Verschil tussen Rode en Oranje kruis

Auteur Topic: Verschil tussen Rode en Oranje kruis  (gelezen 13691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Gepost op: 5 mei 2004, 22:07:22
Kan iemand mij vertellen wat eigenlijk het verschil is tussen het Nederlandse Rode Kruis en Het Oranje Kruis?

Ta

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2004, 23:49:34
Hoi Annemiek,

ik zal een poging ondernemen maar het zal wel een gedeeltelijk verhaal worden.

Het oranje kruis is een soort instantie die certificaten
zie onderstaande tekst van www.ehbo.nl/ oranje kruis

Citaat
De Stichting Koninklijke Nationale Organisatie voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongelukken “Het Oranje Kruis”  heeft ten doel:

het bevorderen van kennis van een goede eerstehulpverlening
        onder de bevolking;
het bevorderen en bewaken van de kwaliteit van de eerstehulpverlening;

het ondersteunen van organisaties van leken- eerstehulpverleners

Het Oranje Kruis ontwikkelt leerstof voor hulpverleners en instructeurs, bewaakt de kwaliteit van opleiders en cursisten door middel van examinering  en bewaakt de geldigheid van het Diploma Eerste Hulp en de bijbehorende modules.

Het rode kruis is zo'n organisatie die gebruik maakt van de kennis (lees lesstof) van het oranje kruis. Maar het rode kruis heeft meer verschillende werkvelden kijk maar op deze site www.rodekruis.nl  of dit forum

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2004, 22:13:44
Ik heb de beide sites al bekeken voordat ik de vraag stelde,maar het werd me niet echt duidelijk,vandaar.
Maar als ik het ongeveer goed begrijp is het oranje kruis een lesgevende instantie en verder (bijna) niks,en het rode kruis een prakrijkgerichte instantie,die dus de mensen van o.a het oranje kruis inzet bij hulpverleningen en evenementen....?
Zoiets haal ik er tenminste uit?
Als ik het fout heb hoor ik het graag!! ;)
  Ta

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2004, 23:17:16
Het Rode Kruis is ontstaan om het verschrikkelijke leed van gewonde soldaten op de slagvelden te verzachten.
Tot na de tweede wereld oorlog lag daar de primaire taak van het Rode Kruis.

De rode Kruis structuur leende zich van oudsher goed voor het in groepsverband verlenen van hulp aan grote groepen slachtoffers. Daarvoor werden naast de gewone "EHBO" ook andere opleidingen gegeven.
Voor de Rode Kruizer betekende dat zo'n 40 lesavonden per jaar.

Het Oranje Kruis is door prins Hendrik in het leven geroepen als de civiele tegenhanger van het Rode Kruis.

Het Oranje Kruis richtte zich vanaf het begin op de individuele, incidentele, niet georganiseerde hulpverlening. De Oranje Kruizer moest acht lesavonden volgen.

Maar loop een gewoon binnen bij de beide clubs met de vraag om het verschil eens uit te leggen.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2004, 20:52:46
Mijn EHBO herhalingen zitten er weer op voor dit seizoen,dus ik kan het ze niet meer vragen voorlopig.Maar ik bedacht me deze vraag pas toen ik hier over het rode kruis ging lezen...vandaar!
  Ta

Rolf

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2004, 01:31:18
Denk dat hier drie dingen door elkaar beginnen te lopen
-Het Oranje kruis
die zetten de regeltjes op hoe je moet handelen en volgens hun boekje werken de rodekruis mensen en de mensen van de EHBO vereniging.
-Het Rodekruis inmiddels een werled omvattende organisatie die als stelling heeft "hulp aan het die hulp behoeven" of die nou geel rood bruin of blank moslim boedist of cristen is een ieder krijgt hulp. Het rode kruis had vroeger een 1e lijns rampen taak en zo is de evenementen zorg er in geslopen de 1e lijns rampen hulp is overgenomen door Brandweer en SIGMA maar de evenementen zijn er nog en daar word geholpen zoals dat in het ORANJE kruis boekje staat omschreven.
-De EHBO ver. had tot doel zoveel mogelijk mensen vertrouwd te maken met EH met name als "stand alone" moeders die zoonlief met zijn kapote knie moet verzorgen of papa die zich met de hamer op z'n duim geslagen heeft.
Ook hier is de evenementen zorg binnen geslopen onder de meer fanatike leden van de EHBO ver.
Ook zij werken volgens het zelfde ORANJE kruisboekje!
Zo stelt het Oranje kruis een richtlijn op en de EHBO ver. en het Rode kruis hebben deze richlijn op zak om volgens deze richtlijn te kunnen werken.
Ze smaken het zelfde alleen het wikkel wat er om zit is wat anders ;D
Zo levert het Rodekruis mensen aan de SIGMA maar ook de EHBO ver. doet dat en je kunt op een kermis of braderie het Rodekruis vragen om te komen maar ook de plaaselijke EHBO ver.

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2004, 11:53:34
Ik had het niet netter kunnen omschrijven bedankt ;D

Arend

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2004, 15:02:54
Kijk,zo is het me al een heel stuk duidelijker geworden!!
Bedankt!
  Ta