Belangrijke vraag is dan ook of de huidige OK opleidingen wel geschikt zijn voor de hedendaagse evenementen EHBO?
Wellicht is het een schone taak van EHBO verenigingen en NRK afdelingen om te gaan differentieren in opleidings niveau's.
Niet om super EHBO-ers te creeeren voor evenementen hulpverlening, maar uitsluitend om de kwaliteit van de EHBO-ers omhoog te schroeven en je als EHBO organisatie geloofwaardiger te maken naar je opdrachtgever.
Ik denk niet dat de huidige opleidingen geschikt zijn voor allerlei evenementen. Voor de wat 'stoffigere' (sorry voor de benaming) evenementen (kattenshows, vlooienmarkten) heb je wel voldoende aan een EHBO-diploma (incl. AED), voor de grotere evenementen moet je al gauw toch meer in huis hebben is mijn mening.
Een evenement met 25.000 mensen of een motorcross is toch even totaal anders. Denk dan o.a. aan alcohol/druggebruik,agressie, grote drukte, hoog energetisch trauma enz. Laat ik in dit alles helemaal geen les hebben gehad, al zou ik het dolgraag willen.
Wat ik zie binnen onze vereniging, is dat de meeste mensen risicovolle dingen zoals motorcross maar al te graag ontlopen. Als het mis gaat bij motorcross, gaat het vaak meteen goed mis. Een hoop mensen zijn daar kennelijk bang voor en willen geen dienst draaien bij risicovolle evenementen.
Dan heb je ook nog van die personen die wanneer zich een SO meld naar de wc gaan (of wat anders gaan doen) zodat de collega EHBO-er het kan oplossen, of het meteen al afschuiven op de collega EHBO-er.
Bij mij komt dan meteen de gedachte op waarom deze mensen überhaupt diensten draaien als je bang bent voor ernstige dingen of het so toch niet wilt behandelen
Je moet het samen doen, en niet alles maar laten oplossen door een collega die toevallig wel durft.
Indien men eisen gaat stellen, misschien is het ook slim om aan een maximumleeftijd of een soort keuring te gaan denken. Hier zijn er flink wat 65+ en zelfs ouder die diensten draaien.
De een kan niet meer bukken, de ander heeft een slechte rug enz. enz. Het zal wat zijn als er gereanimeerd moet worden. Niet kunnen bukken, de kracht niet meer hebben (ik heb dit gezien tijdens de lessen, men kan soms gewoon niet goed meer reanimeren). Dan komt bijna alles op het bord van die jongere collega te liggen.
Ik snap ook wel dat je mensen hun hobby niet af kan pakken, maar kijk wel even of mensen er nog geschikt voor zijn. Ik heb het idee dat er toch nog te vaak oogjes toe worden geknepen om mensen maar hun diploma te laten behouden.