AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223226 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #230 Gepost op: 19 maart 2012, 22:29:27
Daar kreeg ik dus laatst een paar maanden voor het verlopen een SMS over, goede service O0


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #231 Gepost op: 19 maart 2012, 22:36:27
Helemaal eens, ik hoop niet dat jouw verwachting uitkomt, onze intentie is toch dat we allemaal proberen om een medemens te helpen, maar als hulpverlener wilt zijn, laat dan even een geldig certificaat zien van een gevolgde opleiding......
Iemand heeft een geldig FAI, MFA, LPEV of EFR ehbo opleiding gevolgd inclusief reanimatie en AED volgens de geldende ERC richtlijnen 2010.
Van veel van deze organisaties is het moeilijk of zelfs uitgesloten dat men extern kan controleren of iemand het desbetreffende certificaat of diploma heeft behaald.
Je praat dan over duizenden ehbo-ers die ten onrechte worden buitengesloten als uitsluitend NRR gecertificeerden worden toegelaten in AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED systemen.

Als dit potentieel aan "anders dan de NRR gecertificeerden" niet wordt opgenomen in AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED systemen, dan geeft dat blijk van politieke machtspelletjes van de betrokken partijen en toont de commerciele belangen duidelijk aan.
Dan praat je niet meer over bevorderen van de overlevingskans van slachtoffers, maar over het moedwillig torpederen van de ehbo in algemeenheid.

Dat bij een alarmering veel mensen (kunnen) worden geactiveerd is navenant aan de huidige systemen.
AED-alarmeringssystemen draaien immers nu op vrijwillige inzet en indien prive mogelijk, en niet op permanente beschikbaarheid in de wijk.
Dat maakt de huidige AED alarmeringssystemen zwak, met als voornaamste reden een ongereguleerde opkomst tussen nul en een overkill aan hulpverleners.
De toestroom van publiek is een fenomeen daterend uit de oertijd. Daar doe je niets tegen. Alleen door de huidige media zijn ze er alleen veel sneller bij.

Voor een echt deugdelijk AED alarmeringssysteem moeten er tenminste twee permanent aanwezige "wijk AED-ers" zijn, in een soort van roosterdienst.
Zolang een dergelijk systeem onder toezicht van meldkamers niet opgezet wordt, is elke vorm van de huidige AED alarmeringssystemen gedoemd te mislukken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #232 Gepost op: 19 maart 2012, 22:49:11

Voor een echt deugdelijk AED alarmeringssysteem moeten er tenminste twee permanent aanwezige "wijk AED-ers" zijn, in een soort van roosterdienst.
Zolang een dergelijk systeem onder toezicht van meldkamers niet opgezet wordt, is elke vorm van de huidige AED alarmeringssystemen gedoemd te mislukken.

Ben ik het helemaal niet mee eens, als er 1 iemand mee gered wordt dan is het per definitie niet mislukt.
Zaken als rooster systemen en permanenten wijk AED-ers, dat is helemaal het doel van AED alert niet. Het doel is het grote potentieel van toevallige buurtbewoners te benutten, niet om een semiprofessionele hulpverleningsorganisatie op te zetten.

Een systeem zoals jij het schets zou je eigenlijk moeten combineren met bijvoorbeeld de vrijwillige brandweer in de vorm van first responders. Die staan toch al op wacht en kunnen reanimeren. Koop per gemeente een een stuk of 3 AED's, geef die aan 3 brandweermannen die toevallig die week op wacht staan en bij een reanimatie piep je hen direct op en gaan zij met eigen vervoer of misschien een piket auto naar de locatie. Wachtdienst afgelopen, AED doorgeven aan de volgende op wacht.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #233 Gepost op: 19 maart 2012, 23:17:10
Ik vind het een goede zaken dat initiatieven als AED alert etc vragen om een diploma/certificaat om zo te zorgen dat er geen 10 mensen zonder enige training worden gesmst en eens komen kijken als ze een melding krijgen, maar niets nuttigs toe te voegen hebben. Het verhoogt de drempel voor ramptoeristen daarmee.

