Zelf monitoren van P2000

Auteur Topic: Zelf monitoren van P2000  (gelezen 7140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 25 februari 2010, 19:23:04
Beste mensen,

Naar aanleiding van een discussie op hetbrandweerforum heb ik onderstaand verhaal geplaatst, het leek mij gezien de informatieve waarde wel aardig om dat ook met dit forum te delen.....

Vroeger

Vroeger luisterden 'we' op de scanner (of de mobi/porto) naar tooncodes, technisch gezien ook wel 5TVO genoemd. Er waren programma's zoals WinTone die in staat waren deze codes om te zetten naar de 5 (of meer/minder) bijbehorende getallen en met behulp van een soort eigen database kon je deze codes voorzien van een benaming, zodat je weet wie/wat er werd opgeroepen of om welke wagen het ging. Leuk om te zien wat je hoort en daarnaast werd alles ook opgeslagen zodat je later kon kijken wat er allemaal ontvangen was.

Het begin van P2000

Toen kwam P2000, een digitaal semafoonsysteem. Met name de mensen die nog enigszins nat achter de oren zijn weten waarschijnlijk niet dat er al semafoons waren lang voordat P2000 bestond, onder andere KPN en Callmax boden commerciële semafonie aan. Er waren dan ook al programma's die de mogelijkheid boden om deze digitale signalen om te zetten naar leesbare tekst.

Zo klinkt een P2000-signaal : P2000.wav

Nu werd er in een ander topic getwijfeld aan de snelheid waarmee een bericht op het scherm zichtbaar zou worden. Nou, dat is net zo snel (of misschien zelfs een fractie sneller) als op de pagers zelf. Of een pager nu naar de frequentie 169.6500 MHz luistert en het signaal omzet naar leesbare tekst, of dat een pager dat doet, er is geen verschil. Het "grote" tijdsverschil zit hem in de schakel naar het internet. Sommige websites doen eens in de zoveel tijd een upload van de ontvangen berichten, maar in alle gevallen kan internet nooit realtime zijn, aangezien er altijd sprake is van een zogenaamde verversingstijd. In die tussentijd zijn de piepers al gegaan en heb ik het ook al op mijn scherm staan :-)

Wat is toch die ene rare capcode?

Aangezien alles wat we vandaag de dag (helaas) op internet zien staan steeds vanzelfsprekender wordt, wil ik even terugstappen in de tijd. Diverse programma's konden het zogenaamde "FLEX" protocol ontvangen, maar het opvallende bij de eerste gebruiker van P2000 (AC Amsterdam) was dat veel berichten die aan de hand van de tekst duidelijk bestemd waren voor verschillende ontvangers, steeds geadresseerd waren aan de capcode 2029568 :

2029568 18:49:04 02-10-03 ALPHA  WAARNEMEN VAN EEN BRANDLUCHT»BRUSSEL FLAT 43»621 GAAT UIT
2029568 10:13:35 01-10-03 ALPHA  AUTOMATISCHE BRANDMELDING»POPULIERENLAAN 21
2029568 11:58:42 01-10-03 ALPHA  AUTOMATISCHE BRANDMELDING WC DIEMERPLEIN
2029568 13:13:12 01-10-03 ALPHA  VERKEERSONGEVAL MET BEKNELLING : KEIZER KARELWEG OVD UITRUKKEN
2029568 14:05:51 01-10-03 ALPHA  OVD telefonisch contact AC
2029568 20:03:12 01-10-03 ALPHA  AUTOMATISCHE BRANDMELDING    WIEGERBRUINLAAN 8  UITHOORN PRIO 1

Aan de opmaak van de berichten kun je tevens zien dat de AC Amsterdam destijds nog geen GMS gebruikte.

Alles was toen nog nieuw, niemand wist iets, allemaal mysterieuze alarmeringen op diezelfde capcode. Gegoogled tot ik er bij neer viel en ik stuitte toen op wat protocol specificaties waarin stond dat de capcodereeks 2029568 t/m 2029583 gebruikt zou worden voor groepsoproepen. Samen met een kennis heb ik toen het programma PocFlex aangepast (DOS programma, wie kan zich dat nu nog voorstellen) waarna men ineens dit soort zaken te zien kreeg :

0100104 10:13:33 01-10-03 INSTR  TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 049
0102998 10:13:33 01-10-03 INSTR  TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 049
2029568 10:13:35 01-10-03 ALPHA  AUTOMATISCHE BRANDMELDING»POPULIERENLAAN 21

Een weergave op protocoltechnisch niveau. Bepaalde piepercodes krijgen eerst een commando om tijdelijk naar een van de groepscodes te luisteren, in een specifiek frame (datablok). Vervolgens wordt het bericht ontvangen en schakelen de pagers in kwestie weer terug naar de normale "luisterstand".

