AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223233 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #240 Gepost op: 20 maart 2012, 19:11:09
Ja, maar van burgers kun je dergelijke inzetten niet verwachten met roosters etc, want heb je dan ineens ook een opkomst verplichting? Is SMS dan wel de goede methode of moet je die mensen dan ook een p2000 pieper gaan geven....

Je schiet daarmee het doel van AED alerts helemaal voorbij. Het doel is (volgens mij, andere mogen een ander doel voor ogen hebben) het enorme potentieel aan burgerhulpverleners te benutten. Want stiekem kunnen heel erg veel mensen reanimeren doordat ze via werk BHV hebben etc. Gewoon stom rekensommetje, als je per 50 werknemers een BHVer moet hebben, dan is toch van iedere 50 mensen op straat er toevallig ook 1 ergens BHVer. AEDalert in zijn huidige opzet maakt van die eenvoudige kracht gebruik, gewoon mensen die er toevallig zijn laten helpen, niet meer en niet minder dan helpen omdat je er toevallig toch in de buurt bent.

Door het te professionaliseren richting roosterdiensten etc werp je een drempel op richting dat potentieel.

Veel mensen die verplicht een BHV cursus gevolgd hebben zouden dat niet uit eigen initiatief gedaan hebben. Op mijn eigen werk zie ik dat ook, mensen doen het omdat het moet, maar vinden het maar vervelend en tijdverspilling, helemaal het EHBO gedeelte er van. Toch heeft die instructeur ze iets bij weten brengen, na de cursus heeft hij ze gewezen op het bestaan van AED alert, en ondanks dat de meeste het maar gedoe vinden heel dat BHV heeft een redelijk deel van die mensen zich toch even aangemeld voor AED alert. en als ze een SMSje krijgen en in staat zijn zullen ze er zeker op af gaan.

Gewoon omdat ze weten, ik hoef er niks voor te doen als ik niet kan of wil, het kost me geen tijd/moeite, ik krijg misschien ooit eens een SMSje en dan kan ik op dat moment beslissen wat ik er mee doe.

Wanneer je er bij zou vertellen dat het met roosters etc zou gaan dan weet ik zeker dat er een stuk minder, misschien wel geen aanmeldingen zijn. Waarschijnlijk zijn alleen mensen zoals wij die hun tijd vullen op dit forum  98uiye, of op 1 of andere manier wel actief betrokken zijn bij hulpverlening "gek genoeg" 98uiye om zich aan te melden voor zo een project.

Dat zegt overigens niet dat een dergelijk project niet naast een AED alert project kan staan. Misschien is het in gebieden waar de aanrijtijden van hulpdiensten groter zijn helemaal geen stom idee om NAAST het huidige aed alert met vrijwillige first responders te gaan werken. Geef die mensen goede EHBO opleidingen, stel daar de hoogste eisen aan die je kunt stellen, regelmatige trainingen, geef ze goede spullen (EHBO tas + aed in bruikleen tijdens hun "dienst") en een p2000 pieper. Die kun je ook inzetten voor andere EHBO taken in afwachting van de ambulance.
Maar zo iets moet je los zien van het burgerhulpverlenen als AED alerts

AED alert is niets meer en niets minder als passantenhulpverlening en wij moeten er als hulpverlening enthousiastelingen op bedacht zijn dat ons eigen enthousiasme een andere doelgroep niet wegjaagt. Want laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk zijn wij in de minderheid.

Ik kan weinig anders doen dan me bij bovenstaande aan te sluiten. Als we al zouden moeten werken met roosters dan moet ik ook al afhaken. Ik ben niet iedere avond/weekend/vrije dag echt thuis c.q. bereikbaar. Er zijn al genoeg dingen die amper in elkaar passen in mijn huidige leven en met nog een vaste verplichting als rooster erbij zal ik moeten gaan afhaken. Ook al ben ik bloedfanatiek, ook al heb ik tot nu toe nog geen Alert gemist, maar als verplichting...nee dat ga ik iig niet redden. En met mij nog vele mensen, die dan absoluut afhaken of niet eens aanmelden.

