BOA's met blauw zwaailicht

Auteur Topic: BOA's met blauw zwaailicht  (gelezen 32506 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 9 april 2010, 10:07:11

Wat is het nu.... bosbrand of plaats delict van een gestroopte haas? Misschien kan je eens antwoord geven op de vraag hoe je aan deze feiten komt... De grote duim of kennis uit eerste hand?

met me eien ogen gezien toen een vriend van mij een heidebrand had ontdekt, hij ging de boswachter halen en kwam met OGS Terug, zeker weten. ik denk dat ik eventueel wel medeforumleden heb die voor mij kunnen getuigen
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 9 april 2010, 10:53:40
Waarom dan niet een berger op een snelweg met OGS uitrusten... Deze zullen hem vaker nodig hebben dan een boswachter...v  ::) ;)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #22 Gepost op: 9 april 2010, 12:22:18
Waarom dan niet een berger op een snelweg met OGS uitrusten... Deze zullen hem vaker nodig hebben dan een boswachter...v  ::) ;)
.

En RWS dan!?  :D  ;D
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #23 Gepost op: 9 april 2010, 12:49:35
Waarom dan niet een berger op een snelweg met OGS uitrusten... Deze zullen hem vaker nodig hebben dan een boswachter...v  ::) ;)

wordt bij een ongeval bij de eerste melding al een berger geallarmeerd? denk het niet
wordt bij een bos/heidebrand bij de eerste melding al een boswachter geallarmeerd? denk het wel

toen een kennis van mij laatst een heidebrand ontdekte in het bos hier, was het eerste wat de AC vroeg of de boswachter al gewaarschuwd was.

weet iemand trouwens wat de functie is van de boswachter bij deze incidenten?



oh ja, en reken niet mij erop af dat ze er mee rijden, ik geef die vergunning niet, dat begrijp je wel hé  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2010, 13:03:03

toen een kennis van mij laatst een heidebrand ontdekte in het bos hier, was het eerste wat de AC vroeg of de boswachter al gewaarschuwd was.

weet iemand trouwens wat de functie is van de boswachter bij deze incidenten?


Luke, vindt je het heel erg als ik deze bewering van jou niet geloof?
Bij een bos/heidebrand wordt een boswachter tegenwoordig door de RAC van de brandweer geallarmeerd, in het Gooi lopen de boswachters zelfs met een pager.
En ik denk dat je nog eens erg goed moet nadenken of jouw beweringen over een boswachters met OGS wel kloppen. Ik ken het antwoordt al, ik ken het lijstje met diensten die gebruik mogen maken van OGS. ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2010, 14:07:40
Aan de andere kant; gemeentes doen vaak dingen op eigen houtje. Zo ken ik nog het voorbeeld van de politie ZHZ die ineens met zwarte busjes met oranje-geblokte ''striping'' rondreden. Leken sterk op de Engelse politie...vervolgens moest men alles terugdraaien. (lees: alles terug naar de spuiterij)

M.a.w: zou me niet verbazen als gemeentes soms zomaar wat aanmodderen en initiatieven nemen, zonder eerst e.e.a. bij wet te toetsen. Zoals voertuigen met O&GS.

Off-topic-zijstapje: Verbaast me steeds weer dat professionals het woord alarmeren / gealarmeerd / alarmeerde niet correct spellen.  ::)


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2010, 16:39:22
Ook de BBS (Buiten bewaking Schiphol) Kennemerland, rijden met BOA-status in volledig OGS uitgeruste Touaregs. Dat ziet er niet voor de show op.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2010, 16:46:13
Waarom dan niet een berger op een snelweg met OGS uitrusten... Deze zullen hem vaker nodig hebben dan een boswachter...v  ::) ;)

Omdat er berger niets toevoegd aan levensreddende handelingen (of soms in héle specifieke gevallen) en kun je met een gewoon politievoertuig géén bospaden in.
Mocht je er wel in kunnen heb je niet alle sleutels én ken je de weg niet. Boswachters hebben een zéér specifieke gebiedkennis, zijn BOA, EHBO/AED opgeleid én worden ingezet ter begeleiding van overige hulpdiensten. Daarnaast heb je nog een aantal terrein (waarvan ik er al een aantal heb opgenoemd) die niet onder de openbare weg vallen.

Ook de BBS (Buiten bewaking Schiphol) Kennemerland, rijden met BOA-status in volledig OGS uitgeruste Touaregs. Dat ziet er niet voor de show op.

Ja, dat zijn politieboa's. Helemaal geen vergelijking dus, cellenwacht, verkeershandhavingsteams rijden ook met blauw.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 9 april 2010, 17:41:25
Omdat er berger niets toevoegd aan levensreddende handelingen (of soms in héle specifieke gevallen) en kun je met een gewoon politievoertuig géén bospaden in.
Mocht je er wel in kunnen heb je niet alle sleutels én ken je de weg niet. Boswachters hebben een zéér specifieke gebiedkennis, zijn BOA, EHBO/AED opgeleid én worden ingezet ter begeleiding van overige hulpdiensten. Daarnaast heb je nog een aantal terrein (waarvan ik er al een aantal heb opgenoemd) die niet onder de openbare weg vallen.

(...)

Als een boswachter in het bos met een blauwe lichtbak gaat rijden dan moet hij dat zelf weten. Als hij die op de openbare weg gaat gebruiken dan lijkt mij dat je daarvoor netjes ontheffing moet aanvragen bij V&W. De vraag of dit aangevraagd is, en verleend, is nog steeds niet beantwoord.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 9 april 2010, 19:08:38
De vraag of dit aangevraagd is, en verleend, is nog steeds niet beantwoord.

Nogmaals, de boswachters waar ik het over heb, hebben deze ontheffing wel.
De boswachters die blauw in de grill hebben en een tweetoon maar geen ontheffing hebben zullen (zolang het niet op de openbare weg word gebruikt) wel gedoogd worden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !