Uit mijn stoffige oude boek, zo heb ik het geleerd vandaar mijn reactie
1. ontdekking op heterdaad heeft plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt,
terwijl het begaan worddit betekend in de praktijk vaak dat je het ziet gebeuren.
2. ontdekking op heterdaad heeft plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt,
terstond nadat het begaan isdit betekend meteen nadat het feit begaan is, in de praktijk houd dit in dat je het meteen na het plegen ziet/hoort. Je krijgt het bijv. te horen van een collega achter de camera's.
* De enkele ontdekking op heterdaad legitimeert nog niet tot aanhouding. Uit die ontdekking of uit andere omstandigheden moet wel het redelijk vermoeden zijn ontstaan dat de aan te houden persoon het feit heeft gepleegd.
Buiten het geval van ontdekking op heterdaad is de aanhoudingsbevoegdheid beperkt tot de feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, deze aanhoudingen worden gedaan door algemeen opsporings ambteneren. Elke andere aanhouding geschied door of namens de Officier van Justitie (OVJ). Eventueel kan na een aanhouding buiten heterdaad toestemming gevraagd worden bij de OVJ wanneer niet gewacht kan worden met het inlichten van de OVJ.
vandaar mijn reactie, kan ook veranderd zijn of misschien heb ik het verkeerd begrepen?