Voor al die liefhebbers kan ik het museum in Borculo van harte aanbevelen: daar staan dan de voertuigen waarmee zij zo graag willen uitrukken. De meeste brandweermensen die ik ken, hebben toch behoefte aan verbetering van materieel en kunnen
Makkelijk, dat zijn voertuigen met LD pompen, geen Adembescherming en ander soort bebouwing die zij moesten blussen. Verbetering zijn de HD pompen, de 3D blustechniek, One Seven, adembscherming, warmtebeeldcamera's. Maar de gebouwen zijn ook lastiger geworden, groter, hoger, complexer en met hogere vuurbelasting in de gebouwen. Voordat de gebouwen zo veilig zijn dat we als brandweer met minder kunnen moet er nog heel wat afgebroken en verbouwd worden.
Oké vanaf de werkvloer dan meedenken aan het "goedkoper" maken van de brandweerzorg. (jammer is dat dan altijd als eerste de repressieve dienst moet bezuinigen, de andere afdelingen blijven buiten schot)
Maar goed, efficienter werken zou best kunnen maar ik denk dat de randvoorwaarden en noodzakelijke aanpassingen aan het eind geen budgettair voordeel opleveren, tenzij de kwalitiet van de brandweer ook minder mag worden.
Als ik denk aan kleinere eenheden zie ik mogelijkheden in Gecombineerde TS+RV voertuigen. Dit zou de eerste slagkrachteenheid kunnen worden, en deze kan veel klussen zelfstandig oplossen. Voor redding volstaat de hoogwerker arm, assistentie ambulance kan er ook mee, en dit bespaart redvoertuigen(en personeel). Men zou dan nog slechts enkele grote redvoertuigen nodig hebben.
Andere optie is inderdaad kleine eenheden, met minder personeel. Die kunnen best wel veel meldingen afhandelen, alleen bij daadwerkelijek binnenbranden zul je snel moeten opschalen. De slagkracht en pompvermogen van zulke voertuigen is beperkt, dus zullen er extra zware brandbluseenheden over het verzorgingsgebied gestationeerd moeten worden. Verder zie je internationaal dat korpsen die met dit soort kleine eenheden werken de kazernes dichter bij elkaar hebben liggen dan in Nederland. De opkomst bij binnenbranden zou dan kunnen bestaan uit twee SIV eenheden,met een RV waarvan de 2e SIV bijv. binnen 2 min na de eerste aanwezig moet zijn.(of de grotere brandbestrijdingseenheid)
Of deze wijzigingen ook echt geld gaan opleveren durf ik niet te zeggen, alleen de TS6 vervangen door SIV eenheden, geeft grote problemen. Lees het Boek Euro Fire fighter en het Hoofdstuk over Critical Tasks on the Fire Ground. Minder dan 6 geeft problemen met de inzet en de veiligheid, omdat de BVD nooit alle kritieke taken kan uitvoeren om een veilige inzet te kunnen doen.