Eens

Maar als iemand zijn diploma verlopen is omdat die persoon gewoon geen tijd/interesse heeft om het te herhalen mogen ze die van mij gewoon in het systeem laten staan. Die mogen mij ook gewoon reanimeren, ze weten er vast nog wel iets vanaf en beter iets dan niets, zodra er een 2e bij komt die toevallig wel wat meer up to date is zal die het wel overnemen.

Kijk naar de initiatieven in bijvoorbeeld de VS & UK waar ze met tv reclames mensen hands only cpr proberen bij te brengen. Dat zouden ze hier ook wel mogen doen. Om Vinnie Jones te citeren uit 1 van die reclames: "it ain't as hard as it looks" door niet heel hard te hameren op certificaten, accreditatie etc krijg je mensen waarschijnlijk eerder zo ver in ieder geval iets te doen.
En waarom zou je dan nog naar een certificaat vragen, wat overigens niet meer aantoont dan dat men ooit een cursus heeft gelopen..

UMCGA vraagt niet naar een certificaat, maar wil alleen weten welke opleiding je hebt gedaan en wie je opleider is. Wat kan het nut van dat laatste zijn?
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #234 Gepost op: 19 maart 2012, 23:26:15

En waarom zou je dan nog naar een certificaat vragen, wat overigens niet meer aantoont dan dat men ooit een cursus heeft gelopen..

UMCGA vraagt niet naar een certificaat, maar wil alleen weten welke opleiding je hebt gedaan en wie je opleider is. Wat kan het nut van dat laatste zijn?

Precies mijn eerste punt waar je het mee eens was is de reden om er om te vragen. Op die manier weet je dat iemand in de eerste plaats eens een cursus gevolgd heeft en dus in ieder geval weet/heeft geweten.... hoe het moet. Het geeft een (kleine) drempel tegen ramptoerisme. Helaas die je daar weinig aan, want ramptoeristen kunnen ook een cursus volgen.

Daarnaast kun je door de cursus van mensen te registreren bij aanmelding ze proactief herinneren aan het volgen van herhalingslessen. Bij wijze van spreken ga je die in de toekomst als AEDalert organisatie zelf plannen als je ziet dat bijvoorbeeld veel mensen in 1 gemeente binnenkort hun diploma laten verlopen.

en misschien is het wel een beetje een wassen neus, misschien krijgen ze wel makkelijker subsidie als je zegt dat de deelnemers gediplomeerd zijn, of zijn professionele hulpdiensten minder huiverig richting deelnemers wanneer ze elkaar tegenkomen in het veld.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #235 Gepost op: 19 maart 2012, 23:43:55
Ben ik het helemaal niet mee eens, als er 1 iemand mee gered wordt dan is het per definitie niet mislukt.
Zaken als rooster systemen en permanenten wijk AED-ers, dat is helemaal het doel van AED alert niet. Het doel is het grote potentieel van toevallige buurtbewoners te benutten, niet om een semiprofessionele hulpverleningsorganisatie op te zetten.

