Politie zonder zwaailicht op de busbaan; mag dat?

Auteur Topic: Politie zonder zwaailicht op de busbaan; mag dat?  (gelezen 8064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2010, 18:11:39
Jammer voor wie? Met dit soort uitspraken kom je er echt niet! Als er al vertrouwen was is het nu helemaal ver te zoeken ( wie goed zoekt vind vast nog wel wat )

Ik kan uit je reactie niet helemaal opmaken hoe je die bedoelt, daarom zal ik proberen uit te leggen waarom ik mijn opmerking plaatste.

Wat ik bedoel te zeggen met 'dan is dat maar jammer', is dat ik vind dat de burger soms genoegen moet nemen met het feit dat zij niet altijd weet waarom de politie bepaalde dingen doet (of laat). Wanneer wij onderweg zijn naar een prio1 melding waarbij het onwenselijk is om met OGS te rijden, maar wij wel bijvoorbeeld het trottoir gebruiken, zal de burger niet altijd snappen waarom dat moet. De burger heeft immers geen weet van de melding. Dat zelfde geldt voor een situatie als op de foto. De auto die gecontroleerd wordt staat, aan het bijschrift van Wouwie te lezen, netjes in een parkeervak. Daar had de Volvo inderdaad ook kunnen staan. Maar men heeft er blijkbaar voor gekozen om deze op de positie te zetten waar die nu staat. En wat hiervoor de reden is, zal voor een burger (in dit geval Wouwie) niet altijd duidelijk zijn. Blijkbaar is de reden later ook niet bij Wouwie bekend geworden. En dan zeg ik: dat is dan jammer. En dat bedoel ik richting Wouwie in de meest letterlijke zin van het woord: ‘Helaas, volgende keer beter’.

Wellicht las je tussen de regels door ook een wat cynische ondertoon... En dat klopt. Wanneer mensen mij met gemeende interesse vragen waarom ik bepaalde dingen doe, dan ben ik graag bereid om tekst en uitleg te geven. Sterker nog, ik vind dit leuk en zeer nuttig. Want daarmee vergroot je immers het begrip bij de burger. Maar wanneer mensen mij met een opgeheven vingertje benaderen omdat zij mij zogenaamd ‘betrapt’ hebben op een overtreding en dat ik “dat toch had moeten weten”, want ik zou toch “het goede voorbeeld moeten geven”, dan ontstaat er bij mij een soort allergische reactie. Anders gezegd: mijn nekharen gaan dan wat overeind staan. Natuurlijk horen wij het goede voorbeeld te geven en dat probeer ik onder normale omstandigheden ook zeker te doen. Maar wanneer ik dit niet doe, heb ik daar een reden voor. En dat kan (of wil) ik niet altijd aan de burger uitleggen en in sommige gevallen gaat het de burger simpelweg ook ‘geen reet’ aan. En daar komt mijn laatste opmerking voorbij: “Dan hadden ze zelf ook politieagent moeten worden”. Dan hadden ze ook alles geweten.

Om af te sluiten met een praktijkvoorbeeld: Iemand bij mij in de straat had een bekeuring gekregen. Hij boos, want de agenten hadden zelf ook door rood gereden om hem aan de kant te zetten. Bovendien kostte het hem 150 euro (was voor de verhoging). Achter dit verhaal zat een hoop opgekropte frustratie over een onopgeloste fietsendiefstal, het een aantal keer lang moeten wachten bij het bellen van de politie, etc. Ik merkte al snel dat ik hem niet in een kwartier kon uitleggen waarom wij bepaalde dingen (niet) doen. Oplossing: buurman is noodhulpdienst mee geweest. Resultaat: 100% begrip en respect voor de politie. En op verjaardagen scheld hij nu niet meer met de rest mee, hij vertelt zijn verhaal…


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 7 april 2010, 19:01:16
Ik ga dat dus niet vragen, ze zoeken het maar lekker uit. Wie appellen vaart wie appellen eet zei m'n opa altijd  ;D  ;D  ;D

we raken een beetje off topic, maar toch............. ik bedoel het niet zo kwaad hoor.

Ik had gehoopt dat het gezegde (wie appellen vaart wie appellen eet) mijn mening genoeg zou kunnen nuanceren ;) ;)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2010, 01:30:21
Oplossing: buurman is noodhulpdienst mee geweest. Resultaat: 100% begrip en respect voor de politie.

