0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Aankomst twee nieuwe Nikolaas-schepenIJmuiden, 7 april 2010 Woensdagavond zijn twee nieuwe schepen voor de KNRM gearriveerd. De schepen waren in Eemshaven in Nederland aangekomen en vervolgens overgevaren naar de werkplaats van de KNRM in IJmuiden. Daar worden nog enkele zaken ingbouwd, zoals bijvoorbeeld C2000.Het zijn schepen van de Nikolaas-klasse en bestemd voor reddingstations Elburg en Veere. http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=14541&hm=1
Nieuwe reddingboot KNRM VeereVeere, vrijdag 26 maart 2010Het reddingstation Veere krijgt binnenkort de beschikking over een nieuwe reddingboot ter vervanging van de huidige stationsboot John Stegers. De reddingboot John Stegers, die in 1994 in gebruik werd genomen, is na jaren trouwe dienst, aan vervanging toe. De Reddingmaatschappij KNRM heeft, ter vervanging van de reddingboten op de grote binnenwateren, vorig jaar de beslissing genomen over te gaan tot aankoop van de in Noorwegen gebouwde MARE Safety GTC900 MOB boot.De KNRM heeft inmiddels van dit type 2 reddingboten aangeschaft welke in het najaar van 2009 in Huizen en Dordrecht in gebruik zijn genomen. Reddingboten van dit type worden aangeduid als de Nikolaas klasse.De nieuwe reddingboot onderscheidt zich van de bestaande reddingboten voor de binnenwateren oa. door de geredden capaciteit. De toename in de recreatievaart met fast ferry’s en charterschepen, met grotere groepen mensen aan boord, vraagt ook om vergroting van de opname mogelijkheden van een KNRM reddingboot. Hierbij gaat het overigens niet alleen om te evacueren opvarenden of passagiers maar ook over het vervoer van andere hulpdiensten zoals brandweer of GGD.Verder heeft de nieuwe reddingboot een hoge snelheid van ruim 34 á 35 knopen en is ze voorzien van alle moderne navigatie- en communicatieapparatuur.De nieuwe KNRM aanwinst is voorzien van een aluminium romp met rondom een fender. De reddingboot wordt aangedreven voor een Volvo Penta dieselmotor van 435 pk en een Ultra 377 waterjet. De tankinhoud bedraagt 270 liter, waardoor de reddingboot 4 uur op volle kracht kan varen.De afmeting: lengte 9,00 meter, breedte 3,30 meter, diepgang 0,60 meter, gewicht 4100 kg.De nieuwe Veerse reddingboot wordt gebouwd op de werf van Mare Safety in het Noorse Ulsteinvik. In de loop van de maand april zal de boot op het reddingstation Veere aankomen. Officiële doop, naamgeving en in gebruik name zal eind mei plaats vinden.bron: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/veere/04nieuws/?TheArticle=14495
En volgens mij kunnen we die hier zien liggen (laatste foto)