Kijk maar eens hoeveel moeiten het kost dat een gemiddelde cursist keurig al zijn bijscholingen volgt. Dat vinden ze al een verplichting. Dat idealisme dat wij hebben dat is ons 'probleem', maar als we dit tot andermans probleem maken ligt het systeem om.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #241 Gepost op: 20 maart 2012, 19:25:31
In Engeland kent men een community first responder systeem waarbij de lokale goed geoutilleerde en opgeleide EHBO-ers als directe voorpost voor de ambulancezorg fungeert.
En dan doen zij niet alleen BLS/AED taken maar ook eerstehulp bij (verkeers)ongevallen. Zij vervangen nooit de ambulance of huisartsen zorg maar zijn de voorpost en ter assistentie van de reguliere ambulancezorg.
Van huisvrouw, timmerman of verpleegkundige, iedereen kan na een opleiding hieraan deelnemen.

Probleem in Nederland is dat men altijd in hokjes denkt en werkt en koste wat kost het eigen "eilandje" probeert te verdedigen. Dat wreekt zich altijd in kwaliteitsverlies.
Een dergelijk systeem van community first responders heeft als direct voordeel dat onmiddelijk binnen enkele minuten adequate en ALLE eerstehulp (dus ook BLS/AED) kan worden verleent in bij alle soorten en vormen van ongevallen of stoornisen.
Community first responders zijn in Engeland een belangrijke schakel.

Een dergelijk systeem wordt niet geaccepteerd door het huidige ambulance personeel uit vrees voor ondermijning van hun vak. Ik zie het juist als verrijking ten gunste van slachtoffers.
De huidige AED-alarmeringssystemen zijn wellicht vroege voorlopers van een toekomstige Nederlandse community first responder systeem. Wellicht voor sommige een volslagen en idioot idee, maar alleen de toekomst zal dit uitwijzen.

Sorry Willem, maar zoals reeds vele malen eerder geantwoord op jouw en andere opmerkingen hebben dergelijke CFR-systemen geen bewezen meerwaarde uitgezonderd voor het AED-gebeuren: Zie ook de reactie van CM in dit topic daarover. Eventuele reactie hierop graag in dat topic, of misschien zelfs nog beter in het topic First Responder, waarom niet? Waarom wel?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #242 Gepost op: 21 maart 2012, 09:04:13
Burgerhulpverlening en C-FR moet je niet door elkaar halen.  

Een burgerhulpverlening is per definitie vrijwillig, ongeroosterd, in de directe nabijheid, en primair alleen voor onwel wordingen c.q. reanimatie en is pas echt effectief als de hulp binnen 6 minuten na een VF word ingezet.

Je kan vrijwilligers die burgerhulpverlening misschien aanvullend trainen tot C-FR, echter daar moet je niet te licht over nadenken.  Het is meer dan eventjes een training, en als ze ook op andere incidenten wil laten reageren, dan moet je ook extra uitrusting meegeven.
Een gemiddeld C-FR traject kost ongeveer 10.000 euro per 6 vrijwilligers incl. uitrusting, AED, O2, medische kit, training, alarmering en training.

Het rendement is zeer beperkt met de gemiddelde aanrijtijden van ambulancezorg in Nederland.
laten we eerst maar eens proberen om burgerhulpverleningstrajecten nog effectiever te maken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #243 Gepost op: 21 maart 2012, 13:26:55
Met de huidige en toekomstige ontwikkelingen zou zomaar de 15 en 45 minuten grens veranderd kunnen worden.
Dan wordt de noodzaak tot en het plaatje van een "andere" eerstehulp wel iets anders.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #244 Gepost op: 21 maart 2012, 14:14:44
In Engeland kent men een community first responder systeem waarbij de lokale goed geoutilleerde en opgeleide EHBO-ers als directe voorpost voor de ambulancezorg fungeert.
En dan doen zij niet alleen BLS/AED taken maar ook eerstehulp bij (verkeers)ongevallen. Zij vervangen nooit de ambulance of huisartsen zorg maar zijn de voorpost en ter assistentie van de reguliere ambulancezorg.
Van huisvrouw, timmerman of verpleegkundige, iedereen kan na een opleiding hieraan deelnemen.

Probleem in Nederland is dat men altijd in hokjes denkt en werkt en koste wat kost het eigen "eilandje" probeert te verdedigen. Dat wreekt zich altijd in kwaliteitsverlies.
Een dergelijk systeem van community first responders heeft als direct voordeel dat onmiddelijk binnen enkele minuten adequate en ALLE eerstehulp (dus ook BLS/AED) kan worden verleent in bij alle soorten en vormen van ongevallen of stoornisen.
Community first responders zijn in Engeland een belangrijke schakel.