Een systeem zoals jij het schets zou je eigenlijk moeten combineren met bijvoorbeeld de vrijwillige brandweer in de vorm van first responders. Die staan toch al op wacht en kunnen reanimeren. Koop per gemeente een een stuk of 3 AED's, geef die aan 3 brandweermannen die toevallig die week op wacht staan en bij een reanimatie piep je hen direct op en gaan zij met eigen vervoer of misschien een piket auto naar de locatie. Wachtdienst afgelopen, AED doorgeven aan de volgende op wacht.
Een van de onberekenbare factor van een brandweermensen is dat zij altijd opgepiept kunnen worden bij grote incidenten en ook buiten dinsttijd, wat dus niet geld voor een "burger".
Dus met een roostersysteem met brandweermensen kan je de huidige sytemen nooit 100% garanderen, ook niet buiten hun roosters om.
Semi-professioneel kan best, en ik bedoel daarmee de inzet van "wijk AED-ers" in goed georganiseerd (regionaal en lokaal) verband, aangestuurd door meldkamers en op basis van vrijwilligheid.
En wat is er in pricinpe op tegen om personen, niet uit een van de gekleurde kolommen, in te zetten voor georganiseerde hulpverlening.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #236 Gepost op: 20 maart 2012, 00:25:00
Ja, maar van burgers kun je dergelijke inzetten niet verwachten met roosters etc, want heb je dan ineens ook een opkomst verplichting? Is SMS dan wel de goede methode of moet je die mensen dan ook een p2000 pieper gaan geven....

Je schiet daarmee het doel van AED alerts helemaal voorbij. Het doel is (volgens mij, andere mogen een ander doel voor ogen hebben) het enorme potentieel aan burgerhulpverleners te benutten. Want stiekem kunnen heel erg veel mensen reanimeren doordat ze via werk BHV hebben etc. Gewoon stom rekensommetje, als je per 50 werknemers een BHVer moet hebben, dan is toch van iedere 50 mensen op straat er toevallig ook 1 ergens BHVer. AEDalert in zijn huidige opzet maakt van die eenvoudige kracht gebruik, gewoon mensen die er toevallig zijn laten helpen, niet meer en niet minder dan helpen omdat je er toevallig toch in de buurt bent.

Door het te professionaliseren richting roosterdiensten etc werp je een drempel op richting dat potentieel.

Veel mensen die verplicht een BHV cursus gevolgd hebben zouden dat niet uit eigen initiatief gedaan hebben. Op mijn eigen werk zie ik dat ook, mensen doen het omdat het moet, maar vinden het maar vervelend en tijdverspilling, helemaal het EHBO gedeelte er van. Toch heeft die instructeur ze iets bij weten brengen, na de cursus heeft hij ze gewezen op het bestaan van AED alert, en ondanks dat de meeste het maar gedoe vinden heel dat BHV heeft een redelijk deel van die mensen zich toch even aangemeld voor AED alert. en als ze een SMSje krijgen en in staat zijn zullen ze er zeker op af gaan.

Gewoon omdat ze weten, ik hoef er niks voor te doen als ik niet kan of wil, het kost me geen tijd/moeite, ik krijg misschien ooit eens een SMSje en dan kan ik op dat moment beslissen wat ik er mee doe.

Wanneer je er bij zou vertellen dat het met roosters etc zou gaan dan weet ik zeker dat er een stuk minder, misschien wel geen aanmeldingen zijn. Waarschijnlijk zijn alleen mensen zoals wij die hun tijd vullen op dit forum  98uiye, of op 1 of andere manier wel actief betrokken zijn bij hulpverlening "gek genoeg" 98uiye om zich aan te melden voor zo een project.

Dat zegt overigens niet dat een dergelijk project niet naast een AED alert project kan staan. Misschien is het in gebieden waar de aanrijtijden van hulpdiensten groter zijn helemaal geen stom idee om NAAST het huidige aed alert met vrijwillige first responders te gaan werken. Geef die mensen goede EHBO opleidingen, stel daar de hoogste eisen aan die je kunt stellen, regelmatige trainingen, geef ze goede spullen (EHBO tas + aed in bruikleen tijdens hun "dienst") en een p2000 pieper. Die kun je ook inzetten voor andere EHBO taken in afwachting van de ambulance.
Maar zo iets moet je los zien van het burgerhulpverlenen als AED alerts

AED alert is niets meer en niets minder als passantenhulpverlening en wij moeten er als hulpverlening enthousiastelingen op bedacht zijn dat ons eigen enthousiasme een andere doelgroep niet wegjaagt. Want laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk zijn wij in de minderheid.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #237 Gepost op: 20 maart 2012, 13:31:59
In Engeland kent men een community first responder systeem waarbij de lokale goed geoutilleerde en opgeleide EHBO-ers als directe voorpost voor de ambulancezorg fungeert.
En dan doen zij niet alleen BLS/AED taken maar ook eerstehulp bij (verkeers)ongevallen. Zij vervangen nooit de ambulance of huisartsen zorg maar zijn de voorpost en ter assistentie van de reguliere ambulancezorg.
Van huisvrouw, timmerman of verpleegkundige, iedereen kan na een opleiding hieraan deelnemen.

