Reddingsbrigade Amsterdam

Auteur Topic: Reddingsbrigade Amsterdam  (gelezen 6587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2010, 16:25:34
Overigens zal sail-in /sail-out begeleiding (voor kennemerland) voor alle veiligheidsdiensten waarschijnlijk op c2000 plaats vinden..met een redned centralist op de gemeenschappelijke meldkamer: korte lijnen, rustige/duidelijke communicatie.


Kleine correctie, niet alleen het gebied van Kennemerland, maar ook Zaanstreek Waterland, tot de Coentunnel. En dan nog ff die duidelijke communicatie? Je bedoelt toch niet de centralist die de dagdienst vanmorgen met de volgende pagings begon:

Citaat
Uw goede morgen bericht: weersverwachting Male (Malediven) 30 graden en zonnig.

Uw goede morgen bericht: weersverwachting Yap (Micronesie) 31 graden en zonnig

Uw goede morgen bericht: weersverwachting Phuket (Thailand) 33 graden en zonnig

NIET SCHRIKKEN, MAAR UIT BETROUWBARE BRON WETEN WIJ DAT U GENOEG UITGERUST BENT. RETOUR POST!

DOOR ADEQUAAT OPTREDEN VAN DE ACH IS ERGER VOORKOMEN ;-)

RR (It's showtime)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2010, 17:37:11
Bestaat er al een Reddingsbrigade Kennemerland dan??????

Nee, dat weet jij waarschijnlijk beter dan mij :P... ik bedoelde de verschillende brigades uit Kennemerland die strak samenwerken ;)

En ik vraag me inderdaad af wat de amsterdamse reddingsbrigade aan operationele taken uitvoert en op welke wijze? Als ik zo een beetje rondneus op de site krijg ik niet echt het idee dat er regulier veel aandacht aan wordt besteed en het zwemmen toch meer de hoofdtaak is, dit is zeker niet negatief bedoelt. Ik heb al meer verhalen gehoort dat de gemeente Amsterdam niet zo open staat voor waterhulpverlening (IJmeer etc.)... Misschien voor jullie een kans om in te springen, in samenwerking met de brandweer en gesteund door het RVR project :)

Is er uberhaupt een centrale aansturing voor reddingbrigades in Nederland?
Ik heb het idee dat alle brigades maar een eind aan klooien zonder enige landelijke sturing of heb ik dat helemaal verkeerd?

Doruz, RN heeft inderdaad (nog) niks te zeggen over de reddingsbrigades. Dit gaat waarschijnlijk op korte termijn veranderen, lees het hele RVR rapport er nog maar is op na. Dan krijg je een goed idee van het beleid dat RN wil volgen en dat is eigenlijk het algemene toekomstplan van de operationele reddingsbrigades. Op regionaal niveau is er al aardig wat overleg en zijn er in het land diverse projecten opgezet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 7 april 2010, 17:57:19
henk,

jammer dat je zo reageert, wij hebben het beste voor en zouden graag een post/ onderkomen in amsterdam willen hebben, het probleem blijft gewoon dat de gemeente amsterdam ons niet als veiligheidspartner ziet maar meer als hobbyclub (denken wij) en er gewoon geen geld beschikbaar wordt gesteld. wij krijgen ook geen subsidies en hebben gewoon te maken met 16 deelraden die weer naar elkaar doorverwijzen. wij hebben al de sail's vanaf begin tot en met 2000 altijd beveiligd naar volle tevredenheid van de toen zittende sailcommissie. na 2000 is er een nieuwe commissie gekomen die ons overbodig vond en ook in 2005 hebben we het nog geprobeerd maar helaas. het gaat er ook niet om dat we nu opeens ons zouden moeten laten zien zoals jij het stelt. wij zijn op heel veel evenementen in de stad te vinden. bij het aanvragen van een vergunning worden wij zelfs aangeprezen door die afdeling. alleen hogerop wil het nog niet zo. de afgelopen 8 jaar zijn wij ook bezig geweest om een gesprek te krijgen met de burgemeester maar helaas mocht dat er niet van komen.


Nee,  daar weten we alles van, van onwillige burgemeesters. Maar dat is een beetje een kip en het ei verhaal. Misschien moet je beginnen met een alarm ploeg,  er is zat te doen daar!
Henk.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #13 Gepost op: 7 april 2010, 18:06:46
Beste Walter,

Het verbaast mij wel dat jullie niet gevraagd zijn.
Directeur Tall ship races Den Helder is vlak na dit evenement Sail directeur Amsterdam geworden.
Er is vol lof gesproken over de inzet van de reddingsbrigades in het algemeen en men wilde dit doorzetten in Amsterdam.
Wij zijn daar min of meer voor gevraagd en wij hebben toen aangegeven dat men eerst met de mensen in amsterdam / ijmuiden moest gaan praten.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2010, 00:00:51
Is er uberhaupt een centrale aansturing voor reddingbrigades in Nederland?
Ik heb het idee dat alle brigades maar een eind aan klooien zonder enige landelijke sturing of heb ik dat helemaal verkeerd?

