Bewaking Sail Amsterdam

Auteur Topic: Bewaking Sail Amsterdam  (gelezen 18692 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 12 april 2010, 22:45:29

Het is slimmer om gewoon af te wachten tot het zo ver is, dan ziet iedereen het vanzelf wel wat er wel en niet gata gebeuren in plaats van alleen maar speculeren.

 O0 O0 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 12 april 2010, 23:06:42
100% zekerheid heb je pas na het evenement...  ::) ;) Preventief is dat je er van te voren over druk maakt...  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 13 april 2010, 01:35:55
Als je het weer van gisteren voorspelt zit je er niet naast, iedereen kan het, iedereen wist het al en niemand interesseert het meer...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 14 april 2010, 11:18:03
tja, je moet dicht op de organisatie zitten en ze telkens voorlichten wat dat betekend..

Ik herken trouwens veel van Mark zegt..


Wonderbaarlijk. Dit lijkt wel de reactie van de politie, toen de landelijke Sinterklaasintocht naar Zwolle kwam (2003). Eigenlijk was de reddingsbrigade overbodig, want er voer toch zeker een politieboot mee in de stoet. In al mijn onschuld dacht ik aan een RIB. Uiteindelijk mochten we wel "meedoen" en stelde ik voor een mannetje van de brigade op die politieboot te plaatsen. Onmogelijk, want daar was geen plek voor! (ik rekende dus nog steeds op een RIB)

Groot was mijn verbazig dan ook toen er een grote P-zoveel achter de PB12 aan kwam varen! Geen idee hoe ze daar in een gracht mensen mee denken te redden... Hetzelfde lijkt mij dus voor een KNRM-boot tussen de drukte op SAIL. Tenzij de KNRM wat oude RIBs uit de reservevloot gaat inzetten (volgens brigademethode).


"Ja we geven geen geld uit, want de poltie en brandweer is er altijd, en de marine, en de knrm is er ook...", Dus eigenlijk zijn jullie niet nodig..

Er waren 0 ribs, de marine heeft de taak geweigerd.., De KNRM was er niet,  alleen twee oude goed onderhouden KNRM scheeptjes van andere stichtingen, die niet inzetbaar waren...
Er waren 0 mensen die een grijpredding konden doen, er waren 0 mensen die direct te water konden..
de brandweerduikteam was niet aanwezig.. Ja een Bobo op de wall. en was af en toe een OVD-G

Sail Kampen was op dit gebied een aanfluiting, en ja dat weet je pas achteraf..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 16 april 2010, 15:43:42
AMSTERDAM - De Amsterdamse brandweer doet vrijdagochtend een rampenoefening ter voorbereiding op Sail 2010 in het water bij het Java-eiland, waar het evenement ook in augustus plaats vindt. Tijdens de oefening wordt er samengewerkt met KLPD, de havendienst, de dienst Binnenwaterbeheer, Rijkswaterstaat en het GVB.
Er wordt gesimuleerd dat een pont in aanvaring komt met een sloep waarbij mensen in het water terecht komen. Later wordt er geevalueerd of alle partijen goed hebben samengewerkt. (HET PAROOL)

Goede zaak dat er wordt voorgeoefend O0
(maar wel opvallend dat er niet wordt gesproken over RN en of KNRM gezien de discussie op dit forum ;))


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2010, 22:23:18
Ik lees net dat op o.a. Sail2010 door RN een proef zal worden gehouden of c2000 op grote schaal goed werkt bij evenementen, in het kader van de nieuwe RN fleetmap... Ik neem niet aan dat men daar alleen komt op te testen ;)  

(Uiteraard wel met analoge backup... moet de VC het natuurlijk wel blijven doen ;D)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2010, 22:26:45
Hier een persbericht van Reddingsbrigade.nl over het gebruik van C2000, met een test op onder andere Sail en Zingen op de Zaan in Zaanstad.


