Tja, ik kan er wel wat bij voorstellen....
voorbeeldje:
Ik ben tp geweest bij een overval op een tankstation. Hierbij wordt een dadersignalement gegeven. Licht getint man, kort geschoren haar, donkere kleding.
Vervolgens zien wij in de wijk waar de overval is gebeurd, een scooter rijden (naar later blijkt een motorscooter) zonder kenteken, met daarop een persoon welke aan het signalement voldeed...en voldoet niet aan het stopteken... en er dus met hoge snelheid vandoor gaat.... dan is mijn vraag dus ook.... wanneer stop je...op dat moment is hij voor mij zeker verdachte en gezien de feiten en omstandigheden voor die overval...
subsidiair en proportioneel... en zo veel mogelijk blijven volgen... echter... wanneer stop je, geef je m een tikje op het gras.... ik noem maar wat overwegingen. Ik praat hiermee het gebeuren van de collega absoluut niet goed. MAAR ik kan me er wel een voorstelling bij maken, iemand voldoet aan het signalement en gaat er vandoor... en nee ik zeg niet dat je dan iemand zijn benen er maar moet afrijden, dat is mijn inziens niet proportioneel....
Het is en blijft een moment opname en de keus die je dan maakt in een fractie van een seconde... dat IS en BLIJFT lastig en verdomde moeilijk !