AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223374 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #460 Gepost op: 17 mei 2013, 22:29:00
Dat balletje hebben wij nu toch al geworpen? Er loopt al een topic op dit forum over de controlerende taak van de media. Ik heb daar vandaag gelezen dat ze veel controleren. Ik ga er vanuit dat deze controleurs onze discussie inmiddels wel gelezen hebben.

Een schepje exatra kan geen kwaad in dit geval.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #461 Gepost op: 18 mei 2013, 16:39:32
Op zich kan iedere burgerhulpverlener wel thuis blijven als je weet dat je langer dan 5 minuten onderweg bent. Als je de 5 minuten reistijd bij de tijd optelt die verstrijkt tussen het aantreffen van het slachtoffer door de melder en het moment van alarmeren door de RAV ben je al te laat bij een hartstilstand.

Het geen wat u vergeet is dat als je na 5 minuten aankomt je wel de reanimatie over kan nemen van iemand die al 5 minuten bezig is. Ikzelf heb er geen ervaring mee maar van andere heb ik gehoord dat je na 5 minuten reanimeren erg blij bent als iemand het overneemt.

15 minuten reistijd dat heeft weinig zin omdat dan bijna overal wel de ambulance ter plaatse is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #462 Gepost op: 19 mei 2013, 10:54:14
Het geen wat u vergeet is dat als je na 5 minuten aankomt je wel de reanimatie over kan nemen van iemand die al 5 minuten bezig is. Ikzelf heb er geen ervaring mee maar van andere heb ik gehoord dat je na 5 minuten reanimeren erg blij bent als iemand het overneemt.

15 minuten reistijd dat heeft weinig zin omdat dan bijna overal wel de ambulance ter plaatse is.

Daar heb je gelijk in. Als je effectief wil reanimeren moet je elkaar om de minuut aflossen. Ik was er een beetje van uitgegaan dat tegenwoordig de ambulance, politie, brandweer en burgerhulpverleners worden gealarmeerd bij een hartstilstand.

Ik heb zelf ook vaak in de auto gezeten om met spoed naar het ziekenhuis te gaan, misschien is het wel menselijk om te hard te rijden of normale verkeersregels te overtreden als je weet dat er veel haast is en je (te ver) uit de buurt bent.

Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als HartslagNU bij gebrek aan hulpverleners mensen gaan alarmeren die verder uit de buurt wonen maar mogelijk schep je toch een situatie dat er meerdere burgers denken "dat is wel ver weg" en in de auto stappen om met 'spoed' te willen gaan helpen.

Het zijn wel dingen wat op papier een goed plan lijkt maar in praktijk wel eens anders kan uitpakken. Je moet nadenken over deze neveneffecten voor het fout gaat, niet tot een verder uit de buurt wonende burgerhulpverlener een kind van 4 jaar dood rijdt omdat er een bejaarde een hartstilstand heeft in een andere wijk.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #463 Gepost op: 19 mei 2013, 11:15:57
Mijn laatste reanimatie ben ik ook met de auto heen gegaan, maar ik houd er wel rekening mee dat ik niet de enige ben die op de weg zit.
Zolang je de normaal geldende verkeersregels naleeft is er niets aan de hand.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #464 Gepost op: 19 mei 2013, 13:23:51
Daar heb je gelijk in. Als je effectief wil reanimeren moet je elkaar om de minuut aflossen. Ik was er een beetje van uitgegaan dat tegenwoordig de ambulance, politie, brandweer en burgerhulpverleners worden gealarmeerd bij een hartstilstand.

Ik heb zelf ook vaak in de auto gezeten om met spoed naar het ziekenhuis te gaan, misschien is het wel menselijk om te hard te rijden of normale verkeersregels te overtreden als je weet dat er veel haast is en je (te ver) uit de buurt bent.

Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als HartslagNU bij gebrek aan hulpverleners mensen gaan alarmeren die verder uit de buurt wonen maar mogelijk schep je toch een situatie dat er meerdere burgers denken "dat is wel ver weg" en in de auto stappen om met 'spoed' te willen gaan helpen.

Het zijn wel dingen wat op papier een goed plan lijkt maar in praktijk wel eens anders kan uitpakken. Je moet nadenken over deze neveneffecten voor het fout gaat, niet tot een verder uit de buurt wonende burgerhulpverlener een kind van 4 jaar dood rijdt omdat er een bejaarde een hartstilstand heeft in een andere wijk.
Er wordt om het slachtoffer een cirkel van een kilometer getrokken en binnen die cirkel worden dan burgerhulpverleners opgeroepen. Dit is wel een kilometer hemelsbreed dus als jij net op de rand van de cirkel zit kan het inderdaad 15 minuten lopen zijn.

Ik weet verder alleen uit ervaring hier dat er als er 's nachts geen bijzondere feesten zijn in kroegen e.d. er een politie auto rondrijdt in een heel groot gebied en de ambulance doet er soms ook 15 minuten over. Dan heeft het best nog wel nut om heen te gaan als de afstand "groot" is.