Kan dat ? Ik wil ook weleens een dienst mee met de politie. Misschien maar eens vragen op een bureau hier in de buurt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 18 april 2010, 11:07:57
Kan dat ? Ik wil ook weleens een dienst mee met de politie. Misschien maar eens vragen op een bureau hier in de buurt.

Er zijn bepaalde regio's die in het kader van het ''klachten''-traject de burger een kijkje in de keuken geven.
Bij bepaalde klachten (bijvoorbeeld over rijgedrag) nodigen ze de ''burger'' uit om een dagje mee te draaien.

''Gewoon'' een dienstje meedraaien kan (in principe) niet, of je moet in het sollicitatietraject zitten/willen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 18 april 2010, 11:18:37
Er zijn bepaalde regio's die in het kader van het ''klachten''-traject de burger een kijkje in de keuken geven.
Bij bepaalde klachten (bijvoorbeeld over rijgedrag) nodigen ze de ''burger'' uit om een dagje mee te draaien.

''Gewoon'' een dienstje meedraaien kan (in principe) niet, of je moet in het sollicitatietraject zitten/willen.

Of je moet een kennis bij de politie hebben die wat kan regelen.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 18 april 2010, 11:29:39
Ja dat mag. Politie heeft ter uitvoering van de taak ontheffing van de wegenverkeerswet.
Ik vermoed dat je nog wel eens erg bedrogen uit kan komen.
De politie mag inderdaad erg veel. Maar ook de politie heeft zich te houden aan het artikel5, en daarin staat duidelijk vermeld dat je geen gevaar of hinder mag brengen aan overige verkeersdeelnemers.
Deze Volvo had makkelijk ook in die parkeervakken kunnen staan, ongeacht of een buitenstaander wel of niet kan beoordelen of het noodzakelijk was om die auto daar neer te zetten.

Maar als door deze parkeeractie een ongeval was ontstaan, had dat nog wel eens erg interresante rechtszaak kunnen worden. Aangezien artikel5 dan erg snel tevoorschijn wordt gehaald.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 18 april 2010, 11:31:37
Ik vermoed dat je nog wel eens erg bedrogen uit kan komen.
De politie mag inderdaad erg veel. Maar ook de politie heeft zich te houden aan het artikel5, en daarin staat duidelijk vermeld dat je geen gevaar of hinder mag brengen aan overige verkeersdeelnemers.
Deze Volvo had makkelijk ook in die parkeervakken kunnen staan, ongeacht of een buitenstaander wel of niet kan beoordelen of het noodzakelijk was om die auto daar neer te zetten.

Maar als door deze parkeeractie een ongeval was ontstaan, had dat nog wel eens erg interresante rechtszaak kunnen worden. Aangezien artikel5 dan erg snel tevoorschijn wordt gehaald.

Hoe kun je, van 1 foto nou beoordelen dat de Volvo ook makkelijk in de parkeervakken had kunnen staan? Ik haalde het van de week al eens aan, een mening hebben over een onderwerp is goed, mits je alle feiten en omstandigheden kent ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #17 Gepost op: 18 april 2010, 11:34:33
In ZHZ kent men zo'n project. http://www.burgersinblauw.nl/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 18 april 2010, 11:35:27
Hoe kun je, van 1 foto nou beoordelen dat de Volvo ook makkelijk in de parkeervakken had kunnen staan? Ik haalde het van de week al eens aan, een mening hebben over een onderwerp is goed, mits je alle feiten en omstandigheden kent ...
Ik zie op de ene foto erg veel ruimte aan parkeervak, waar die Volvo met gemak kan staan. ::)

En let wel, het zal mij een zorg zijn waar dat ding staat. Maar feit blijft dat een burger daar iets anders naar kijkt,en als daar ellende van komt je toch wel wat uit te leggen hebt.
En artikel5 geld voor iedereen, en al snel in elke situatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 18 april 2010, 11:43:56
Ik zie op de ene foto erg veel ruimte aan parkeervak, waar die Volvo met gemak kan staan. ::)

En om een veilige werkruimte te creëren word er vaak gekozen om een dienstauto achter een voertuig te zetten (welke je een stopteken hebt gegeven).
Indien het ''gestopte'' voertuig in een parkeervak staat, zet je de dienstauto (al dan niet geheel) op de rijbaan om een buffer/veilige werkplek te creëren...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !