Voorzover ik het begrepen heb waren de meesten van deze schepen van Scouting en lagen zij daar vanwege het "Jeugdeiland" waar zij op de kant bij actief waren. Uit de reacties hieronder krijg ik het idee dat de werelden van de snelle reddingsboten en de stalen klassiekers toch erg ver uiteen liggen. Zo is het gebruik van een fender echt onmogelijk met zo'n stalen schuit, ooit al eens een vrachtschip met een fender gezien? Om te beginnen is het zoveel massa dat de meeste fenders het nog geen dag uithouden (BANG!!), plus dat de rompvorm (vlakke, recht opstaande zijkant) van deze schepen vraagt om een rechthoekig stootblok: een ronde fender rolt zichzelf omhoog tussen de 2 vlakken en schiet er dan tussenuit... In de binnenvaart gebruikt men al jaren wrijfhoutblokken, die trouwens tegenwoordig vaak niet meer van hout zijn maar van gerecycled plastic.
Als ik de bewegingen van de schepen zie, met mijn jarenlange ervaring op zo'n type schip, moeten het echt golven zijn geweest die je normaal NOOIT bij een kade tegenkomt. Heb zelf wel eens in Nijmegen aan de Waalkade gelegen (buitenbocht, hoge stalen kade en heel veel zware scheepvaart) en daar ging het minder tekeer dan hier op de film te zien is.
Zoals ik al zei: heb geen zin om KNRM af te kraken, en er zullen best allerlei redenen zijn waarom dit kan en afspraken met de organisatie etc. Maar ik vraag me toch af als je op zo'n drukbevaren evenement bent met overal afgemeerde schepen, wat je dan bezielt om zulke golven te gaan maken. Op de Maas hier tussen Brabant en Gelderland gebeurt het soms ook, maar dan zijn het van die mannen met een matje en een gouden ketting in een grote witte speedboot....