Wat betreft het rijden heeft u zeker gelijk, dat is iets waar ik me ook zorgen om maak. Ik heb bijna mijn rijbewijs maar bij een oproep zal ik nooit en te nimmer met de auto gaan omdat ik het te onverantwoord vind om als je net je rijbewijs hebt je sneller dan normaal door het verkeer te begeven. Als mijn vader (is brandweerchauffeur dus die is daarvoor opgeleid dus dat scheelt weer) niet thuis is ga ik lopend/fietsend die kant op.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #465 Gepost op: 19 mei 2013, 15:33:40
T.a.v. het met de auto verplaatsen zit ik op zo'n mooi plekkie dat ik 99% zeker weet dat ik op de fiets of lopend sneller TP kan zijn dan met de auto. Voor mij geldt dat ik met de auto nagenoeg altijd om moet rijden terwijl de fiets of benenwagen over bruggen, door steegjes en over grasvelden kan i.m.o. is de auto dan ook een optie die zelden meer waarde heeft tenzij je eerste een AED moet halen die hangen hier over het algemeen op goed bereikbare "auto" plekken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #466 Gepost op: 23 mei 2013, 16:12:32
Citaat
RAVU klaar voor burgerhulpverlening
Sinds een aantal maanden alarmeert de RAVU ook burgers bij reanimaties. Burgers die zijn aangesloten bij de stichting HartslagNU en aantoonbaar getraind zijn in het uitvoeren van reanimaties, worden door de meldkamer ambulancezorg gealarmeerd bij een hartstilstand. Wijk bij Duurstede is de eerste gemeente waar het systeem is geactiveerd. Ook andere gemeenten in de provincie Utrecht zijn uitgenodigd om zich aan te sluiten.
 
Snelle hulp
Jaarlijks krijgt 1 op de 1000 inwoners een hartstilstand. Omdat in zo’n geval elke seconde telt, is het belangrijk dat reanimatie zo snel mogelijk kan worden opgestart. Burgers kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Om dit mogelijk te maken is de RAVU (Regionale Ambulance Voorziening provincie Utrecht) een samenwerking aangegaan met de Stichting HartslagNu. Gezamenlijk is een systeem opgezet waarmee burgers kunnen worden ingezet die hulp willen en kunnen bieden in geval van een reanimatie. Gisteren vond een eerste bijeenkomst plaats met geïnteresseerde gemeenten om de uitrol van burgerhulpverlening in de provincie Utrecht verder vorm te geven.

Hoe werkt het
Burgers die in het bezit zijn van een reanimatiediploma en zich aangemeld hebben bij de Stichting HartslagNu worden bij melding van een reanimatie door de meldkamer ambulancezorg gealarmeerd. Dit gebeurt met een speciaal alarmeringssysteem dat de burger verzoekt om zich zo snel mogelijk naar de plaats van het incident te begeven en de reanimatie op te starten totdat de ambulance is gearriveerd.

Rol gemeente
Om burgerhulpverlening mogelijk te maken is samenwerking tussen de afzonderlijke gemeenten, de RAVU en de Stichting HartslagNu noodzakelijk. Wijk bij Duurstede is de eerste gemeente in de provincie Utrecht waar deze samenwerking tot stand is gebracht en burgerhulpverlening vanaf februari 2013 wordt ingezet,

Uitbreiding in de provincie Utrecht
Op 22 mei jl. vond een eerste informatiebijeenkomst plaats bij de RAVU waarbij diverse geïnteresseerde gemeenten zich hebben laten informeren over de mogelijkheden. Hierbij werd een demonstratie gegeven van de werking van het systeem en is toelichting gegeven op de rol van de RAVU, de stichting HartslagNU en die van de gemeente.

Meer informatie over burgerhulpverlening in de provincie Utrecht kan worden verkregen bij dhr. J. van Engelen, manager operationele zaken van de RAVU of via info@ravu.nl.
bron: Ravu


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #467 Gepost op: 25 mei 2013, 11:28:36
Citaat
Dordtenaar is beste ambulanceverpleegkundige
Vreugdenhil rijdt op de ambulance en legt in zijn vrije tijd aan zoveel mogelijk mensen uit hoe ze iemand kunnen reanimeren.
“Ik zou het fantastisch vinden als de meldkamers in Nederland AED-Alert invoeren. Met AED-Alert kan de meldkamer een oproep uitdoen in de hoop mensen met een hartstilstand snel binnen de kritische zes minuten hulp te kunnen bieden”.
Tijdens de feestelijke uitreiking door minister Opstelten werd een indrukwekkend filmpje vertoond met een man, die nog leeft dankzij de inspanningen van Vreugdenhil.
bron: rtv Rijnmond

zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63795.msg1166028;topicseen#msg1166028


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #468 Gepost op: 25 mei 2013, 11:36:00
bron: rtv Rijnmond

zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63795.msg1166028;topicseen#msg1166028

Dan wil ik ook weten wie de slechtste ambulanceverpleegkundige van Nederland is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #469 Gepost op: 21 juni 2013, 08:33:45
Citaat
Service to visit Downing Street calling for defibrillators in schools
20 June 2013

The London Ambulance Service will be part of a campaign group to No.10 Downing Street today (Thursday 20 June) to hand over a petition calling for defibrillators in all schools. Over 8,000 people have signed the petition started by the cardiac charity SADS UK.

The Service’s Community Defibrillation Officer Martin Bullock, who will join the campaign group, said: “Defibrillators should be in every public building, including all schools. In 2011 in London, 56 people died from a fire compared to 10,000 people who suffered an out of hospital cardiac arrest, yet fire extinguishers are statutory and defibrillators are not.

“We have been working hard to have more public access defibrillators across the capital as they give someone in cardiac arrest the best chance of survival.”

It is estimated that 270 cardiac arrests occur in schools in the UK each year which compelled SADS UK to launch ‘The Big Shock Campaign’ – a nationwide initiative to make defibrillators available in schools.

Anne Jolly, founder of SADS UK, said: “Children with undiagnosed heart conditions may have a cardiac arrest at any time. A defibrillator is an absolutely vital piece of lifesaving equipment and must be in place in all schools. We know only too well the heartache of parents who contact the charity after the sudden death of a child.”
bron: London Ambulance