Op het scherm kregen we dan zoiets te zien :

Screenshot PocFlex


Naar de huidige maatstaven (zoals ik al zei, het is vandaag de dag allemaal vanzelfsprekend geworden) is dit natuurlijk lachwekkend, maar op dat moment was het een heuze doorbraak, voor het eerst waren de P2000 berichten op deze wijze mee te lezen.

Nieuwe ontwikkelingen

Vervolgens heb ik mij even bezig gehouden met WinFlex, een soort Windows versie van het eerder genoemde programma, maar toen ik op PDW stuitte (Paging Decoder for Windows) besloot ik op mijn zinnen daarop te zetten. Alle genoemde programma's konden in de basis namelijk niet overweg met de in Nederland gebruikte groepsoproepen (volgens mij werd dat wereldwijd voornamelijk gebruikt voor commerciele informatieberichten en derhalve totaal niet interessant om gedetailleerd weer te geven) en dat betekende dat het programma moest worden aangepast. Zo'n aanpassing is minder makkelijk gezegd dan gedaan, de zogenaamde broncode moet immers beschikbaar zijn. Nu is het zo dat als ik mij ergens in vastbijt, dat ik niet snel opgeef en zo kwam ik uit bij een Amerikaan die beweerde een vriend te zijn van de betreffende programmeur, maar hij verzocht mij contact op te nemen met de programmeur zelf; Jason Petty. Hij had alleen een adres, dus ik een brief geschreven. Weken later ontving ik een brief van zijn ouders; Jason leefde helaas niet meer, maar ze waren wel bekend met zijn programma PDW. Met die informatie (die de Amerikaan zelf ook al wist, maar hij wilde zien hoeveel moeite ik ervoor zou doen) heeft hij mij de broncode gestuurd en vandaag de dag ziet een PDW gebruiker dit soort dingen op het scherm verschijnen :

Screenshot PDW


Lijkt dus wel een beetje op wat je online ziet verschijnen, die mensen gebruiken in de meeste gevallen ook PDW, want logischerwijs moeten zij de berichten ook eerst ontvangen voordat ze het op internet kunnen zetten.

In het begin heb ik even geëxperimenteerd met een ingebouwde HTML en FTP-upload functie. Iedereen met PDW kon zijn berichten aan anderen beschikbaar stellen, maar als er iets is waar ik de rest van mijn leven spijt van zal hebben, dan is dat het wel. Misschien was ik naïef, misschien was het allemaal te nieuw om te weten hoe een en ander zich zou ontwikkelen, maar toen bleek dat elke Jan Doedel de P2000 berichten wereldkundig kon maken en de hulpdiensten daar absoluut niet van gecharmeerd waren heb ik deze ondersteuning stop gezet. Weliswaar kunnen mensen een oude versie blijven gebruiken, of zoals de meeste uitgebreide monitoren vandaag de dag doen, de berichten in een database schrijven. Iemand die een beetje kennis heeft van databases weet dat je die met groot gemak online kunt raadplegen en dat zo mooi kunt aankleden als je zelf wilt. Je hebt dan alleen een programma nodig voor de ontvangst van de berichten.

Vroeger was alles beter

Waarom het zo jammer is dat alles vandaag de dag vanaf elke internetverbinding mee te lezen is? Hierom, CPA Limburg-Zuid :

1023037 15:16:50 10-09-03  a2 JEKERMOLENWEG * MAAStricht naar azm seh chir. Ac buik, koorts, veel pijn.
1023014 15:27:28 10-09-03  A1, JOS KLIJNENLAAN GELEEN, BIJ ROTONDE GRAAF HUYNCOLLEGE, FIETSER GEVALLEN, ERNST? BELLEN NOG TERUG
1023025 15:48:48 10-09-03  A 1 zwembad mosaqua Gulpen, melding ha man gevallen, bewustzijnsstoornissen raakt steeds weg ->atrih seh neuro
1023012 15:54:16 10-09-03  A1,RIJKSWEG NOORD 6 SITT, RESTAURANT KRETA, ONWEL, NIET AANSPREEKB., INCONT. BRAKEN
1023033 16:12:09 10-09-03  B vervoer azm longfunctie nivo 2-> Stichting Revalidatie Hoensbroek,ligt op brancard, heeft beademing gaat begeleiding mee
1023014 17:05:57 10-09-03  A 1 oranjelaan Geleen nabij spoorwegovergang autoxfiets fietser valt steeds om melding po
1023037 18:55:16 10-09-03  A 2 bergerstraat * bij witte boerderij man onwel geworden, wel aanpreekbaar, heeft bloed gebraakt
1023037 19:22:51 10-09-03  A 1 spinetplein * paniekmelding man 70 jaar buiten bewustzijn zou niet reageren
1023012 19:30:53 10-09-03  A 1 beekhoverstraat/ pieterstraat Geleen verkeersongeval autox auto 1 so klaagt over pijn been melding via po

