Sail Kampen: veiligheid op en rond het water

Auteur Topic: Sail Kampen: veiligheid op en rond het water  (gelezen 10542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 7 april 2010, 11:22:18
En een bezwaarschrift indienen over de voorwaarden terwijl het evenement is geweest, daar kan je moeilijk aan voldoen. Hiernaast kaner alleen op de wijziging van de vergunning bezwaar worden aangetekend. Ik ken deze wijziging niet maar als dit betrekking heeft op een lermis atractie dan maakt een bezwaarschrift over de veiligheid op het water erg weinig indruk.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #31 Gepost op: 7 april 2010, 18:32:01
Nog nieuws uit Kampen?

 ??? ::)


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #32 Gepost op: 8 april 2010, 20:54:54
Ook de GHOR kan in de evenementenvergunning de aanwezigheid van de reddingsbrigade/waterbeveiliging verplicht stellen...

En dat was volgens mijn informatie nou net niet het geval...
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 8 april 2010, 23:28:54
En dat was volgens mijn informatie nou net niet het geval...

volgens mij kan de GHOR het adviseren en kan de gemeente (die de vergunning verleend) het verplicht stellen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 15 april 2010, 18:01:36

Peter,

Ik zag dat je "mijn" post ook op de foto hebt gezet.
Houd me aanbevolen als ze gelukt zijn....
Maar eeuuh, hoorde dat ook bij de onveilige situaties... ???

Ik ga me , (als coördinator Hulpverlening van het NRK die 4 Sail dagen), niet mengen in deze discussie, want ik heb geen zin
in moddergooien of om te zwarte pieten.
(Daarbij weet ik wat er letterlijk in de vergunningseisen staat van de GHOR)
Maar wil wel melden dat de hulpverlening vanuit ons team (het NRK) uitstekend is verlopen, en dat de contacten met de hulpdiensten
goed waren.

Als je feedback, wil hebben over wat ik gezien heb van het NRK optreden, moet je maar ff bellen..  Maar daar heb ik geen echte onveilige situaties gezien.
Wel is dat sommige locaties niet bereikbaar waren, door verkeerde publieksrouting, waardoor zowel het NRK, Ambulancediensten, grote delen van terrein niet bereikbaar waren..

Publiek langs een kade laten lopen, kan in arbo-normen een onveilige situaties kunnen benoemen.. Echter als je de zelfde menigte dan in een trechter/fuik laat lopen, waardoor er gedrang langs de waterkant gebeurd, en er letterlijk mensen tussen wal en schip kunnen vallen, als iemand er ook maar een beetje onstuimig is. dan is het leed niet te over zien..  Tussen sommige schepen en de wal zat een afstand van 1,5 meter.  het publiek werk in een enorme fuik gepland, door verkeerde opstelling van attracties, aanhangers, kramen etc..
op het moment dat bekende veiligheidskundigen daar foto's gemaakt van hebben, heeft de alerte politieagent , en de aanwezige OVD-G en OVD-B de situatie laten aanpassen.  Echter deze situatie bestond op dat moment al meer 6uur..

Dan zijn er op een ponton afzettingen geplaatst,langs de waterlijn. Echter een stalen paal, met daar een slap touwtje tussen spannen is niet iets wat je kan benoemen als publieks(veiligheids) afzetting..

Los daarvan was er niemand standby om te waterrakingen, snel te kunnen ingegrijpen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 15 april 2010, 19:03:36
Ik pak er voor de discussie maar even drie random voorbeeldjes bij van Sail Adam, had ook elk ander grootschalig evenement langs het water kunnen pakken. Ik ben erg benieuwd naar de 'levensgevaarlijke foto's die jullie in Kampen gemaakt hebben...wil er graag wat van leren!


Is de vergelijking wel helemaal eerlijk? De water temperatuur tijdens Sail Kampen was beneden de 10 graden. Als je daarin tuimelt in je T-shirtje heb je volgens mij verekte weinig tijd om jezelf in veiligheid te brengen en niemand springt je na.
Ik ben achter een mapje met net uitgereiklte DAN pasjes aangesprongen   :D  ;D  O0 in een droogpak en zelfs door het pak heen voelde de kou optrekken.

In augustus is in het water springen/vallen wat minder gevaarlijk lijkt mij (velen springen vrijwillig) dan in maart/april.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 15 april 2010, 20:00:34
Is de vergelijking wel helemaal eerlijk? De water temperatuur tijdens Sail Kampen was beneden de 10 graden. Als je daarin tuimelt in je T-shirtje heb je volgens mij verekte weinig tijd om jezelf in veiligheid te brengen en niemand springt je na.
Ik ben achter een mapje met net uitgereiklte DAN pasjes aangesprongen   :D  ;D  O0 in een droogpak en zelfs door het pak heen voelde de kou optrekken.

In augustus is in het water springen/vallen wat minder gevaarlijk lijkt mij (velen springen vrijwillig) dan in maart/april.

Henk

Ik ken de stroming bij Amsterdam niet,  maar de stroming in de IJssel, in februari, maart, april is redelijk pittig.  Je bent zo weer twee meter verder, voor dat je het in de gaten hebt.. Ik ken niemand die daar zo ff lekker tegen in zwemt..
Laat staan dat je valt, je hoofdstoot, in je regenjas, en broek, een kadewand op moet klimmen van 2,5 meter hoog. De dichts op het water liggende objecten, waar aan je vast kan grijpen, zijn stootwillen en een gladde houden balk. De meeste  trappen zijn geblokkeerd door aangemeerde schepen.
En tussen twee aangemeerde schepen komen, is zo ff gebeurd, en als je iets wat versuft in water ligt, dan hang je zo tussen op een boeg van een zeilschip, en je word er zonder drijfvermogen ook zo onder door getrokken.. (Hebben we al eens getest met een water reanimatiepop, die slechts beperkt drijf vermogen heeft.)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 15 april 2010, 20:32:02
Ik ken de stroming bij Amsterdam niet,  maar de stroming in de IJssel, in februari, maart, april is redelijk pittig.  Je bent zo weer twee meter verder, voor dat je het in de gaten hebt.. Ik ken niemand die daar zo ff lekker tegen in zwemt..
Laat staan dat je valt, je hoofdstoot, in je regenjas, en broek, een kadewand op moet klimmen van 2,5 meter hoog. De dichts op het water liggende objecten, waar aan je vast kan grijpen, zijn stootwillen en een gladde houden balk. De meeste  trappen zijn geblokkeerd door aangemeerde schepen.
En tussen twee aangemeerde schepen komen, is zo ff gebeurd, en als je iets wat versuft in water ligt, dan hang je zo tussen op een boeg van een zeilschip, en je word er zonder drijfvermogen ook zo onder door getrokken.. (Hebben we al eens getest met een water reanimatiepop, die slechts beperkt drijf vermogen heeft.)

Dat is allemaal ook heel eng, maar blijf van mening dat tevens het temperatuursverschil tussen het water in april en in augustus een factor van betekenis is.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 15 april 2010, 20:49:43

Dat is allemaal ook heel eng, maar blijf van mening dat tevens het temperatuursverschil tussen het water in april en in augustus een factor van betekenis is.

Henk

Absoluut waar, was ik dat vergeten aan te geven ? ;-).....


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #39 Gepost op: 19 april 2010, 17:30:09

Maar goed dit geval krijgt nog een staartje..


En Rescue hoe zit het met het beloofde staartje? ::) ::)