Gebruik videobewijs aan banden

Auteur Topic: Gebruik videobewijs aan banden  (gelezen 2598 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 9 april 2010, 11:12:46
Tsja, ik snap je punt nikon, maar alleen een jas of iets dergelijks is wel erg weinig. Dat zou het zelfde zijn als dat er om de hoek een overval plaats vind waarbij iemand met een rode jas wegloopt, en jij loopt toevallig ook met een rode jas 1 straat verderop......
Er zal dus echt wel wat meer onderzoek gedaan worden dan alleen een signalement (jas). En al zou er een agent langskomen met wat vragen, dan is het toch geen probleem die te beantwoorden?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 9 april 2010, 12:13:23
Tsja, ik snap je punt nikon, maar alleen een jas of iets dergelijks is wel erg weinig. Dat zou het zelfde zijn als dat er om de hoek een overval plaats vind waarbij iemand met een rode jas wegloopt, en jij loopt toevallig ook met een rode jas 1 straat verderop......
Er zal dus echt wel wat meer onderzoek gedaan worden dan alleen een signalement (jas). En al zou er een agent langskomen met wat vragen, dan is het toch geen probleem die te beantwoorden?



Ik zou er in jou (RED) voorbeeld geen moeite mee hebben.
In het geval van het station kan ik me voorstellen dat achteraf mijn id wordt vast gesteld en dat er dan een onderzoek naar mij wordt opgestart en dat hoeft ook geen probleem te zijn, maar het is niet uitgesloten dat er dan gezocht gaat worden hoe ze je kunnen opknopen (Tunnelvisie).

Ik maak me geen zorgen hoor, :D     ik reis niet per trein gelukkig ;)

Maar alle gekheid op een stokje; De ruimte binnen de bevoegdheden zijn zeer weloverwogen vastgelegt en daar moet niet te gemakkelijk over gedacht worden. Het gezegde "als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken" is natuurlijk al achterhaald, er zijn  mensen in de bak die dat ook dachten en onschuldig vastzitten. Gelukkig nog niet zoveel als bij onze bondgenoot USA, maar daar zijn de bevoegdheden ruimer en is het rechtstelsel anders.

Tuurlijk moet eenieder die zich niet aan de afgesproken regels houdt daarvoor gepakt worden, maar niet ten kosten van............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #12 Gepost op: 9 april 2010, 13:04:40
Het is een beetje raar gesteld inderdaad.
Videobeelden laten een persoon zien ... als je heeeeel erg op die persoon lijkt zou je eventueel iets te maken kunnen hebben met...
Kaartgegevens laten zien ... welke kaart aangeboden is. Iemand anders kan mijn kaart misschien wel misbruiken.

Op het moment dat de kaartgegevens overeenkomen met een signalement ...

Ach ... speculaas ... wat weet ik er eigenlijk van?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #13 Gepost op: 9 april 2010, 13:05:26
Er kan wel een poll van gemaakt worden:

Wat heb je liever: van de 50 m/v        10 crimie                       OF       5 crimie
                                                      en 2 onschuldige vast                en geen onschuldige vast

                                                                                                      


Het blijft lastig ik wil ook alle crimie van de straat maar ik zou het vreselijk vinden om onschuldig vast te moeten zitten, probeer het je maar eens voor te stellen.............. :D :D ;)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #14 Gepost op: 9 april 2010, 17:26:19
Hoe groot is nou de kans dat je op het moment van een misdrijf met ongeveer kleding aanloopt en daardoor opgepakt wordt? Minimaal lijkt mij. En als je dan mee gaat naar het bureau lijkt het mij niet zo moeilijk om je onschuld aan te kunnen tonen, je hebt immers niets gedaan... Ik ben er niet zo bang voor en het lijkt mij een goede zaak dat er veel meer beelden gemaakt worden.

Ik blijf het uiteraard jammer vinden dat de maatschappij inmiddels zo verziekt is dat dit soort maatregelen in bepaalde gebieden kennelijk noodzakelijk zijn.  :-\


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #15 Gepost op: 9 april 2010, 22:59:14
De Hoge Raad vonniste dat dergelijke persoonsgegevens alleen nog maar mogen worden opgeëist, indien er sprake is van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is en er een ernstige inbreuk is op de rechtsorde. Dat rechtvaardigt een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, zoals foto’s waaruit iemands etnische achtergrond kan worden afgeleid.

Hmm, volgens mij staat dat niet zo in het arrest van de Hoge Raad. De overweging van de Hoge Raad, nadat zij eerst het standpunt van de rechtbank, de relevante wetsartikelen en de wetsgeschiedenis heeft geciteerd, houdt het volgende in:

Citaat
Uit de wetgeschiedenis volgt dat niet alleen gegevens die direct het ras van een persoon betreffen, maar ook gegevens waaruit informatie over het ras van een persoon kan worden afgeleid, zoals een foto van een persoon, als "gevoelige" informatie moet worden aangemerkt, die door de Officier van Justitie slechts kan worden gevorderd op de voet van de art. 126nd en 126nf Sv, dus na daartoe door de rechter-commisaris verleende machtiging. De Rechtbank heeft dat terecht tot uitgangspunt genomen.
Het middel berust op de opvatting dat in een geval als het onderhavige, waarin de vordering uitdrukkelijk ook betrekking had op foto's van personen, toepassing van genoemde bepalingen alleen in aanmerking komt indien met de vordering is beoogd de desbetreffende gevoelige informatie aan die foto's te ontlenen. Die opvatting is onjuist, zodat het middel faalt.

Bron