Sail Kampen: veiligheid op en rond het water

Auteur Topic: Sail Kampen: veiligheid op en rond het water  (gelezen 10743 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #10 Gepost op: 6 april 2010, 09:46:46
Wonderbaarlijk, zo niet schandalig, dat bij Sail Kampen niets geregeld is op het gebied van waterveiligheid!

Een stad stroomopwaarts wordt de reddingsbrigade al (verplicht) ingezet bij een toneelvoorstelling bij een vijver, waar je met je schroef lekker door de modder kan ploegen en je de boot vervolgens nodig hebt om de reddingsduiker uit dezelfde modder te kunnen trekken. Er is trouwens bijna geen (water)evenement meer, waar we niet gevraagd worden; van survivaltocht tot bevrijdingsfestival.

Ik denk dat er ook een verschil zit in de ontwikkelingen: waar wij al sinds 1918 in Zwolle aan de weg timmeren en de laatste 10 jaar vooral doorontwikkeld hebben in waterhulpverlening, is MR nog een nieuwe speler, waar (in Kampen) niet iedereen meteen aan zal denken. Aan de andere kant: aan een reddingsbrigade uit de buurt denken ze blijkbaar ook niet.

Het zal mij benieuwen hoe dit geëvalueerd gaat worden.

Groeten,
Mark


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 6 april 2010, 09:51:46
Er wordt in het land verschillend gedacht over evenementen langs en op  het water, waar op de ene plek alles tot in de treuren aanwezig moet zijn, zijn er ook grote evenementen waar niet is geregeld. Er zijn bij mij weten geen normen waaraan de afzettingen langs het water bij evenementen aan moeten voldoen of een verplichting dat er een brigade of derelgijk aanwezig moet zijn.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 6 april 2010, 10:22:29
Wonderbaarlijk, zo niet schandalig, dat bij Sail Kampen niets geregeld is op het gebied van waterveiligheid!

Een stad stroomopwaarts wordt de reddingsbrigade al (verplicht) ingezet bij een toneelvoorstelling bij een vijver, waar je met je schroef lekker door de modder kan ploegen en je de boot vervolgens nodig hebt om de reddingsduiker uit dezelfde modder te kunnen trekken. Er is trouwens bijna geen (water)evenement meer, waar we niet gevraagd worden; van survivaltocht tot bevrijdingsfestival.

Ik denk dat er ook een verschil zit in de ontwikkelingen: waar wij al sinds 1918 in Zwolle aan de weg timmeren en de laatste 10 jaar vooral doorontwikkeld hebben in waterhulpverlening, is MR nog een nieuwe speler, waar (in Kampen) niet iedereen meteen aan zal denken. Aan de andere kant: aan een reddingsbrigade uit de buurt denken ze blijkbaar ook niet.

Het zal mij benieuwen hoe dit geëvalueerd gaat worden.

Groeten,
Mark

Dit gaat echt nog een staartje krijgen..  En Mark,  indien we capaciteit te kort komen, zullen we jullie er echt wel bij vragen..

Er wordt in het land verschillend gedacht over evenementen langs en op  het water, waar op de ene plek alles tot in de treuren aanwezig moet zijn, zijn er ook grote evenementen waar niet is geregeld. Er zijn bij mij weten geen normen waaraan de afzettingen langs het water bij evenementen aan moeten voldoen of een verplichting dat er een brigade of derelgijk aanwezig moet zijn.

9910001

Er zijn we degelijk normen voor publieksafzetting en arbo normen, waar valgevaar (2 meter hoge kade) en verdrinking gevaar is..   Een metalen pilaar, die niet gefixeerd is, en een los gespannen touwtje er tussen voldoet daar helemaal niet aan..
We hebben inmiddels een aardig dossier opgebouwd met foto's van zeer onveilige situaties..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2010, 10:30:33
Er wordt in het land verschillend gedacht over evenementen langs en op  het water, waar op de ene plek alles tot in de treuren aanwezig moet zijn, zijn er ook grote evenementen waar niet is geregeld. Er zijn bij mij weten geen normen waaraan de afzettingen langs het water bij evenementen aan moeten voldoen of een verplichting dat er een brigade of derelgijk aanwezig moet zijn.

9910001

Nee, ik denk ook niet dat er speciaal regels/voorschriften zijn hoe je je watergerelateerd evenement op het water moet beveiligen. Je bent echter wel als organisatie in zijn algemeenheid verantwoordelijk voor de beveiliging.

Dan zul je ook uit moeten leggen als zich op dat vlak een incident voordoet met wie je bent overeengekomen in je risico analyse dat die daarvoor verantwoordelijk is: hoe je dat afgedekt hebt.

En als blijkt dat je als organisatie daar geen oog voor gehad hebt, zelfs als zich daar geen incideten hebben voor gedaan zit je fout.

Één probleem: als Adema daar mee aankomt zal dat worden uitgelegd als de kift dat hij er niet voor gevraagd is. Zaak is voor Peter dat hij een ander daar opmerkzaam op maakt die zorgt dat dat balletje gaat rollen. Iemand uit de politiek en als dat niet helpt de krant, zonder dat daar MR mee verbonden wordt.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2010, 11:35:34
De organisatie moet een beschikking van RWS hebben. Daarin staat o.a. hoe de veiligheid geregeld moet zijn.

