Bewaking Sail Amsterdam

Auteur Topic: Bewaking Sail Amsterdam  (gelezen 18740 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 29 augustus 2010, 10:56:30
en de fint
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #51 Gepost op: 1 september 2010, 10:36:11
Een aantal Scoutinggroepen waren niet zo blij met de KNRM op Sail. Op het Waterscouting Forum wordt melding gemaakt van een aantal beschadigde wachtschepen (voormalige vrachtschepen die zijn omgebouwd tot scouting-vakantie-boot):

DBoekel: Tijdens Sail Amsterdam 2010 gooit de 'Joke Dijkstra' van de KNRM heel even het gas open...gevolg is een aantal enorme golven die de nodige schade veroorzaken.
Mijn boot (die grijs-zwarte) zat vast aan de boot ernaast...


Er is ook een filmpje van het incident en de schade: Sail Amsterdam 2010 - vrijdag - KNRM actie...

Iemand een idee of dit voor een echte inzet was (bv voor de omgeslagen boot die je later in het filmpje ziet) of gewoon stunten??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


strandwacht texel

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #52 Gepost op: 1 september 2010, 20:33:02
Onhandige Aktie van de KNRM.
Had niet gehoeven.


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #53 Gepost op: 1 september 2010, 22:29:26
Deze mensen hebben waarschijnlijk geen donatie gedaan... e050

Matthijs


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #54 Gepost op: 2 september 2010, 09:24:46
Inderdaad niet handig, aan de andere kant kan je wel wat golfslag verwachten op het ij en haddenze daar ook wel rekening mee moeten houden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 2 september 2010, 09:38:01
Inderdaad niet handig, aan de andere kant kan je wel wat golfslag verwachten op het ij en haddenze daar ook wel rekening mee moeten houden.

9910001

Hoezo, waarom? Er gold een max snelheid van 6 km/h voor het hele binnen IJ, juist voor de veiligheid en het voorkomen van golfslag. Er voeren allemaal kleine bootjes die ook niet veel nodig hebben om te zinken met de hele familie met een dergelijke boeggolf. Hoeveel golfslag veroorzaak je dan als je je daar gewoon aan houdt? De binnenvaarders zagen er goed afgemeerd uit, en een binnenvaardschip gaat niet zomaar zo te keer, het zijn echt wel beste golven geweest.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #56 Gepost op: 2 september 2010, 10:05:25
Inderdaad niet handig, aan de andere kant kan je wel wat golfslag verwachten op het ij en haddenze daar ook wel rekening mee moeten houden.

9910001

Dat vind ik wel wat kort door de bocht: je moet echt flink je best doen om zo'n vrachtschip zo aan het dansen te krijgen. Dan is het niet 'wat golfslag' maar gewoon lompe golven.
Volgens mij staat er ook in het BPR dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden en dat je anderen niet mag hinderen etc. Als je als schipper zo'n evenement goed inschat, dan weet je dat het dus een week lang rustig aan dobberen is......Stunten doe je maar op een lege zee!

Heb er nog over getwijfeld om dit filmpje te plaatsen omdat er eerder op het forum hier door KNRM'ers werd geklaagd dat ze zo werden afgezeken, maar mijn hart ligt nog dichter bij Scouting dan bij de Reddingsbrigade en als beheerder van zo'n zelfde schip moest ik het gewoon even laten zien. Ik hoop gewoon dat dit voor de KNRM-bemanning een gevalletje was van "Oeps, heel erg sorry", want als dit expres was dan denk ik dat ze met de Scouting nooit vriendjes gaan worden....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 2 september 2010, 10:59:29
Heb er nog over getwijfeld om dit filmpje te plaatsen omdat er eerder op het forum hier door KNRM'ers werd geklaagd dat ze zo werden afgezeken

Een kritische noot moet m.i. kunnen, zolang niet de tendens wordt dat een hele organisatie afgezeken gaat worden vanwege een fout van een enkeling. Maar dat is (hoop ik) van niemand hier de bedoeling O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 2 september 2010, 11:14:56
Er zijn genoeg schepen van de KNRM die zich wel weten te beheersen (bijna alle andere zeg maar). En het valt ook niet mee, ik werd zelf op het IJ op weg naar het Prinsengrachtconcert ook nog aangesproken op mijn snelheid door de pliesie, met zo'n 25 km/h, net in plané, ik zag iedereen al kijken en dacht, zo hard is dit toch niet?  Toen kreeg ik op het laatst, vlak voor het muziekgebouw te horen dat ook wij ons aan de snelheid moesten houden, tenzij nood natuurlijk. En dat bleek dus geen 20, maar 6 km te zijn, stapvoets, stationair gaat dat nčt met de Seeker. (wiens golven slechts voor een goed observator te zien zijn).

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 2 september 2010, 21:48:39
Ik vraag me af wat de reden is dat de KNRM een aantal grote boten van stations heeft afgehaald en die heeft vervangen voor de kleinere RIB's om SAIL te voorzien van de grote boten.

Men neemt de grote (zeewaardige) schepen om op (druk bevaren & smal) binnen water te varen en men plaatst de kleine boten (geschikt voor het binnenwater) langs de Noordzeekust op stations.

Nou zal dat ongetwijfeld met capaciteit te maken hebben, maar volgens mij zou 1 groot schip (als ''coordinator'') & de rest kleine (snelle en niet hinderlijke) RIB's ook een goede optie geweest ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !