pet op had van het RK. Het is denk ik ook een kwestie van mentaliteitsverandering. Stoppen met alle vooroordelen en elkaar de kans geven om samen te werken. Dat zal denk ik toch een grote hobbel zijn om te overwinnen.

En je blijft toch altijd 'rotte' appels houden. Mensen die er niets van bakken en er met de pet naar gooien. Het probleem is echter om elke keer weer aan nieuwe vrijwilligers te komen. Als de spoeling wat groter zou zijn (door bijv. samenwerking) zou je deze rotte appels er zo tussenuit kunnen zeven om zo een flinke kwaliteitsslag te behalen.

Misschien wat off-topic: [knuppel-in-hoenderhok-modus]Zullen we beginnen om dit board samen te voegen met het RK-board?  ;D[/knuppel-in-hoenderhok-modus]
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2010, 12:59:02
Zowel bij het Rode Kruis als EHBO verenigingen worden voor evenementen nog steeds de standaard OK opleidingen als uitgangspunt gehanteerd en voorzichtig komen ook de NRK opleidingen los.
Iedereen heeft dus dezelfde opleiding (incl.aantekeningen). Waarom zou er wat veranderen.
Er hebben de afgelopen jaren veel veranderingen plaats gevonden op het gebied van regelgeving, er worden in toenemende mate (strengere) opleidngseisen gesteld aan EHBO-ers bij evenementen.

Belangrijke vraag is dan ook of de huidige OK opleidingen wel geschikt zijn voor de hedendaagse evenementen EHBO?
Wellicht is het een schone taak van EHBO verenigingen en NRK afdelingen om te gaan differentieren in opleidings niveau's.
Niet om super EHBO-ers te creeeren voor evenementen hulpverlening, maar uitsluitend om de kwaliteit van de EHBO-ers omhoog te schroeven en je als EHBO organisatie geloofwaardiger te maken naar je opdrachtgever.

In welke vat je het ook giet, zware weerstand is zowel intern binnen EHBO verenigingen en NRK afdelingen als onderling tussen EHBO organisaties te verwachten als (individuele) leden en besturen niet openstaan voor de huidige veranderingen en vooral ontwikkelingen binnen de EHBO wereld.
"Hakken in het zand door niet voor veranderingen openstaande leden en besturen" contra "afzetten en vechten tegen de gevestigde (EHBO)orde voor kwaliteitsverbetering".

The batlle has begun!

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2010, 14:32:08
Ik denk niet dat dat zozeer de kwaliteit is van het RK, maar eerder de instelling van de mensen.

De verschillen tussen de boekjes die er zijn weet ik niet. In principe moeten ze natuurlijk aan dezelfde richtlijnen voldoen. Ik denk dat het een zeer goede ontwikkeling zou zijn als er een boekje komt die alle EHBO/RK/etc moeten gebruiken. Dan bestaat er niets van beter zijn, want iedereen heeft hetzelfde geleerd.

en toch al komt dat boekje er dan is er een groot verschil. ik durf hardop te zeggen als er wat met mij gebeurt en hier van het rode kruis komen mijn helpen dan laat me maar liggen.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2010, 15:24:21
Belangrijke vraag is dan ook of de huidige OK opleidingen wel geschikt zijn voor de hedendaagse evenementen EHBO?
Wellicht is het een schone taak van EHBO verenigingen en NRK afdelingen om te gaan differentieren in opleidings niveau's.
Niet om super EHBO-ers te creeeren voor evenementen hulpverlening, maar uitsluitend om de kwaliteit van de EHBO-ers omhoog te schroeven en je als EHBO organisatie geloofwaardiger te maken naar je opdrachtgever.

Ik denk niet dat de huidige opleidingen geschikt zijn voor allerlei evenementen. Voor de wat 'stoffigere' (sorry voor de benaming) evenementen (kattenshows, vlooienmarkten) heb je wel voldoende aan een EHBO-diploma (incl. AED), voor de grotere evenementen moet je al gauw toch meer in huis hebben is mijn mening.
Een evenement met 25.000 mensen of een motorcross is toch even totaal anders. Denk dan o.a. aan alcohol/druggebruik,agressie, grote drukte, hoog energetisch trauma enz. Laat ik in dit alles helemaal geen les hebben gehad, al zou ik het dolgraag willen.

Wat ik zie binnen onze vereniging, is dat de meeste mensen risicovolle dingen zoals motorcross maar al te graag ontlopen. Als het mis gaat bij motorcross, gaat het vaak meteen goed mis. Een hoop mensen zijn daar kennelijk bang voor en willen geen dienst draaien bij risicovolle evenementen.

Dan heb je ook nog van die personen die wanneer zich een SO meld naar de wc gaan (of wat anders gaan doen) zodat de collega EHBO-er het kan oplossen, of het meteen al afschuiven op de collega EHBO-er.
Bij mij komt dan meteen de gedachte op waarom deze mensen überhaupt diensten draaien als je bang bent voor ernstige dingen of het so toch niet wilt behandelen ::)

Je moet het samen doen, en niet alles maar laten oplossen door een collega die toevallig wel durft.

Indien men eisen gaat stellen, misschien is het ook slim om aan een maximumleeftijd of een soort keuring te gaan denken. Hier zijn er flink wat 65+ en zelfs ouder die diensten draaien.
De een kan niet meer bukken, de ander heeft een slechte rug enz. enz. Het zal wat zijn als er gereanimeerd moet worden. Niet kunnen bukken, de kracht niet meer hebben (ik heb dit gezien tijdens de lessen, men kan soms gewoon niet goed meer reanimeren). Dan komt bijna alles op het bord van die jongere collega te liggen.
Ik snap ook wel dat je mensen hun hobby niet af kan pakken, maar kijk wel even of mensen er nog geschikt voor zijn. Ik heb het idee dat er toch nog te vaak oogjes toe worden geknepen om mensen maar hun diploma te laten behouden.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2010, 15:26:42
en toch al komt dat boekje er dan is er een groot verschil. ik durf hardop te zeggen als er wat met mij gebeurt en hier van het rode kruis komen mijn helpen dan laat me maar liggen.

Volgens jou is heel het RK fout?

Er zullen vast ook EHBO-verenigingen zijn die het er niet goed vanaf brengen. Afgelopen weekend nog wat verhalen daarover gehoord. Kwalitatief zullen er wel wat verschillen tussen de verenigingen onderling bestaan, dus niet alleen tussen het OK en RK, maar ook tussen de verschillende afdelingen van het OK en RK onderling.

Om nou meteen te oordelen over heel het RK vind ik wel een beetje te kort door de bocht. (Nee, ik zit niet bij het RK)