Ben al een paar jaartjes mod op een politie-discussieboard en ik ken de 'woordenstrijd' als hierboven gevoerd als geen ander.
Wat ik gewoon merk is dat via televisie, YouTube, sites als GeenStijl, Flitsservice etc. maar ook in de (online) kranten allerlei beelden tot ons komen van politiemensen in actie. Wat gewoon goed gaat is niet interessant, dus wat zie je doorgaans: politiemensen die over de schreef gaan, filmen/fotograferen verbieden, de verkeerde arresteren (zie filmpje Purmerend), belachelijke bekeuringen uitdelen etc. Dit meestal zonder hoor/wederhoor dan wel een toelichting van de politieman/vrouw achteraf.
Vervolgens valt de gehele goegemeente over DE politie. WANT: men heeft wederom het bewijs gevonden dat ZE allemaal corrupt/slap/incapabel etc. zijn. Lees de ingezonden reacties maar onder dergelijke artikels/filmpjes. Men heeft het oordeel al klaar: DE politie flitst alleen nog maar en de politie hier stelt niets voor, dit in tegenstelling tot de helden in de USA, Italië etc. waar niet mee te spotten zou zijn.
Vanuit die optiek kan ik mij best voorstellen dat politiemensen die 'acteren' op podia zoals deze wellicht wat defensief reageren als iemand suggestieve vragen stelt of met kritiek komt. Ik zie dan vaak een houding van 'komt er weer zo eentje die een bekeuring gekregen heeft en dat nu op ons allen afreageert'. En eerlijk gezegd zou ik er ook gestoord van worden: al die lui die op straat tijdens een actie heel demonstratief met een gsm op je gericht staan om je te kunnen betrappen op een fout. Of als je je surveillancevoertuig in alle haast half op de stoep zet, de foto daarvan de dag erop breed uitgemeten wordt op Flitsservice omdat je misbruik zou hebben gemaakt van jouw ontheffing.
Andersom zouden politiemensen wat makkelijker moeten kunnen relativeren en niet ieder geluid van aan- of opmerking moeten zien als onredelijke kritiek of een vooropgezet plan om bij voorbaat alles wat de politie doet neer te sabelen.