Gebruik videobewijs aan banden

Auteur Topic: Gebruik videobewijs aan banden  (gelezen 2597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 6 april 2010, 11:32:48
Gebruik videobewijs aan banden

Straatrovers, inbrekers en zakkenrollers dreigen vrijuit te gaan indien in hun strafzaak gebruik wordt gemaakt van beelden van bewakingscamera’s. Dergelijk beeldmateriaal mag niet zomaar door justitie worden opgeëist als bewijslast, omdat het ’gevoelige informatie’ kan bevatten over iemands ras.

Dat is volgens de VVD het gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad. Het hoogste rechtscollege oordeelde eind vorige maand naar aanleiding van een straatroof in de Rotterdamse metro, dat de officier van justitie niet zomaar de ov-chipgegevens had mogen vorderen van mensen die op dat moment op het betreffende metrostation waren. Bij die gegevens zaten ook pasfoto’s van reizigers, zodat de dader via het signalement van het slachtoffer kon worden opgespoord.

De Hoge Raad vonniste dat dergelijke persoonsgegevens alleen nog maar mogen worden opgeëist, indien er sprake is van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is en er een ernstige inbreuk is op de rechtsorde. Dat rechtvaardigt een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, zoals foto’s waaruit iemands etnische achtergrond kan worden afgeleid.

Belachelijk, vindt VVD-Kamerlid Teeven. „Het zou grote gevolgen kunnen hebben voor tal van zaken indien bij diefstal, inbraken, oplichting, zakkenrollerij en insluiping het niet meer mogelijk is om beelden van een bewakingscamera te gebruiken voor een opsporingsonderzoek, of voor het bewijs.”

De liberaal wil daarom de wet zo snel mogelijk aanpassen. „Ik hoor nu al dat er bij andere strafzaken ook bezwaar wordt gemaakt tegen beelden als bewijslast door de uitspraak van de Hoge Raad.”


www.telegraaf.nl


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 6 april 2010, 14:17:23
Ja een inbreuk.... en wat voor inbreuk is het op slachtoffer zijn leven ? Slappe gedoe ???
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2010, 14:45:47
Ja een inbreuk.... en wat voor inbreuk is het op slachtoffer zijn leven ? Slappe gedoe ???

Ongelooflijk wat een dergelijke actie voor inbreuk heeft op het leven van het slachtoffer.

Maar aan de anderkant kan je ook op deze manier te gemakkelijk onschuldigen als verdachten gaan zien en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Niet elk middel is gerechtvaardigt en dat heeft een goede reden, het is jammer dat er geprobeert wordt om over de rug van de angst wetten te wijzigen.

Maar toch vind ik Dhr Teeven een geschikte kerel, hij ziet dingen wel in een aardig perspectief geloof ik.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2010, 21:23:11
Het kan aan mij liggen hoor, maar het gaat toch om het opvragen van OV-chipkaart gegevens, op basis van videobeelden.
Met die videobeelden als bewijs is niks mis, maar de OV-chipkaartgegevens wel. Zo lees ik het tenminste. En dat vind ik nog terecht ook.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2010, 01:46:17
We slaan hier in NL helemaal door.

De dader heeft meer rechten dan slachtoffer :(
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2010, 09:21:45
Tsja wat betreft het opvragen van ov chipkaart gegevens..... ik zie het probleem niet!

Stel: Er vind een mishandeling plaats op het station, op de beelden is te zien hoe de dader wegrent en om 12:00:01 uur door het ov poortje gaat. Dan zou ik ook de gegevens opvragen van die poortjes van 11:55:00 uur tot 12:05:00 uur (als veiligheidsmarge). En dan heb je de juiste zo gevonden.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2010, 09:44:28
Tsja wat betreft het opvragen van ov chipkaart gegevens..... ik zie het probleem niet!

Stel: Er vind een mishandeling plaats op het station, op de beelden is te zien hoe de dader wegrent en om 12:00:01 uur door het ov poortje gaat. Dan zou ik ook de gegevens opvragen van die poortjes van 11:55:00 uur tot 12:05:00 uur (als veiligheidsmarge). En dan heb je de juiste zo gevonden.....

Opzich heb je gelijk Red; maar stel, ik ben ook tussen de door jouw aangegeven tijden door het poortje gegaan en heb toevallig dezelfde jas als de dader aan, en de dader is niet via de poortjes binnen gekomen? De kans hierop is natuurlijk erg klein maar wel mogelijk......en ik ben dan ondertussen wel een verdachte geworden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2010, 10:00:14
In dat geval zal je alibi het werk moeten doen...


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2010, 10:04:03
In dat geval zal je alibi het werk moeten doen...

Ja zonder dat ik wat gedaan heb, moet ik gaan bewijzen dat ik onschuldig ben. Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld of van het regime van een bananerepubliek
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2010, 10:07:17
Ja zonder dat ik wat gedaan heb, moet ik gaan bewijzen dat ik onschuldig ben. Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld of van het regime van een bananerepubliek
Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben. Zeker niet als je daarmee de criminaliteit kan terugdringen.