De klagende burger die de regelgeving niet kent

Auteur Topic: De klagende burger die de regelgeving niet kent  (gelezen 5360 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 31 maart 2010, 22:59:53
Het was mij allang duidelijk, maar deze "Jip en Janneke" doet mij verbaast de wenkbrouwen fronsen:

Citaat
Het probleem is echter dat veel weggebruikers niet bekend zijn met de vrijstelling voor de politie en denken dat alleen een politievoertuig met herrie verkeersregels mag negeren. Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander.

En met name: "Hierdoor word(t) er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden"

Ik kan deze vraag met een volmondig nee beantwoorden, dat klopt. Ik ga en hoef er ook niet rekening mee houden dat een politieauto zonder OGS door rood gaat rijden. Hij mag door rood rijden maar raad hem aan zelfs MET ogs rekening te houden met auto's die dat niet in de gaten hebben. Ga je daar wel vanuit (dat andere auto's er maar rekening mee moeten houden dat jij door rood rijdt zonder OGS), wie is dan de waaghals/held... Even voor de duidelijkheid, (sommige politiemensen verliezen dat nog wel eens uit het oog) Het draait niet om de politie, maar om de burger. De politie is er voor het publiek en niet andersom. Iets met dienstbaar enzo. Als in "de politie dienstbaar naar de burgerij". Een leraar stelde steevast: Een school is leuk, er zouden alleen geen leerlingen op moeten zitten. Maarja, heeft die wel het juiste vak gekozen...


Henk




grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2010, 23:37:11
Het was mij allang duidelijk, maar deze "Jip en Janneke" doet mij verbaast de wenkbrouwen fronsen:

En met name: "Hierdoor word(t) er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden"

Ik kan deze vraag met een volmondig nee beantwoorden, dat klopt. Ik ga en hoef er ook niet rekening mee houden dat een politieauto zonder OGS door rood gaat rijden. Hij mag door rood rijden maar raad hem aan zelfs MET ogs rekening te houden met auto's die dat niet in de gaten hebben. Ga je daar wel vanuit (dat andere auto's er maar rekening mee moeten houden dat jij door rood rijdt zonder OGS), wie is dan de waaghals/held... Even voor de duidelijkheid, (sommige politiemensen verliezen dat nog wel eens uit het oog) Het draait niet om de politie, maar om de burger. De politie is er voor het publiek en niet andersom. Iets met dienstbaar enzo. Als in "de politie dienstbaar naar de burgerij". Een leraar stelde steevast: Een school is leuk, er zouden alleen geen leerlingen op moeten zitten. Maarja, heeft die wel het juiste vak gekozen...


Henk

Henk



Henk.... en waar denk je dat die diender nou naar onderweg is, terwijl die door rood rijdt zonder ogs ? naar ze collega die met de warme friet zit te wachten ? Nee... precies... hij is onderweg naar diezelfde burger die ook verwacht dat de politie dienstbaar is... ik vind het een beetje kromme vergelijking, zeker bij dit voorbeeld. De burger hoeft niet zelf te gaan beslissen of een politieauto zonder ogs wel of niet door rood rijdt.... dat doet die diender zelf wel en die weet donders goed waar hij/zij mee bezig is... Dat er dan burgers zijn die willens en wetens gewoon hun eigen auto er voor knallen.... (overigens dit gebeurt ook bij een rit met OGS ) daar kan ik absoluut geen respect voor opbrengen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 1 april 2010, 09:11:02
Nee, ik ook niet. De politie hinderen dat mag niet, helemaal mee eens. Dat is heel wat anders als die gevaarlijke uitspraak waar ik op reageer: "mensen moeten rekening houden met politie auto's die door rood rijden zonder OGS".

Dat is niet dienstbaar. Dat is een doorgeschoten machtswellust. Dat is jezelf in een positie plaatsen die hier in een niet politiestaat niet thuis hoort. Een politieauto die door rood rijdt mag dat doen, maar dient rekening te houden met de mensen die door groen rijden en niet andersom. Waar je ook naar toegaat. Doe je dat niet, maak je het alleen maar erger. De mensen die geen rekening met je houden zijn niet voorbereid op je actie (wanneer kom je nu een politiewagen tegen die door rood rijdt zonder OGS, ik heb het nog nooit meegemaakt). Andersom komt de politieman die door rood rijdt zonder OGS steeds maar weer auto's tegen van domme burgers die de held uithangen door geen rekening met 'm te houden. Dat is beroepsdeformatie. Niet iedereen is "tegen de politie".  