Maar ook de CPA Hollands-Midden :

1523008 23:29:14 12-01-05  B POLITIEBUREAU ALPHEN R OUDSHOORNSEWEG 70 APN voetverwonding arrestant 
1523013 10:09:42 14-01-05  A1 EINSTEINSTRAAT RWK VALPARTIJ
1523017 10:14:38 14-01-05  A1 BAKKER LEKKERKERK TWIJNSTRAWEG * LKK ONWEL
1523025 11:18:31 14-01-05  A1 HUIS OP DE WAARD KAARSENMAKERSSTRAAT * LDN DREIGEND INFARCT

Dat was in het begin de informatie die verzonden werd. Natuurlijk niet alleen door het online staan, ook nieuwere technieken zoals MDT's speelden een rol bij het inperken van de via P2000 verzonden informatie, maar het online staan heeft landelijk regelmatig tot media-aandacht geleid en zelfs tot vragen in de lokale politiek en zal dus zeker een extra impuls geweest zijn om deze informatie in te korten.

De meesten kennen de berichten van de ME Haaglanden inmiddels wel. Voorheen alarmeerde men via Callmax en als je weet hoeveel informatie men daar gaf, dan valt je mond open. De overgang naar P2000 (maar ook het kennisgeven van geplande inzetten via email) heeft geleid tot minder berichten via de pieper en minder informatie.

Hoe kan ik de berichten zelf ontvangen?

Lang verhaal, veel langer dan ik aanvankelijk van plan was (zoals altijd), maar wat is er nu precies nodig om de berichten ZELF te kunnen ontvangen?

  • Het programma PDW
  • Een ontvanger die afgestemd kan worden op 169.6500 MHz

Dat zijn eigenlijk de twee kernbenodigdheden. De ontvanger dient wel voorzien te zijn van een zogenaamde discriminatoruitgang, hiermee wordt zegmaar een aftakking gemaakt in het hart van de ontvanger, waarmee een zuiverder signaal verkregen wordt en voor significant betere prestaties zal zorgen. Vroeger was het beslist noodzakelijk om een soort modempje tussen de ontvanger en computer te plaatsen (een zogenaamd 2- of 4-level interface), maar in PDW kan ook gekozen worden voor ontvangst via de geluidskaart, hetgeen over het algemeen ook voor uitstekende resultaten zorgt.

Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling (en implementatie van) een RS232 interface, waardoor de ontvanger (simpel gezegd) ook via USB kan worden gebruikt.

Wat zijn nu precies de voordelen?

Los van het feit dat het natuurlijk mijn eigen software is en een objectief oordeel natuurlijk erg lastig is, zijn dit in mijn ogen de voordelen voor het zelf ontvangen van P2000 ten opzichte van het via internet monitoren :

  • Niet afhankelijk van internet (ligt de verbinding er uit, gaat de ontvangst gewoon door)
  • Absoluut geen vertraging; Gaat de pieper, dan staat het ook op het scherm
  • Elke capcode (of reeks van capcodes) is van een eigen benaming te voorzien
  • Aan elke capcode (of reeks van capcodes) is van een eigen geluidsbestand te koppelen
  • Alle ontvangen berichten worden opgeslagen in zogenaamde 'logfiles'. Daarom kan ik dus -zoals eerder te zien was- terug kijken tot het moment dat ik begon met ontvangen (2003 in mijn geval)
  • Aan elke capcode (of reeks van capcodes) zijn meerdere, aparte logiles toe te wijzen, zodat je per regio, per displine en/of per korps kunt loggen

Daarnaast heeft het programma nog tal van mogelijkheden die ik onmogelijk allemaal kan opsommen, aangezien de ene optie voor de een meer waarde heeft dan voor de ander.

Vervolgens heb ik een apart programma geschreven waarmee de aangemaakte logfiles snel en eenvoudig doorzocht kunnen worden op capcodes of tekst, waarmee de ontvangen alarmeringen bijvoorbeeld ook via het netwerk te bekijken zijn, hetgeen natuurlijk ook via Extern Bureaublad mogelijk is.

Websites


Vragen? Stel ze in dit topic of stuur een PM.

Post Scriptum

Ik heb PDW dus niet zelf geschreven, maar heb wel de nodige toonaangevende aanpassingen gedaan.
Mijn dank gaat postuum uit naar Jason Petty die de basis heeft gelegd voor dit mooie stukje software.




1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2010, 11:57:53

Vroeger was alles beter

Waarom het zo jammer is dat alles vandaag de dag vanaf elke internetverbinding mee te lezen is? Hierom, CPA Limburg-Zuid :

1023037 15:16:50 10-09-03  a2 JEKERMOLENWEG * MAAStricht naar azm seh chir. Ac buik, koorts, veel pijn.
1023014 15:27:28 10-09-03  A1, JOS KLIJNENLAAN GELEEN, BIJ ROTONDE GRAAF HUYNCOLLEGE, FIETSER GEVALLEN, ERNST? BELLEN NOG TERUG
1023025 15:48:48 10-09-03  A 1 zwembad mosaqua Gulpen, melding ha man gevallen, bewustzijnsstoornissen raakt steeds weg ->atrih seh neuro
1023012 15:54:16 10-09-03  A1,RIJKSWEG NOORD 6 SITT, RESTAURANT KRETA, ONWEL, NIET AANSPREEKB., INCONT. BRAKEN
1023033 16:12:09 10-09-03  B vervoer azm longfunctie nivo 2-> Stichting Revalidatie Hoensbroek,ligt op brancard, heeft beademing gaat begeleiding mee
1023014 17:05:57 10-09-03  A 1 oranjelaan Geleen nabij spoorwegovergang autoxfiets fietser valt steeds om melding po
1023037 18:55:16 10-09-03  A 2 bergerstraat * bij witte boerderij man onwel geworden, wel aanpreekbaar, heeft bloed gebraakt
1023037 19:22:51 10-09-03  A 1 spinetplein * paniekmelding man 70 jaar buiten bewustzijn zou niet reageren
1023012 19:30:53 10-09-03  A 1 beekhoverstraat/ pieterstraat Geleen verkeersongeval autox auto 1 so klaagt over pijn been melding via po

Maar ook de CPA Hollands-Midden :

1523008 23:29:14 12-01-05  B POLITIEBUREAU ALPHEN R OUDSHOORNSEWEG 70 APN voetverwonding arrestant 
1523013 10:09:42 14-01-05  A1 EINSTEINSTRAAT RWK VALPARTIJ
1523017 10:14:38 14-01-05  A1 BAKKER LEKKERKERK TWIJNSTRAWEG * LKK ONWEL
1523025 11:18:31 14-01-05  A1 HUIS OP DE WAARD KAARSENMAKERSSTRAAT * LDN DREIGEND INFARCT

Dat was in het begin de informatie die verzonden werd. Natuurlijk niet alleen door het online staan, ook nieuwere technieken zoals MDT's speelden een rol bij het inperken van de via P2000 verzonden informatie, maar het online staan heeft landelijk regelmatig tot media-aandacht geleid en zelfs tot vragen in de lokale politiek en zal dus zeker een extra impuls geweest zijn om deze informatie in te korten.


Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de CPA Limburg-Zuid P2000 vaarwel gaat zeggen binnenkort.

Verder een leuk stukje Peter, met nog enige nostalgie :)
Tevens ben ik het volledig met je eens dat P2000 nooit online had moeten komen, dan was het wellicht nu stukken interessanter geweest.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2010, 18:12:05
Voor Hollands Midden is het bericht op p2000 ook nauwelijks belangrijk.
Het is alleen maar een reminder, dat er in rit in MDT klaarstaat.

Alle gegevens die nodig zijn staan al ingevoerd in het MDT en kunnen zo gelezen worden.
Jan en alleman hoeven deze gegevens niet te zien en te lezen ivm privacy.


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2010, 09:26:27
ik heb nu de v2.60 er op staan maar hoe krijg ik dat er in het filter gedeelte weer een lege regel komt tussen de meldingen

gr corne
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2010, 13:32:18
ik heb nu de v2.60 er op staan maar hoe krijg ik dat er in het filter gedeelte weer een lege regel komt tussen de meldingen

Staat de FlexGroupMode aan? Dan zou dat eigenlijk standaard moeten gebeuren.
Zo niet (ouderwetse modus) dan moet je bij Options -> General even "Separate messages with empty line" aanvinken.