Tsja, ik snap je punt nikon, maar alleen een jas of iets dergelijks is wel erg weinig. Dat zou het zelfde zijn als dat er om de hoek een overval plaats vind waarbij iemand met een rode jas wegloopt, en jij loopt toevallig ook met een rode jas 1 straat verderop......
Er zal dus echt wel wat meer onderzoek gedaan worden dan alleen een signalement (jas). En al zou er een agent langskomen met wat vragen, dan is het toch geen probleem die te beantwoorden?
Ik zou er in jou (RED) voorbeeld geen moeite mee hebben.
In het geval van het station kan ik me voorstellen dat achteraf mijn id wordt vast gesteld en dat er dan een onderzoek naar mij wordt opgestart en dat hoeft ook geen probleem te zijn, maar het is niet uitgesloten dat er dan gezocht gaat worden hoe ze je kunnen opknopen (Tunnelvisie).
Ik maak me geen zorgen hoor,
ik reis niet per trein gelukkig
Maar alle gekheid op een stokje; De ruimte binnen de bevoegdheden zijn zeer weloverwogen vastgelegt en daar moet niet te gemakkelijk over gedacht worden. Het gezegde "als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken" is natuurlijk al achterhaald, er zijn mensen in de bak die dat ook dachten en onschuldig vastzitten. Gelukkig nog niet zoveel als bij onze bondgenoot USA, maar daar zijn de bevoegdheden ruimer en is het rechtstelsel anders.
Tuurlijk moet eenieder die zich niet aan de afgesproken regels houdt daarvoor gepakt worden, maar niet ten kosten van............