Onwillige vuurgevaarlijke verdachte aanhouden

Auteur Topic: Onwillige vuurgevaarlijke verdachte aanhouden  (gelezen 3651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Gepost op: 10 april 2010, 12:33:56
Dan neem ik aan dat dit het daarbij behorende filmpje is:


Peppelweg Rotterdam arrestatie

Zo zie je de filmpjes niet vaak in Nederland. Wel goed te zien voor wat voor een keuze de collega's gesteld worden. Er is een bedreiging met een vuurwapen geweest, ze treffen de verdachte aan en deze werkt totaal niet mee aan zijn aanhouding. Je kan dan een aantal waarschuwingsschoten lossen maar zoals te zien is heeft dit totaal geen effect. Verdachte blijft met zijn armen heen en weer bewegen en trekt zelfs zijn kleding omhoog. Alle kans dus om het vuurwapen te trekken. Alle redenen dus om de man neer te schieten. Maarja dat is vanaf een afstand natuurlijk altijd makkelijk redeneren. Uiteindelijk is het doel bereikt en is de verdachte aangehouden maar ik vind het een mooie casus om tijdens ibt is te bespreken. Wat zou je doen in zo'n geval. Mijn persoonlijke mening is dat na het lossen van het eerste waarschuwingsschot er gericht geschoten had mogen worden aangezien de verdachte nergens aan mee werkt. Discussie dan of je aanhoudingsvuur of noodweervuur toepast. Ik denk in eerste instantie een aanhoudingsschot op het beenvlak en zodra de man zijn kleding omhoog begint te trekken zou een noodweer schot ook nog wel te accepteren zijn.  Wat natuurlijk nog extra meespeelt is dat de verdachte maar blijft aangeven dat ze hem maar moeten neer schieten. Suicide by cop is nou niet iets waar ik graag aan mee werk. Als de verdachte dit echter wil dan brengt dit ook wel weer een extra gevaarszetting met zich mee aangezien de verdachte op dat moment onberekenbaar is en er alles om te doen is om neer geschoten te worden. Kortom een leuke casus om te bespreken.




Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2010, 19:16:06
Even een vraagje over het waarschuwingsschot van de linker agent op 1:21: waar richt je op? Zo te zien ging hij in een seconde omhoog, schoot en richtte weer snel op de verdachte.

Wat is de instructie? Schiet je de lucht in? Is er dan niet kans dat er ergens een verdwaalde kogel belandt? Of op de grond? Maar ja, kan ook weer afketsen...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2010, 19:33:23
Prachtig filmpje. Dikke kans dat dit nog eens nagespeeld gaat worden voor instructiedoeleinden.
Mooie IBT case.

Zo blijkt maar .. wat is het verschil tussen oefenen en doen?
Adrenaline.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2010, 19:52:04
Zou in zo'n geval de inzet van de hondenbrigade een mogelijkheid zijn?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2010, 19:58:30
Op 6:05 zie je de auto (Vectra station) wel staan in ieder geval... Maar in hoeverre die pas later TP is gekomen, is er niet uit op te maken:)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2010, 21:17:07
Zou in zo'n geval de inzet van de hondenbrigade een mogelijkheid zijn?


Is een risico... De verdachte kan elk moment een vuurwapen pakken. Dan lijkt mij de tussenkomst van een hond niet handig.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2010, 22:02:09
Zo te zien ging hij in een seconde omhoog, schoot en richtte weer snel op de verdachte.

Dat is de terugslag ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2010, 22:31:22
Zekers te weten?  Maar dan de vraag: waar richt je op, of waar leer je op te richten?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2010, 23:23:12
Kan allebei, de lucht of de grond. Als het maar in een 'veilige' richting is. Het heeft beide risico's. Maar je hebt nou ook niet bepaald de tijd om echt een leuke richting te gaan zoeken, je bent volledig geconcentreerd op je verdachte dus tsja......

(ik weet dat in Amsterdam er nog wel eens voor de gracht gekozen is....... Echter die is niet altijd voorhanden, en klachten over dode vissen zijn ook niet gewenst!)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2010, 22:17:53
aanhouding 019.mpg
user:knorretje