De Bond is een koepelorganisatie welke met slechts enkele betaalde krachten ondersteuning kan bieden aan zelfstandige verenigingen dit in tegenstelling tot een centraal aangestuurde organisatie met flink wat beroepskrachten zoals de KNRM. Dit is dus totaal niet vergelijkbaar.

Ik denk dat men ook dikwijls vergeet dat de leden van de reddingsbrigades contributie betalen en niet alleen maar vergoeding ontvangen voor diensten. Héél veel mensen verzetten ongelofelijk veel onbetaald werk!

Mijn advies, wordt lid van een brigade, stel je beschikbaar voor een bestuursfunctie en er gaat en wereld voor je open.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 8 april 2010, 00:20:32
Ik vind dat het rommeling is rond de veiligeid bij waterevenementen.
En dat hebben we voor een groot deel aan ons zelf te danken.

Het goede voorbeeld is de vereniging GHOR Nederland, die heeft een Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen opgesteld en zoiets zouden wij ook moeten doen.

De bond zou daar leidend in dienen te zijn. En de kennis die bij diverse brigades (oa IJmuiden, Bloemendaal, Den Helder, Zwolle, Almere, Den Bosch) aanwezig is kunnen gebruiken voor een algemeen geldende handreiking veiligeid bij waterevenementen.

Als een gemeente zo'n handreiking negeert, heeft ze een groot probleem als het mis gaat, veel gemeenten zijn daar gevoelig voor en stellen eisen in de vergunning op basis van de Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 8 april 2010, 10:08:42
De Bond is een koepelorganisatie welke met slechts enkele betaalde krachten ondersteuning kan bieden aan zelfstandige verenigingen dit in tegenstelling tot een centraal aangestuurde organisatie met flink wat beroepskrachten zoals de KNRM. Dit is dus totaal niet vergelijkbaar.
Ik denk dat men ook dikwijls vergeet dat de leden van de reddingsbrigades contributie betalen en niet alleen maar vergoeding ontvangen voor diensten. Héél veel mensen verzetten ongelofelijk veel onbetaald werk!
Kees  8)

Kees ik zie hier even niet het verschil tussen de De Bond en de KNRM in wat jij schetst:
Bij de KNRM zitten in IJmuiden toch ook maar een paar beroepskrachten?
KNRM'rs betalen toch ook als donateur?
Verzetten toch ook onbetaald werk?
Hoezo is dit totaal niet vergelijkbaar?

Waar komt deze calimero klaagzang ineens vandaan? ::) ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 8 april 2010, 11:18:04
Kees ik zie hier even niet het verschil tussen de De Bond en de KNRM in wat jij schetst:
Bij de KNRM zitten in IJmuiden toch ook maar een paar beroepskrachten?
KNRM'rs betalen toch ook als donateur?
Verzetten toch ook onbetaald werk?
Hoezo is dit totaal niet vergelijkbaar?

Waar komt deze calimero klaagzang ineens vandaan? ::) ;)
Nee, doe nou niet net of je denkt dat het twee gelijk gestructueerde organisaties zijn. Ik hoef je toch niet het verschil uit te leggen tussen een Stichting, een vereniging en een bond?
Donateurs zijn bovendien "redders op de wal" en redden in de praktijk niet, lopen niet met een EHBO tas en porto op het strand en maken dat strand zeker niet schoon.
De leden van een reddingsbrigade zijn betalende leden van een vereniging. En leden van een vereniging (dat ik dit hier nog moet uitkleggen) hebben zeggenschap, en laten zich niet de wet voorschrijven door een bond. Heel veel leden van een reddingsbrigade zijn zwemmers en hebben helemaal niets met boten.
De KNRM heeft een direktie en een bestuur. Het bestuur bepaald het beleid, de direktie voert het uit en de plaatselijke comissies ziet daar op toe bij hun station.

Als het bestuur van de KNRM vandaag besluit dat ze de boten niet meer gaan verven gaat dat morgen in.
Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2010, 11:52:26
;D Dorusz toch. wat dacht je, ik ga hem eens uit de tent lokken?  ;D
Bedankt Henk voor alle uitleg  O0

Er wordt zeker landelijk beleid ontwikkeld maar omdat de ene vereniging de andere niet is, is het niet zo eenvoudig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, hoe graag men dat op kantoor ook zou willen. Ik heb veel respect voor deze mensen die dagelijks om moeten gaan met verenigingen die denken dat zij een uitzonderingspositie innemen. Men benadrukt in het algemeen helaas eerder de onderlinge verschillen i.p.v. overeenkomsten zoals je ook dikwijls op het forum kunt zien.

Kees  8)