Koninginnedag 2010 in Zeeland

Auteur Topic: Koninginnedag 2010 in Zeeland  (gelezen 7688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #30 Gepost op: 1 mei 2010, 17:06:42
Laat ik eerst zeggen dat ik niet weet tot in hoe ver de beveiliging ''streng'' moest zijn.. Maar ik heb er weinig van gemerkt.. Ik had verwacht dat het in het perscentrum al zou beginnen, had thuis braaf mijn lifehammer + multitool al uit mijn tas gehaald, maar nee.. We kregen geen enkele controle, moesten ons niet identificeren of wat dan ook..

Bij de persvakken hetzelfde, geen enkele keer werd ons gevraagd om je perskaart te tonen, had je een camera ging het hek voor je open en kwam je door afzettingen.. Veel mensen volgden ons ook van persvak naar persvak omdat er niemand tegengehouden werd..

Het enige waarvan ik zou kunnen zeggen dat het inderdaad strenger was was de militaire beveiliging bij elk object van de route Wemeldinge - Middelburg.. Bij elke in/uitgang - brug - viaduct - noem het allemaal maar op, stonden meerdere mannetjes en/of afzettingen met dubbele hekken..

Wat ik van een agent wel begreep is dat er scherpschutters en spotters op de loer lagen.. Éen is er misschien te zien op de link van Palmpie? Pagina 1 foto 8


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 5 november 2010, 18:23:30
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7572831/Politie-krijgt-klein-deel-kosten-Koninginnedag-vergoed.ece

Politie krijgt klein deel kosten Koninginnedag vergoed

vrijdag 05 november 2010 | 14:52 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 november 2010 | 16:41

MIDDELBURG - Het bezoek van de koninklijke familie aan Wemeldinge en Middelburg op 30 april van dit jaar kostte de Zeeuwse politie 520.000 euro extra.

Het Rijk heeft tot nu toe 40.000 euro van die kosten voor zijn rekening genomen.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #32 Gepost op: 8 december 2010, 12:30:52
Borrel smeerolie voor Koninginnedag

MIDDELBURG - Een maandelijkse borrel voor iedereen die betrokken was bij de voorbereidingen van het bezoek van de koninklijke familie aan Middelburg is een van de geheimen achter het succes van Koninginnedag 2010.

Tijdens die borrel had iedereen de mogelijkheid op een informele manier zaken te regelen, zo blijkt uit het boek Procesregie van Dees van Oosterhout dat gisteravond in Middelburg werd gepresenteerd. Ook beschrijft ze hoe er in de voorbereidingen naar de 30e april niet exact werd gekeken naar wie verantwoordelijk was voor wat. "Er werd vanaf het begin vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid gewerkt.

Een probleem werd opgelost door degene die het op dat moment het beste kon en die het zag, zonder eerst oeverloze discussies te voeren of deze persoon het wel mocht, kon. Er werd gehandeld vanuit lef, verantwoordelijkheid, kracht. Er waren wel degelijk verschillende bevoegdheden, maar als de één soms op het terrein van de ander kwam, werd daar nooit een dram van gemaakt." De schrijfster stelt dat dit de manier is om iets bijzonders aan te pakken.

"Als je bij dit soort klussen met veel maatschappelijke druk, spanning en tijdsdruk volgens de exacte bevoegdheden samenwerkt, dan gaat het fout." Politiecommandant Jan Dalebout beaamde dat gisteravond.

In haar boek beschrijft Van Oosterhout hoe complexe vraagstukken opgepakt moeten worden. Koninginnedag 2010 is daar een voorbeeld van. ,,Vanaf de eerste dag was er bij iedereen enthousiasme te bespeuren. Op 30 april wist iedereen precies wat zijn taak was, maar was er ook een groot gevoel van eigen verantwoordelijkheid en improvisatievermogen." Als voorbeeld noemt ze het besluit van een agent om in Wemeldinge een hek te openen zodat een aantal scouts kon schuilen voor de regen die die ochtend met bakken uit de lucht viel. Ook prijst ze de organisatie die niet is doorgeslagen naar extreme veiligheidsmaatregelen, een heel strakke, starre taakopvatting of het doorduwen van het eigen belang onder de vlag daarmee de veiligheid te bevorderen. ,,De conclusie kan niet anders zijn dan dat de Zeeuwen veel aankunnen en niet verstarren of verlammen door tijdsdruk. Het getuigt van karakter en grote stuurmanskunst", aldus de schrijfster.

Korpschef Letty Demmers onthulde gisteravond dat Koninginnedag 2010 bijna niet was doorgegaan. Het weer was namelijk die ochtend van de 30e april zo slecht dat het even twijfelachtig was of de helikopter met aan boord de koningin wel kon vliegen. "Het scheelde maar een haartje." Ze blikte terug op een zeer goed verlopen dag. "Anders was dat het einde geweestg van Koninginnedag."

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7760972/Borrel-smeerolie-voor-Koninginnedag.ece