Het gaat mij over het doorschieten van de houding van sommige politiemensen waarbij een soort van "het draait allemaal om mij, kijk mij eens, ik weet wat goed voor je is, en waag het niet mij te bekritiseren want je weet niks" Als je dat wel doet ben je tegen het politieapparaat. "De domme burger" bestaat niet. Het is je opdracht gever, iemand die jouw salaris mogelijk maakt.


Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2010, 12:31:22
Het gaat mij over het doorschieten van de houding van sommige politiemensen waarbij een soort van "het draait allemaal om mij, kijk mij eens, ik weet wat goed voor je is, en waag het niet mij te bekritiseren want je weet niks" Als je dat wel doet ben je tegen het politieapparaat. "De domme burger" bestaat niet. Het is je opdracht gever, iemand die jouw salaris mogelijk maakt.

Pff, ik vind dit wel een beetje overtrokken reactie voor een ietwat ongelukkige zinsopbouw ....
Het gaat er om, dat mensen moedwillig de politie ''aanspreken'' op bepaald rijgedrag en daarbij een politievoertuig hinderen.
Met dat ''aanspreken'' bedoel ik, ''blokken'', afsnijden, groot licht seinen etc. etc.

Mensen moeten er dus rekening mee houden, dat een politievoertuig óók zonder toeters&bellen verkeersovertredingen mag/kan maken.
Ik bedoel met rekening houden dus niet dat ze altijd maar op moeten letten op laag vliegende politieauto's, dat doet de chauffeur van de betreffende dienstauto wel.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 1 april 2010, 13:36:07
Ik zie de poster voor vol aan, en dat hij bedoelt wat hij schrijft en schrijft wat hij bedoelt:

 "Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander."


Daar staat toch duidelijk dat hij wel verwacht dat er rekening gehouden wordt dat "ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. "

Als ie dat niet bedoelt, moet ie dat niet zo opschrijven.

Ik heb een hekel aan mensen die de politie in hun taak hinderen én een hekel aan agenten die van burgers onmogelijke dingen verwachten.

Henk


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2010, 21:44:49
Inbeide gevallen het ik ontheffing van het RVV echter blijft artikel 5,6 ,7 staan van de WVW.

Je vergeet 8 ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2010, 22:04:55
Daar staat toch duidelijk dat hij wel verwacht dat er rekening gehouden wordt dat "ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. "

Nooit met rijles geleerd om bij alle kruispunten dubbel de zijwegen te checken op een gek die door rood komt? Eén kruipunt niet kijken kan, twee kruispunten is terugkomen bij je rij-examen... ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2010, 23:07:01
Zoals jij het stelt is eigenlijk door rood rijden helemaal niet zo gevaarlijk, want iedereen heeft goed geleerd voor zijn rijexamen bij elk kruispunt te checken of er niet (mogelijk nog achter de stilstaande auto voor de stopstreep) niet toch nog iemand vandaan komt. Waar dan al die aanrijdsels dan toch nog vandaan komen...  
Maar, ik zou toch niet op gokken en er dus ook niet van uit gaan dat iedere auto werkelijk goed op door rood rijdende auto's let. Ik wed dat als je 'm 10 keer door rood knalt terwijl het conflikterende verkeer al rijdt je zeker vijf keer een schadeformulier moet invullen. Ook al rijd je dan in een pitauto. Volgens mij is dat toch echt wat op die rijvaardigheidscursus geleerd wordt naast voertuigbeheersing en anticiperen: defensief rijden. Er liggen al genoeg pitauto's in de prak door zo'n houding: zij kijken maar uit voor mij!

Henk


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2010, 09:24:23
Nee, ik ook niet. De politie hinderen dat mag niet, helemaal mee eens. Dat is heel wat anders als die gevaarlijke uitspraak waar ik op reageer: "mensen moeten rekening houden met politie auto's die door rood rijden zonder OGS".

