GRIP 2 Stroomstoring Goeree Overflakkee + Hoeksewaard - 03-04-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Stroomstoring Goeree Overflakkee + Hoeksewaard - 03-04-2010  (gelezen 8255 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 3 april 2010, 20:16:38
mmm, vreemd dat rijnmond grip 1 geeft, kan 2 dingen betekenen, of 2 verschillende incenten. of er gaat iets fout!

Je moet dit niet als een hulpverleningsincident zien. Er is immers geen brand, geen ongeluk, geen waterongeval, etc. Het is het falen van de infrastructuur, hetgeen een verstoring geeft voor de openbare orde. Die impact kan per regio verschillen en elke betrokken regio kan gewoon zijn eigen GRIP-niveau instellen. Voor zover ik weet kan dit ook als het wel een hulpverleningsincident zijn. De regio waarbinnen het incident speelt zal dan doorgaans het hoogste GRIP-niveau hanteren. Daarmee bedoel ik geen GRIP-4, maar de hoogste in verhouding tot andere betrokken regio's.

Dat was ook met de Poldercrash, door de grote bijstand vanuit verschillende regio's werd oa ook in Hollands-Midden GRIP afgegeven.

Of denk aan extreem weer. In de basis ook geen hulpverlenings gerelateerd incident, maar wel iets waar meerdere regio's (of zelfs het hele land) mee geconfronteerd worden. Elke regio is vrij om op te schalen voor zover zij dat nodig achten. Zou wat zijn als 1 regio GRIP-4 geeft dat heel Nederland dat meteen moet doen...


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #21 Gepost op: 3 april 2010, 20:49:15
ze hebben nu geen water meer volgens de reacties op het nieuwsbericht bij www.rijnmond.nl
Ik leer steeds meer op dit forum


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 3 april 2010, 22:00:07
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fapril%2FGrote%20stroomstoring%20in%20Hoeksche%20Waard%20en%20op%20Goeree

Grote stroom- en waterstoring voorbij

3 april 2010

De problemen met de watervoorziening in het Rijnmond-gebied zijn grotendeels voorbij. Als gevolg van een stroomstoring aan het eind van de middag viel de electriciteit uit in de waterzuiveringsinstallaties in Ouddorp en op de Beerenplaat.

De installaties schakelden over op noodstroom, maar dat kon niet voorkomen dat de druk wegviel in de waterleidingen. Daardoor kwamen gemeenten in het verzorgingsgebied van Evides zonder water te zitten. Inmiddels is de waterdruk weer hersteld. Wel kan er op sommige hoogbouwelocaties nog een probleem zijn omdat de drukverhogingspompen daar handmatig moeten worden herstart. De stroomstoring zelf was al na enkele uren vrijwel geheel voorbij.

Medewerkers van netbeheerder Stedin zijn bezig om ook de laatste huishoudens weer van stroom te voorzien. Op sommige plekken moeten handmatig nog enkele zekeringen worden vervangen. Stedin verwacht daar nog zeker tot middernacht mee bezig te zijn. De politie laat weten dat inwoners die nog zonder stroom zitten en die dringend willen bellen, kunnen daarvoor terecht in de brandweerkazernes.

De problemen begonnen vanmiddag even na vijf uur na een blikseminslag. Een groot deel van de Zuid-Holandse Eilanden kwam zonder spanning te zitten. Ook zo'n 80 procent van de Hoeksche Waard had korte tijd geen electriciteit. Op het hoogtepunt van de storing waren 45-duizend huishoudens getroffen.

In Dordrecht heeft de uitval van electriciteit tot problemen geleid in het Albert Schweitzer Ziekenhuis. In locatie Dordtwijk sloeg het noodaggregaat niet aan. Twee patiënten zijn uit voorzorg naar een andere locatie gebracht. Er hebben zich geen kritieke situaties voorgedaan, zegt het ziekenhuis. In Oude Tonge heeft een verzorgingshuis tijdelijk zonder noodstroom gezeten. Ook dat heeft geen gevaar opgeleverd. Wel was er onrust in het verzorgingshuis.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 4 april 2010, 09:25:03
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fapril%2FGrote%20stroomstoring%20in%20Hoeksche%20Waard%20en%20op%20Goeree


In Dordrecht heeft de uitval van electriciteit tot problemen geleid in het Albert Schweitzer Ziekenhuis. In locatie Dordtwijk sloeg het noodaggregaat niet aan. Twee patiënten zijn uit voorzorg naar een andere locatie gebracht. Er hebben zich geen kritieke situaties voorgedaan, zegt het ziekenhuis.

