Sail Kampen: veiligheid op en rond het water

Auteur Topic: Sail Kampen: veiligheid op en rond het water  (gelezen 10739 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #20 Gepost op: 6 april 2010, 15:27:56
En Mark,  indien we capaciteit te kort komen, zullen we jullie er echt wel bij vragen..
Dit gaat echt nog een staartje krijgen..  

Er zijn we degelijk normen voor publieksafzetting en arbo normen, waar valgevaar (2 meter hoge kade) en verdrinking gevaar is..   Een metalen pilaar, die niet gefixeerd is, en een los gespannen touwtje er tussen voldoet daar helemaal niet aan..
We hebben inmiddels een aardig dossier opgebouwd met foto's van zeer onveilige situaties..

Ik lees hier één en al fustratie van iemand die niets heeft mogen doen.  :-\ Dit is zeker de manier waarop je je moet profileren, weet je zeker dat ze je de volgende keer totaal niet vragen. Maar zou het een reden waarom SMR niet gevraagd is? Heeft iemand daar al wel eens over gedacht? ??? Kijk als ik zie hoe Peter zich hier presenteerd op het forum , kan ik mij voorstellen hoe hij zich presenteerd bij de organisatie. En dat is denk ik niet in zijn voordeel  ::)
Alleen al de uitspraak "Dit gaat echt nog een staartje krijgen..  "  is geen slimme uitspraak. Peter is natuurlijk niet de heilige goeroe van de reddingsbrigades, maar een organisatie  die wat kan doen met een bootje.  8)  Misschien heeft ie al wel zijn eigen glazen ingegooid, en dat zou mij niets verbazen. ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 6 april 2010, 15:47:42
De organisatie moet een beschikking van RWS hebben. Daarin staat o.a. hoe de veiligheid geregeld moet zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat RWS genoegen neemt met een vaartuig van het KPLD. Zij zijn in eerste instantie niet aangewezen voor het redden van drenkelingen en het verlenen van eerste hulp.

Ook de GHOR kan in de evenementenvergunning de aanwezigheid van de reddingsbrigade/waterbeveiliging verplicht stellen...

Ik lees hier één en al fustratie van iemand die niets heeft mogen doen.  :-\ Dit is zeker de manier waarop je je moet profilieren, weet je zeker dat ze je de volgende keer totaal niet vragen. Maar zou het een reden waarom SMR niet gevraagd is?

Peter is natuurlijk niet de heilige goeroe van de reddingsbrigades, maar een organisatie  die wat kan doen met een bootje.  8)  
En ik zie hier iemand die volledig negatief tegenover de SMR staat en zo te zien geen verstand heeft van bewaking en het werk van een waterreddingsorganisatie (SMR, Reddingsbrigade, etc). Zeker bij evenementen is preparatie en preventief optreden heel erg belangrijk... en niet van 'als er iemand in het water valt dan halen we die er wel even uit en dan zien we wel wat we ermee doen...'.

Verder ben ik het kwa het profileren wel met je eens ;)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2010, 15:54:09
Ik pak er voor de discussie maar even drie random voorbeeldjes bij van Sail Adam, had ook elk ander grootschalig evenement langs het water kunnen pakken. Ik ben erg benieuwd naar de 'levensgevaarlijke foto's die jullie in Kampen gemaakt hebben...wil er graag wat van leren!



[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 6 april 2010, 16:34:27
Ik lees hier één en al fustratie van iemand die niets heeft mogen doen.  :-\ Dit is zeker de manier waarop je je moet profilieren, weet je zeker dat ze je de volgende keer totaal niet vragen. Maar zou het een reden waarom SMR niet gevraagd is? Heeft iemand daar al wel eens over gedacht? ??? Kijk als ik zie hoe Peter zich hier presenteerd op het forum , kan ik mij voorstellen hoe hij zich presenteerd bij de organisatie. En dat is denk ik niet in zijn voordeel  ::)
Alleen al de uitspraak "Dit gaat echt nog een staartje krijgen..  "  is geen slimme uitspraak. Peter is natuurlijk niet de heilige goeroe van de reddingsbrigades, maar een organisatie  die wat kan doen met een bootje.  8)  Misschien heeft ie al wel zijn eigen glazen ingegooid, en dat zou mij niets verbazen. ;)

Ambukampen, helemaal mee eens.
Als reddingsbrigade (voor de duidelijheid wat dhr Adema NIET is) kun je je profileren, hebben wij ook gedaan en zodoende The Tall Ship races bewaakt. En zo ook behoorlijke promotionele ruimte gekregen. Het komt op mij over als een kleuter die zijn zin niet krijgt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 6 april 2010, 17:01:18
Hadden we niet al eens een discussie over het al dan niet kunnen claimen van de naam "reddingsbrigade"? En waren we er toen niet uitgekomen dat die naam gewoon een groep mensen aanduidt die redt?

Lees hier nog eens de breedgedragen consensus die uiteindelijk berijkt werd.