Dat is niet dienstbaar. Dat is een doorgeschoten machtswellust. Dat is jezelf in een positie plaatsen die hier in een niet politiestaat niet thuis hoort. Een politieauto die door rood rijdt mag dat doen, maar dient rekening te houden met de mensen die door groen rijden en niet andersom. Waar je ook naar toegaat. Doe je dat niet, maak je het alleen maar erger. De mensen die geen rekening met je houden zijn niet voorbereid op je actie (wanneer kom je nu een politiewagen tegen die door rood rijdt zonder OGS, ik heb het nog nooit meegemaakt). Andersom komt de politieman die door rood rijdt zonder OGS steeds maar weer auto's tegen van domme burgers die de held uithangen door geen rekening met 'm te houden. Dat is beroepsdeformatie. Niet iedereen is "tegen de politie".  

Het gaat mij over het doorschieten van de houding van sommige politiemensen waarbij een soort van "het draait allemaal om mij, kijk mij eens, ik weet wat goed voor je is, en waag het niet mij te bekritiseren want je weet niks" Als je dat wel doet ben je tegen het politieapparaat. "De domme burger" bestaat niet. Het is je opdracht gever, iemand die jouw salaris mogelijk maakt.


Henk
 

Ik wil m nog wel sterker neerzetten... de mensen zouden rekening moeten houden met alle auto's die door rood zouden kunnen rijden... dat zou een hoop blik schade schelen... Maar henk, geef nou gewoon toe... het is allemaal gewoon ikkke ikkke ikkee en de rest kan stikken, zeker in het verkeer. Ik weet als geen ander dat als je met ogs rijdt dat mensen onberekenbaar worden. Ik weet ook dat je soms beter zonder ogs een druk kruispunt over kan gaan omdat er dan minder mensen in de vlekken schieten... Nee ik heb geen houding dat die domme burger maar alles voor lief moet nemen wat de politie doet. MAAR ik verwacht wel van diezelfde burger... dat hij of zij de wet kent. Dat houdt dus ook in dat hij of zij weet wat de politie wel mag, voor zij er over oordeelt. Dan heb ik het nog niet eens over bewust hinderen. Bewust hinderen bij een rit met ogs is voor mij kenteken noteren als dat gaat en mini-pv opmaken en een telefoontje naar de burger dat zij binnenkort iets op de mat kunnen verwachten.

Overigens.... Ik vind het een goede zaak die rijlessen... weer een weekje leren...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2010, 10:02:56
Natuurlijk zouden mensen met van alles rekening moeten houden, ik geef dat meteen toe, heb nooit beweerd dat dat niet zou moeten zijn. Maar die rose wereld, daar leven we niet meer in. Iedereen heeft haast, hangt te dicht achter de voorligger (iedereen, ook politieauto's zie ik regelmatig met hoge snelheid vlak achter hun voorliggers hangen, het zijn net mensen) trekt zich niets aan van borden die wegwerkzaamheden veiliger moeten maken en wisselt zonder te kijken zonder richting van rijstrook. Heb ik het nog niet eens over al die fietsers op een rotonde die je netjes voorrang wil geven, maar te lamlendig zijn om hun arm uit te steken en afslaan waardoor jij je voor lul voelt staan met je goede gedrag en denkt, de volgende keer rag ik gewoon door.

Het verkeer is een grote jungle, waar niemand meer rekening met elkaar houdt en de wegbeheerder er voor moet zorgen dat het aantal doden en gewonden binnen de perken blijft.

Als je daar met goed gevolg met hoge snelheid door heen wil schieten moet je van goede huize komen, en speciale training genoten hebben. Mijn zwager zaliger was therapeut bij de KLPD in Driebergen. Hij deed niets anders als het evalueren van die agenten in porsches die inhaalpatrouille verrichten op de rijkssnelwegen. Als die maanden zonder begeleiding iedereen aan de kant drukkend, bekeuringen uitdelend en bestraffend toesprekend zich een beetje te veel koning op de weg begonnen te voelen, was het zijn taak om ze weer een beetje met beide benen op de "weg" terug te zetten. Iets dergelijks probeer ik hier misschien nu ook wel te doen. Als je uitgangspunt is, ik moet rekening met iedereen houden en slim mijn weg banen door deze jungle want niemand heeft er wat aan als ik niet heel aankom doe je veel langer met een auto. (En ga je zelf ook langer mee).

Henk

(Iemand die als taxichauffeur jarenlange ervaring heeft met het door rood rijden, vooral op zondagochtenden...)