Alweer niet??? Dat was vorige maand ook al het geval en dat zou opgelost zijn...  :-X
Dinsdag maar eens even op intranet kijken wat het excuus dit keer is


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #24 Gepost op: 4 april 2010, 13:31:30
Opstelplaats COPI was politieburo spijkcity


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #25 Gepost op: 4 april 2010, 17:51:15
Voor zover ik weet kunnen verschilende regio's anders opschalen.. Dus de ene regio Grip1 en de andere bijv. Grip2.. Gebeurd vaker iig ;)

Het is zelfs voorgekomen dat er in dezelfde regio verkeerde communicatie was tussen disciplines. De ambulancedienst/MKA zit dan nog op bijv. GRIP 2, terwijl er bij de brandweer allang weer afgeschaald is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #26 Gepost op: 5 april 2010, 00:26:09
Het is zelfs voorgekomen dat er in dezelfde regio verkeerde communicatie was tussen disciplines. De ambulancedienst/MKA zit dan nog op bijv. GRIP 2, terwijl er bij de brandweer allang weer afgeschaald is.

Misschien goed om nog maar een uit te leggen hoe het "in het echie" werkt...

Bij Grip 2 komt een ROT (Regionaal Operationeel Team) in aktie. In dit team zitten de hoogst leidinggevenden van de disciplines letterlijk aan tafel met elkaar.

Het afschalen vanuit Grip 2 is een verantwoordelijkheid van de leider van het ROT en zal altijd bekend zijn bij de disciplines (omdat zij hierbij aanwezig zijn).
Jouw voorbeeld is daarom in de praktijk niet mogelijk!

Ik heb het vermoeden dat jouw voorbeeld voorkomt uit P2000-berichten, en die berichten vormen echt maar een heel klein stukje van de hele werkelijkheid....  ;)

groeten,
René dC


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 5 april 2010, 00:41:54
Grip is altijd voor iedereen, het kan niet zo zijn dat het bij de ene nog grip 2 is en bij de andere Grip 0, het is of grip 2 overal of grip 0 overal.
als ik de uitleg van dit forum moet geloven gebeurt het wel maar klopt het niet

GRIP staat voor gecoördineerde regionale incidentbestrijdingprocedure; het kan dus prima zijn dat regio A in GRIP 2 zit en regio B in GRIP 1

In de uitleg staat het volgende genoemd (daar doel je misschien op):
Opmerkingen:
  • GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline.

Maar dat gaat dus over de diensten in één regio, niet tussen regio's onderling  ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 5 april 2010, 00:44:41
Ik heb het vermoeden dat jouw voorbeeld voorkomt uit P2000-berichten, en die berichten vormen echt maar een heel klein stukje van de hele werkelijkheid....

Toch ken ik voorbeelden (uit mijn eigen regio) waarbij de ene discipline soms al op GRIP-2 zit terwijl de ander nog achter loopt. Misschien is dat inderdaad logischer, een afschaling zal zich wellicht makkelijker laten communiceren omdat het ROT immers al gevormd is, dan een opschaling, waarbij de personen nog op moeten komen.

EDIT: En dat baseer ik beslist niet op P2000-berichten ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #29 Gepost op: 5 april 2010, 00:58:32
Voorbeeld: er is een brand in een ziekenhuis, waardoor er geëvacueerd moet worden. De ambulancedienst/MKA zal in zo'n geval veel sneller opschalen dan de brandweer/AC, aangezien er bewaakte transporten voor, bij wijze van spreken, 15 mensen moeten worden verricht. Het afschalen zal dan ook zo gaan (mits het ROT prominent aanwezig is natuurlijk): het sein brand meester is afgegeven en de brandweer schaalt weer af. De MKA is echter nog bezig met ambulances en evacuaties..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..