AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223301 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #350 Gepost op: 15 februari 2013, 19:32:16
En bij een brand in een woning heb je geen slachtoffers? ::)

Waarom leg je me woorden in de mond? Hoezo deze vraag. De brandweer heeft geen medisch beroepsgeheim.

Er is nogal een verschil tussen een melding van de brandweer "autobrand in op Kerkplein"  of een melding van de ambulance dienst "AED inzet op Kerkplein 7" . Zet de politie wel de melding op internet als ze uitrukken voor een bankoverval of doen ze dat anders om te voorkomen dat de overvallers op internet lezen dat de hermandad onderweg is?

De kern van mijn bericht spitst zich toe op medisch beroepsgeheim, voor zover ik weet is er geen brandweerkundig beroepsgeheim waardoor adresgevens beschermd dienen te worden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #351 Gepost op: 15 februari 2013, 19:35:44
Waarom leg je me woorden in de mond? Hoezo deze vraag. De brandweer heeft geen medisch beroepsgeheim.

Er is nogal een verschil tussen een melding van autobrand in op Kerkplein of een melding van de ambulance dienst "AED inzet op Kerkplein 7" .

De kern van mijn bericht spitst zich toe op medisch beroepsgeheim, voor zover ik weet is er geen brandweerkundig beroepsgeheim waardoor adresgevens beschermd dienen te worden.

Ik vind heel stiekum dat niet het medischberoepsgeheim de leidraad moet zijn maar de privacy in het algemeen, of ik nu SO van een brand zonder dat ik letsel heb of SO van mijn eigen hart zodat er een kudde HV-ers (sorry voor de kudde) opgetrommeld wordt. Ik ben gewoon een SO en wil graag enige privacy
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #352 Gepost op: 15 februari 2013, 19:39:25
Ik veroordeel niet het warme, menselijke gevoel om er te willen zijn voor een ander mens in deze omstandigheden, echter ben ik wel van mening dat de buurvrouw de eerste nazorg hoort te krijgen van een ervaren ambulanceverpleegkundige of de opgeroepen huisarts.

Ik denk eerder aan slachtofferhulp of maatschappelijkwerk voor de nazorg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #353 Gepost op: 15 februari 2013, 19:42:01
Ik vind heel stiekum dat niet het medischberoepsgeheim de leidraad moet zijn maar de privacy in het algemeen, of ik nu SO van een brand zonder dat ik letsel heb of SO van mijn eigen hart zodat er een kudde HV-ers (sorry voor de kudde) opgetrommeld wordt. Ik ben gewoon een SO en wil graag enige privacy

Uiteraard dat ben ik helemaal met je eens, ik vind het ook dat mensen wel recht op enige privacy hebben. Het is me nu ook weer duidelijk geworden dat soms politiebazen in de krant over ramptoeristen maar de hulpverleningsdiensten zelf de bron zijn om het ramptoerisme op grote schaal in stand te houden.

Het medisch beroepsgeheim ligt echter vast, ik mag niet eens zeggen dat iemand aambeien heeft die hier in het dorp woont terwijl de ambulancedienst via internet rechtstreeks de hele wereld mag laten weten dat het hart stil staat van iemand, inclusief de adresgegevens.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #354 Gepost op: 15 februari 2013, 19:43:04
Ik denk eerder aan slachtofferhulp of maatschappelijkwerk voor de nazorg.

Ik heb nog nooit slachtofferhulp gebeld voor de familie van een patient omdat er een patient van mij is overleden  ;)


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #355 Gepost op: 15 februari 2013, 19:43:44
Ik denk niet dat dit een wil van de ambulance dienst is. Die willen p2000 het liefst van internet


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #356 Gepost op: 15 februari 2013, 19:47:41
Ik denk niet dat dit een wil van de ambulance dienst is. Die willen p2000 het liefst van internet

Ben ik dan zo slim of zijn de ambulancediensten zo dom.

Ik neem toch echt aan dat de politie niet haar meldingen op internet zet, toch lukt het ze schijnbaar wel om ter plaatste te komen bij belangrijke meldingen.

Als de politie dat kan lijkt het me niet zo moeilijk dat de ambulancedienst het ook moet kunnen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #357 Gepost op: 15 februari 2013, 19:49:38
Ik heb nog nooit slachtofferhulp gebeld voor de familie van een patient omdat er een patient van mij is overleden  ;)
De kern van mijn bericht spitst zich toe op medisch beroepsgeheim, voor zover ik weet is er geen brandweerkundig beroepsgeheim waardoor adresgevens beschermd dienen te worden.

De medische geheimhouding beperkt zich tot medische gegevens

http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_geh_med_gegevens.aspx


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #358 Gepost op: 15 februari 2013, 19:52:12
Uiteraard dat ben ik helemaal met je eens, ik vind het ook dat mensen wel recht op enige privacy hebben. Het is me nu ook weer duidelijk geworden dat soms politiebazen in de krant over ramptoeristen maar de hulpverleningsdiensten zelf de bron zijn om het ramptoerisme op grote schaal in stand te houden.

Het medisch beroepsgeheim ligt echter vast, ik mag niet eens zeggen dat iemand aambeien heeft die hier in het dorp woont terwijl de ambulancedienst via internet rechtstreeks de hele wereld mag laten weten dat het hart stil staat van iemand, inclusief de adresgegevens.

Nu wil ik je toch proberen een klein beetje onderuit te trekken  :P
Medischberoepsgeheim begint als ik het altijd goed heb begrepen bij de persoon, die persoon koppelt men aan een aandoening (en hij heet patient...) vervolgens koppel je de persoon aan een adres en nu heet het dossier.
Dat dossier valt onder medisch beroepsgeheim, simpel gesteld.

P2000 werkt andersom, zeker bij een EAD inzet. Een "derde" persoon belt. Maakt melding van een bewusteloos persoon geen ademhaling (de naam van de persoon is onbekent we weten alleen man/vrouw en geschatte leeftijd)
Iemand zonder ademhaling is eigenlijk dood (mag ik niet beslissen daar hebben we beter opgeleide personen voor) dus bestaat opdat moment eigenlijk niet meer (klinkt bot) Deze situatie koppelen we aan een adres en dus krijgen we een melding...

Ambu 10-375 en 15-825 naar lepelaarweg 185 in de dierentuin 9753TF 185 REANIMATIE.

Zou medischberoepsgeheim zijn (geloof ik gelijk) maar hoe kan er een medischberoepsgeheim gelden voor iemand die eigenlijk niet meer leeft ???  Die je niet kent maar waarvan je alleen weet dat het een man / vrouw is van een zekere leeftijd. Daar kan een groot deel van de nederlanders ondervallen....
Heel dom gesteld valt dan dus eigenlijk het adres onder medisch beroepsgeheim maar een aders kan niet ziek worden of dood gaan, laat staan gereanimeerd worden. Hooguit gesloopt...

Weet je, doe mij gewoon maar die privacy
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #359 Gepost op: 15 februari 2013, 19:52:21
De medische geheimhouding beperkt zich tot medische gegevens

http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_geh_med_gegevens.aspx

Hoe wil je het precies duiden als er adresgegevens van een patient openbaar worden gemaakt in combinatie met de tekst AED inzet?