Ik kan dan wel een leek zijn en een simpele EHBO'er maar als er een kind nog rondwandelt en slecht ademt dan is het doorvragen van de meldkamer naar mijn idee niet goed verlopen. En bij de andere precies het zelfde... de meldkamer hoorde iemand rochelen dus stuurt 2 ambulances... is het doorvragen ook niet goed gegaan.. dan der bij is mij geleerd dat bij een flauwte een persoon snel genoeg weer bij komt. Je kunt er een 2e flauwte achteraan krijgen maar ook daar kom je weer snel genoeg van bij...
Dus naar mijn mening moet de persoon van de meldkamer dan eens een cursusje doorvragen krijgen.. Maar ja ieder zijn vakgebied.
Beste,
Jij hebt schijnbaar nog nooit aan de ontvangende kant van een noodoproep de telefoon beantwoordt.
En daardoor weet je dus ook niet dat het telefonisch informatie inwinnen bij een in paniek verkerende melder bijna een onmogelijke taak is.
Daar komt nog bij dat er op enig moment ook "informatie" wordt gewonnen uit de omgevingsgeluiden, en dat is maar goed ook....vaak wordt ook de aandoening door de melder onderschat en daardoor verkeerd weergegeven.
De telefonische triage is het allermoeilijkste werk dat er bestaat: omdat je met hele beperkte informatie in een hele korte tijd (lees enkele seconden) toch de juiste beslissing moet nemen.
Soms wordt er dan voor gekozen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Ik begrijp niet waarom jij meteen ongenuanceerd de fout bij de meldkamer neerlegd, terwijl er vaker fouten ontstaan doordat de melder onnauwkeurig en onjuist verslag doet van de hulpvraag.
Ruud