Een dergelijk systeem wordt niet geaccepteerd door het huidige ambulance personeel uit vrees voor ondermijning van hun vak. Ik zie het juist als verrijking ten gunste van slachtoffers.
De huidige AED-alarmeringssystemen zijn wellicht vroege voorlopers van een toekomstige Nederlandse community first responder systeem. Wellicht voor sommige een volslagen en idioot idee, maar alleen de toekomst zal dit uitwijzen.

Vanwaar komt de info dat het ambulancepersoneel in Nederland zo'n systeem niet accepteert?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #245 Gepost op: 21 maart 2012, 14:16:57
Kwaliteitseisen kan je maken voor de first responder.
Er zijn in elk beroep cowboys, ook in de ambulancewereld ondanks kwaliteitseisen die daar gelden.

Willem D  je blijkt behoorlijk gefixeerd te zijn op de ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs, vanwaar deze obsessie?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #246 Gepost op: 21 maart 2012, 14:27:24
Willem D  je blijkt behoorlijk gefixeerd te zijn op de ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs, vanwaar deze obsessie?
Nee hoor, geen obsessie, zij doen uitstekend werk.
Generaliserend: In Nederland verdedigen we met hand en tand ons eigen eilandje. Als we wijzen naar een eilandje dan is het direct "oorlog".
In sommige van mijn betogen voelen blijkbaar enkele personen zich aangevallen. Ten onrechte, het is niet persoonlijk maar in algemeenheid bedoelt.
 98uiye

AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED zijn prima initiatieven, ik streef echter naar een systeem waarin men elkaar "op de randen" van elkaars werkgebieden kan aanvullen.
En daar past in mijn ogen alleen een AED-bediener niet in (met alle respect voor BLS/AED-ers).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #247 Gepost op: 30 maart 2012, 14:02:41
Net een SMS gekregen van AED Alert, net aan de grens van de 1km vanaf thuis. Helaas ben ik niet in de buurt, maar de brandweer kazerne is om de hoek en die waren de vorige keer ook snel ter plaatse.

Wel goed om te weten dat Brabant-Noord het systeem nog steeds actief gebruikt O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #248 Gepost op: 17 april 2012, 13:11:28
Axira neemt AEDLocator en AED-Alert over..

Citaat
Stichting Hartslag voor Nederland neemt AED - alarmering over
Overname van twee alarmeringssystemen voor alarmering van burgers bij reanimaties
Sinds 2008 wordt door verschillende ambulancediensten gebruik gemaakt van
alarmeringssystemen voor het waarschuwen van burgers bij reanimaties. Wat klein begon werd
steeds groter: vandaag de dag is er bijna geen ambulancedienst meer die geen gebruik maakt
van het inschakelen van burgers.
Axira, het samenwerkingsverband van zeven verschillende ambulancediensten (Limburg Noord,
Zuid Limburg, Drenthe, IJsselland, Fryslân, Zuid Holland Zuid en Twente) heeft het initiatief
genomen om twee van de bestaande en goed werkende alarmeringssystemen over te nemen.
Voor dit doel is een stichting opgericht, genaamd Hartslag voor Nederland.
Axira heeft dit initiatief genomen vanuit de eigen visie: vernieuwing, kwaliteit, efficiency en
continuïteit. Het initiatief is er op gericht om met elkaar (álle deelnemende ambulancediensten)
en met volledige inbreng, via een model van gezamenlijke kostendeling zonder winstoogmerk en
geheel leveranciersonafhankelijk het product verder door te ontwikkelen. Er is geen enkele
verwevenheid met AED leveranciers, dus er is geen sprake van koppelverkoop. Ook is er geen
verbondenheid met opleidingsinstituten.
Veel van de huidige gebruikers van alarmeringssystemen lopen er tegen aan dat de leveranciers
van die systemen commerciële bedrijven zijn. Hierdoor is er soms de schijn van tegengestelde
belangen: gaat het om verkoop van AED’s en trainingen, of gaat het er om met een goed systeem
de reanimatie zo snel mogelijk op te starten?
Nu worden genoemde systemen eigendom van de sector Ambulancezorg. Het motto daarbij is
“Van elkaar, met elkaar en voor elkaar”. Ambulancediensten die aansluiten bij de stichting
dragen bij aan de kostendekking en praten volledig mee in de ontwikkelingen, zodat het gevoel
zal ontstaan dat het alarmeringssysteem voor een deel van de deelnemende ambulancedienst
zelf is. Dat is dan niet alleen een gevoel, maar is ook werkelijk zo!
De stichting Hartslag voor Nederland heeft als doelstelling het exploiteren en doorontwikkelen
van een alarmeringssysteem waarmee vanuit meldkamers Ambulancezorg burgers kunnen
worden ingezet bij reanimaties. Hartslag voor Nederland streeft naar één platform voor heel
Nederland waarbij in elke regio gelijk wordt gehandeld. Om dit doel te kunnen bereiken heeft de
stichting Hartslag voor Nederland twee van de reeds bestaande alarmeringssystemen
overgenomen: AED Locator, dat ontwikkeld is door AED Solutions en Doczero en AED- Alert, dat is
ontwikkeld door Vivon Nederland.
De stichting zal beide systemen samenvoegen tot één systeem. Vervolgens zal dat systeem
technisch worden doorontwikkeld. Het huidige AED Locator vormt de basis, Doczero blijft
verbonden en zal de technische doorontwikkeling gestalte geven.
Voor deze doorontwikkeling zal gebruik worden gemaakt van de inbreng van een gebruikersgroep.
De Regionale Ambulancediensten die aansluiten bij de stichting zullen worden gevraagd plaats te
nemen in deze gebruikersgroep. Hier zullen de wensen van de gebruikers waar mogelijk worden
vertaald in technische verbeteringen en aanpassingen.
Jaarlijks krijgt één op de 1000 Nederlanders te maken met een hartstilstand. Dat is in totaal een
aantal van meer dan 15000 slachtoffers. De alarmering van burgers bij reanimaties is niet meer
weg te denken uit de samenleving. Op zeer veel plaatsen in Nederland zijn burgers actief op dit
gebied. Door inzet van dit soort alarmeringssystemen is de overlevingskans bij een hartstilstand
sterk gestegen! Momenteel lopen er verschillende wetenschappelijke onderzoeken die de
werkelijke effectiviteit moeten aantonen.
De stichting Hartslag voor Nederland streeft een landelijke dekking van het alarmeringssysteem
na.
-------------------------------------------------------------