C2000 naar operationele fase
17 mei 2010

C2000 van papieren naar operationele fase

In het kader van de rampentaak is de KNBRD door het ministerie van BZK aangewezen als bijzondere gebruiker C2000. Hiertoe zal er tussen beide partijen een gebruikersovereenkomst worden aangegaan waarbij wordt beschreven binnen welke kaders de KNBRD en de reddingsbrigades die deel uitmaken van de rampenvloot, gebruik kunnen gaan maken van C2000.
Enige jaren geleden is er een werkgroep in het leven geroepen met als opdracht het C2000 voor de reddingsbrigade gestalte te geven, hierin werd zitting genomen door; Marc van Duin, John Geel, Mark Röpke en Mario Dekker. Later zijn hier bijgevoegd Michiel Broeksma als 'trekker' richting het ministerie en de directeur van Reddingsbrigade Nederland, Raymond van Mourik.

De eerste twee personen namen het zogeheten leeuwendeel voor hun rekening voor wat betreft de opbouw van de fleetmap (welke 'gespreksgroepen' komen er in de apparatuur, waar krijgen we toestemming voor?). Ook werd vrij snel het nieuwe brigade roepnamen plan ingevoerd omdat het oude niet meer uitbreidbaar was en minder goed paste bij het gebruik van C2000.
De opbouw van de fleetmap gaf in het begin nogal wat gespreksstof over het aantal te bepalen groepen. Door de investering van vele uren werk van een aantal mensen uit de werkgroep C2000, ligt er nu een product waar wij de Reddingsbrigade kan starten. Na een langdurige en stroef lopende start is het nu het moment om de apparatuur in het veld te testen.

De beide VC`s zijn omgebouwd bij de firma HTM en gereed voor inzetten zowel met de alom bekende analoge kanalen als op het C2000 netwerk. Voordat de rampeneenheden worden uitgerust met de apparatuur, wordt er door diverse brigades getest en tijdens een tweetal grote evenementen gekeken hoe het systeem (en de inrichting voor de brigades) voldoet tijdens inzet.

In de regio Kennemerland wordt een showcase uitgevoerd met een aantal brigades voor wat betreft de werking en bediening van de apparatuur.

In de regio Zaanstreek en Waterland, zullen bij het evenement "Zingen op de Zaan", de verbindingen op C2000 worden getest. Tijdens Sail 2010, van 19 augustus t/m 23 augustus, zal (nog) uitgebreider worden getest, met als back-up de analoge kanalen.

Het is de bedoeling om eind 2010, na de laatste obstakels, de implementatie van C2000 te hebben afgerond.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2010, 22:35:34
Even als toelichting; het gaat hier om de landelijke C2000 fleetmap, o.a. voor grootschalige incidenten en evenementen. Bestaat bijv. uit een bank voor coordinatie vanuit het LB en een soort bijstandsbanken, voor een complete compagnie per bank.

In diverse regio's is C2000 al gemeengoed aan het worden binnen de reddingsbrigade... ook voor onderlinge communicatie ;)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2010, 09:40:15
In de regio Kennemerland wordt een showcase uitgevoerd met een aantal brigades voor wat betreft de werking en bediening van de apparatuur.
Ben wel benieuwd hoe dit aansluit bij de landelijke ontwikkelingen. De RB's in Kennemerland werken allemaal al enige tijd met C2000 op de voertuigen en posten en hebben de afgelopen jaren al meerdere evenementen volledig op c2000 gedraaid, allemaal op de regio fleetmap.
Vraag me af of het gebruik van c2000 tijdens sail-in bij de regio of bij de landelijke organisatie vandaan komt?  8)
[img]/img]


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2010, 17:27:47
Ben wel benieuwd hoe dit aansluit bij de landelijke ontwikkelingen. De RB's in Kennemerland werken allemaal al enige tijd met C2000 op de voertuigen en posten en hebben de afgelopen jaren al meerdere evenementen volledig op c2000 gedraaid, allemaal op de regio fleetmap.
Vraag me af of het gebruik van c2000 tijdens sail-in bij de regio of bij de landelijke organisatie vandaan komt?  8)



Maar hebben jullie eigenlijk ook al eigen kanalen buiten de algemene groepen (RMG-05 e.d.) om? Hier is bijvoorbeeld per brigade een kanaal en een regionale gespreksgroep exclusief voor de reddingsbrigade.