Peter,
Ik zag dat je "mijn" post ook op de foto hebt gezet.
Houd me aanbevolen als ze gelukt zijn....
Maar eeuuh, hoorde dat ook bij de onveilige situaties...
Ik ga me , (als coördinator Hulpverlening van het NRK die 4 Sail dagen), niet mengen in deze discussie, want ik heb geen zin
in moddergooien of om te zwarte pieten.
(Daarbij weet ik wat er letterlijk in de vergunningseisen staat van de GHOR)
Maar wil wel melden dat de hulpverlening vanuit ons team (het NRK) uitstekend is verlopen, en dat de contacten met de hulpdiensten
goed waren.
Als je feedback, wil hebben over wat ik gezien heb van het NRK optreden, moet je maar ff bellen.. Maar daar heb ik geen echte onveilige situaties gezien.
Wel is dat sommige locaties niet bereikbaar waren, door verkeerde publieksrouting, waardoor zowel het NRK, Ambulancediensten, grote delen van terrein niet bereikbaar waren..
Publiek langs een kade laten lopen, kan in arbo-normen een onveilige situaties kunnen benoemen.. Echter als je de zelfde menigte dan in een trechter/fuik laat lopen, waardoor er gedrang langs de waterkant gebeurd, en er letterlijk mensen tussen wal en schip kunnen vallen, als iemand er ook maar een beetje onstuimig is. dan is het leed niet te over zien.. Tussen sommige schepen en de wal zat een afstand van 1,5 meter. het publiek werk in een enorme fuik gepland, door verkeerde opstelling van attracties, aanhangers, kramen etc..
op het moment dat bekende veiligheidskundigen daar foto's gemaakt van hebben, heeft de alerte politieagent , en de aanwezige OVD-G en OVD-B de situatie laten aanpassen. Echter deze situatie bestond op dat moment al meer 6uur..
Dan zijn er op een ponton afzettingen geplaatst,langs de waterlijn. Echter een stalen paal, met daar een slap touwtje tussen spannen is niet iets wat je kan benoemen als publieks(veiligheids) afzetting..
Los daarvan was er niemand standby om te waterrakingen, snel te kunnen ingegrijpen.