Bron : Axira.NL

Stichting Hartslag voor Nederland is gevestigd op het zelfde adres in Zwolle als de RAV IJsselvecht B.V. (handelend onder de naam RAV IJsselland) en de Cooperatie Axira.  
Een Stichting heeft natuurlijk geen winstoogmerk, maar beetje K.v.K. onderzoek levert veel informatie op, zeker als je de concern-relaties en aandeelhouders en bestuurders naast elkaar zet.  Nu valt direct aan deze activiteit niet veel te verdienen, maar  er is wel degelijke commerciele/financiele/invloedrijke belangen bij dergelijke projecten.  

Er zijn naast AED Locator en AED Alert nog een grote aanbieder van burger alarmeringsystemen namelijk Hartveilig Wonen. Deze valt onder het beheer van Connexxion.

Connexxion en RAV IJsselland werken samen bij de Meldkamer Oost Nederland, maar zijn daadwerkelijk met elkaar in concurrentie over de Burger alarmeringsystemen.  
Formeel is er geen directe relatie en sprake van koppelverkoop, alleen de beide aanbieders hebben allemaal hun eigen opleidingscentrum, die ook buiten de ambulancedienst opleidingen aanbieden.  
  
Er is ooit sprake geweest van een landelijk reanimatie oproep netwerk voor alle meldkamers, wat daar de status van is, is mij niet duidelijk.   Met deze overnames is Axira in ieder geval direct een grote speler in deze markt geworden.
Naar mijn mening zou het mooiste zijn, als de diverse belanghebbenden over hun eigen schaduw heen stappen, en alles bij wijze van spreke bij de hartstichting zou worden onder gebracht, of dat alle echt alle ambulanceregio gaan samenwerken met dit systeem.

Daarnaast is er burgernet, die ook een burgeralarmering verzorgt in samenwerking met de politiemeldkamers.. Voor een aantal gemeenten in Nederland werd daar ook burgeralarmering met de AED verzorgt, of dat nog zo is, is mij niet bekend.


Ryanduhhh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #249 Gepost op: 8 juni 2012, 22:37:55
Om even te reageren op de staat van Rescue

Ik mis nog de gegevens van gebieden/regio gedeelten die gebruik maken van P2000! Ik ben zelf First Responder in Aalsmeer/Kudelstaart (Regio Amsterdam-Amstelland) en weet dat het de bedoeling is dat het uitgebreid gaat worden op deze manier over de gehele regio heen met uitzondering van Amsterdam!

Want feit blijft dat dit ook een alarmeringssysteem is en ik daar niemand over hoor!