Probleem in Nederland is dat men altijd in hokjes denkt en werkt en koste wat kost het eigen "eilandje" probeert te verdedigen. Dat wreekt zich altijd in kwaliteitsverlies.
Een dergelijk systeem van community first responders heeft als direct voordeel dat onmiddelijk binnen enkele minuten adequate en ALLE eerstehulp (dus ook BLS/AED) kan worden verleent in bij alle soorten en vormen van ongevallen of stoornisen.
Community first responders zijn in Engeland een belangrijke schakel.

Een dergelijk systeem wordt niet geaccepteerd door het huidige ambulance personeel uit vrees voor ondermijning van hun vak. Ik zie het juist als verrijking ten gunste van slachtoffers.
De huidige AED-alarmeringssystemen zijn wellicht vroege voorlopers van een toekomstige Nederlandse community first responder systeem. Wellicht voor sommige een volslagen en idioot idee, maar alleen de toekomst zal dit uitwijzen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #238 Gepost op: 20 maart 2012, 13:50:59
In Engeland kent men een community first responder systeem waarbij de lokale goed geoutilleerde en opgeleide EHBO-ers als directe voorpost voor de ambulancezorg fungeert.
En dan doen zij niet alleen BLS/AED taken maar ook eerstehulp bij (verkeers)ongevallen. Zij vervangen nooit de ambulance of huisartsen zorg maar zijn de voorpost en ter assistentie van de reguliere ambulancezorg.
Van huisvrouw, timmerman of verpleegkundige, iedereen kan na een opleiding hieraan deelnemen.

Probleem in Nederland is dat men altijd in hokjes denkt en werkt en koste wat kost het eigen "eilandje" probeert te verdedigen. Dat wreekt zich altijd in kwaliteitsverlies.
Een dergelijk systeem van community first responders heeft als direct voordeel dat onmiddelijk binnen enkele minuten adequate en ALLE eerstehulp (dus ook BLS/AED) kan worden verleent in bij alle soorten en vormen van ongevallen of stoornisen.
Community first responders zijn in Engeland een belangrijke schakel.

Een dergelijk systeem wordt niet geaccepteerd door het huidige ambulance personeel uit vrees voor ondermijning van hun vak. Ik zie het juist als verrijking ten gunste van slachtoffers.
De huidige AED-alarmeringssystemen zijn wellicht vroege voorlopers van een toekomstige Nederlandse community first responder systeem. Wellicht voor sommige een volslagen en idioot idee, maar alleen de toekomst zal dit uitwijzen.

Ik vind het fantastisch klinken, zolang je de kwaliteit maar waarborgt en voorkomt dat je cowboys krijgt.
Wel denk ik dat je het helemaal los moet zien van dingen als AED alert, die kunnen best helemaal naast elkaar bestaan en vullen elkaar mooi aan.
Waar de first responder kwalitatief goede EHBO kan leveren kan een AED alert gewoon heel snel een basale reanimatie starten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #239 Gepost op: 20 maart 2012, 14:42:34
Ik vind het fantastisch klinken, zolang je de kwaliteit maar waarborgt en voorkomt dat je cowboys krijgt.
...
Kwaliteitseisen kan je maken voor de first responder.
Er zijn in elk beroep cowboys, ook in de ambulancewereld ondanks kwaliteitseisen die daar gelden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we