SMR zou zich zo maar "reddingsbrigade" kunnen noemen als hij dat zou willen en daarmee al geassocieerd zou willen worden.
Ik zei al meteen, het gebrek aan beveiliging later aankaarten door Peter is beladen. Maar op voorhand beweren dat de de beveiliging oke was OMDAT Peter zei dat er nogal wat aan mankeerde is ook niet verstandig.

Als redders nu eens wat minder op personen gingen letten en wat meer de veiligheid in het oog zouden houden... Ik ben zeker niet Peters grootste fan, maar om nu alles wat ie zegt tegen te spreken vind ik kortzichtig.

Laten we ons een beetje aan de feiten houden: er was dus niets geregeld.
Henk

Henk


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #25 Gepost op: 6 april 2010, 23:49:57
Dit gaat echt nog een staartje krijgen..  En Mark,  indien we capaciteit te kort komen, zullen we jullie er echt wel bij vragen..

Er zijn we degelijk normen voor publieksafzetting en arbo normen, waar valgevaar (2 meter hoge kade) en verdrinking gevaar is..   Een metalen pilaar, die niet gefixeerd is, en een los gespannen touwtje er tussen voldoet daar helemaal niet aan..
We hebben inmiddels een aardig dossier opgebouwd met foto's van zeer onveilige situaties..


Peter,

Ik zag dat je "mijn" post ook op de foto hebt gezet.
Houd me aanbevolen als ze gelukt zijn....
Maar eeuuh, hoorde dat ook bij de onveilige situaties... ???

Ik ga me , (als coördinator Hulpverlening van het NRK die 4 Sail dagen), niet mengen in deze discussie, want ik heb geen zin
in moddergooien of om te zwarte pieten.
(Daarbij weet ik wat er letterlijk in de vergunningseisen staat van de GHOR)
Maar wil wel melden dat de hulpverlening vanuit ons team (het NRK) uitstekend is verlopen, en dat de contacten met de hulpdiensten
goed waren.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #26 Gepost op: 7 april 2010, 09:23:49

Peter,

Ik zag dat je "mijn" post ook op de foto hebt gezet.
Houd me aanbevolen als ze gelukt zijn....
Maar eeuuh, hoorde dat ook bij de onveilige situaties... ???

Ik ga me , (als coördinator Hulpverlening van het NRK die 4 Sail dagen), niet mengen in deze discussie, want ik heb geen zin
in moddergooien of om te zwarte pieten.
(Daarbij weet ik wat er letterlijk in de vergunningseisen staat van de GHOR)
Maar wil wel melden dat de hulpverlening vanuit ons team (het NRK) uitstekend is verlopen, en dat de contacten met de hulpdiensten
goed waren.

Sigmaatje,

Geef dan op zijn minst aan wat in de vergunningeisen staat omtrent de waterhulpverlening. Dat is geen moddergooien of zwarte pieten. Dat geeft een heldere kijk op het geheel


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #27 Gepost op: 7 april 2010, 09:25:27
Volgens mij is een vergunning en de gesprekken leidend over welke voorzieningen er nodig zijn. Is volgens de vergunning geen reddingsbrigade nodig dan niet de organisatie erop aanspreken dat ze aan de vergunning voldoen. Het klinkt nu alsof Peter zichzelf probeert te verkopen door te roepen had dan ons maar benaderd om dit probleem op te lossen. Spreek je vergunningverlener hierop aan, dat er geen goede vergunning wordt afgeven.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 7 april 2010, 09:49:06
Je kan nog steeds bezwaarmaken tegen de vergunning. ;D ;)



http://www.kampen.nl/default/bekendmakingenls/vergunning/BekendmakingenVergunningen30maart2010_1/id_10168178?term=vergunning%20sail

gemeente Kampen
Publicatiedatum 30-03-2010 00:00
Type bekendmaking evenementenvergunning
Soort Evenementen
Locatie 8261AJ



De burgemeester heeft vergunning verleend:
 
aan Stichting Sail Kampen voor diverse aanvullende activiteiten tijdens het Sail evenement (aanvulling op de op 14 augustus 2009 verleende vergunning)  (verzenddatum 22-03-10).

Bezwaar is mogelijk bij burgemeester en wethouders.
 
Tenzij anders vermeld is er tot zes weken na verzending van een vergunning of ontheffing de mogelijkheid voor belanghebbenden om schriftelijk bezwaar te maken tegen een besluit. Het is niet mogelijk om een bezwaar in te dienen op een aanvraag. Een bezwaarschrift kunt u indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (burgemeester en wethouders / burgemeester), Postbus 5009, 8260 GA Kampen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het zich richt en de gronden van het bezwaarschrift bevatten.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #29 Gepost op: 7 april 2010, 10:58:58
Wel handig als je dan eenvoudig de inhoud (voorwaarden gesteld aan) van de vergunning kunt terugvinden.