Wij hebben jaarlijks een zwemwedstrijd op de Lek te beveiligen en RWS bepaalt hoe de baan gemarkeerd moet zijn, hoeveel begeleidende (reddingsbrigade)boten er in relatie tot het aantal deelnemres moeten zijn, hoe de communicatie met de verkeersposten verloopt en wanneer het evenement geen doorgang vindt of onderbroken wordt.

Ik kan me niet voorstellen dat RWS genoegen neemt met een vaartuig van het KPLD. Zij zijn in eerste instantie niet aangewezen voor het redden van drenkelingen en het verlenen van eerste hulp.

Ik ben benieuwd.........


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2010, 11:37:04
Ja, ikke..  hoezo.. ??

Op het laatste moment is besloten dat MedicalRescue.NL niet zal deelnemen..  (en dat krijgt nog een staartje, daarover later meer...)
Ben ook benieuwd of het spreekwoord "Waar er twee vechten, hebben er twee schuld" van toepassing is. ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2010, 12:43:30
Ik ben bang dat een reddingbrigade in plaats veel effect hierop heeft. Als er geen brigade is wie moet je dan vragen? Als de brigade geen mensen of materiaal beschikbaar heeft welke verplichting is er dan?

Ik ben wel van mening dat er iets beschikbaar moet zijn bij een evenement als sail, de vraag die er is zijn dit verhalen alleen uit waarnemingen of vanuit gesprekken met de organisatie? Een boot voor hulpverlening hoeft niet zichtbaar te zijn kan ook aan de kade liggen.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2010, 13:16:58
tja..kom is bij Sail Amsterdam kijken van de zomer. Qua oppervlakte van het evenement (ongeveer de hele binnenstad) is natuurlijk altijd de afweging op welke manier en hoe wordt de veiligheid van het publiek gewaarborgd. Overal hekken en reddingsboten op elke vierkante meter is gewoonweg niet reëel en realiseerbaar.
Er geldt ook nog altijd iets als 'eigen verantwoordelijkheid'   ::)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2010, 13:30:32
tja..kom is bij Sail Amsterdam kijken van de zomer. Qua oppervlakte van het evenement (ongeveer de hele binnenstad) is natuurlijk altijd de afweging op welke manier en hoe wordt de veiligheid van het publiek gewaarborgd. Overal hekken en reddingsboten op elke vierkante meter is gewoonweg niet reëel en realiseerbaar.
Er geldt ook nog altijd iets als 'eigen verantwoordelijkheid'   ::)

Maar dan wel gedeelde verantwoordelijkheid. Het is niet zo dat je maar van alles mag organiseren en dan een beroep kan doen op de eigen verantwoordelijkheid en lekker niets doen. Geen suppoosten meer in het voetbalstadion bijvoorbeeld. Mooi goedkoop.

De gemeente Hilversum organiseerde een evenement met klimtoestellen, ik zat bij de vergadering voor het te leveren geluid. Een van de ambtenaren had een idee: we plaatsen een bordje met "het gebruik van dit toestel is voor eigen risico". Ik heb toen uitgelegd dat dat zo niet werkt. Die ambtenaar is naar de juridische dienst gestapt en die bevestigde dat je nooit iets kan afdekken door te wijzen op eigen verantwoordelijkheid als jij ergens in gebreke blijft. En als je geen reddingsboten op het water hebt bij een water evenement met 250000 bezoekers, waar gemeente Huizen bij de Sinterklaasinkomst al vier reddingsboten met tientallen redders op de kade inzet dan ben je voor mij in gebreke. Nog los van eventuele geconstateerde veiligheidsrisico's op de kant.

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2010, 14:25:38
tja..kom is bij Sail Amsterdam kijken van de zomer. Qua oppervlakte van het evenement (ongeveer de hele binnenstad) is natuurlijk altijd de afweging op welke manier en hoe wordt de veiligheid van het publiek gewaarborgd. Overal hekken en reddingsboten op elke vierkante meter is gewoonweg niet reëel en realiseerbaar.
Er geldt ook nog altijd iets als 'eigen verantwoordelijkheid'   ::)

Ik ben het met je eens dat je niet elke meter voor 100% kunt beveiligen. Het is echter wel raadzaam om in een veiligheidsplan de risico's te inventariseren en een oplossing achter de hand te hebben. Mocht het mis gaan en je oplossing niet werken, dan kun je in elk geval aantonen dat je het risico onderkend hebt en er de meest logische oplossing voor bedacht hebt. Hopen dat er niets gebeurt (omdat je niets gegereld hebt), is natuurlijk niet handig.

Niet voorziene problemen zijn soms simpel op te lossen. Ik heb een aantal jaren geleden als Algemeen Commandant een shantykoor van een kade laten halen, omdat zij 60% van de kade in beslag namen. Daaromheen stond veel publiek en voor de doorgaande publieksstroom was nog 1% van de kade beschikbaar. Veel te weinig dus. In overleg met de organisatie is daarop de beslissing genomen de koren elders te laten zingen, zodat het publiek weer veilig door kon lopen.

Groeten,
Mark