Het geen wat u vergeet is dat als je na 5 minuten aankomt je wel de reanimatie over kan nemen van iemand die al 5 minuten bezig is. Ikzelf heb er geen ervaring mee maar van andere heb ik gehoord dat je na 5 minuten reanimeren erg blij bent als iemand het overneemt.
15 minuten reistijd dat heeft weinig zin omdat dan bijna overal wel de ambulance ter plaatse is.
Daar heb je gelijk in. Als je effectief wil reanimeren moet je elkaar om de minuut aflossen. Ik was er een beetje van uitgegaan dat tegenwoordig de ambulance, politie, brandweer en burgerhulpverleners worden gealarmeerd bij een hartstilstand.
Ik heb zelf ook vaak in de auto gezeten om met spoed naar het ziekenhuis te gaan, misschien is het wel menselijk om te hard te rijden of normale verkeersregels te overtreden als je weet dat er veel haast is en je (te ver) uit de buurt bent.
Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als HartslagNU bij gebrek aan hulpverleners mensen gaan alarmeren die verder uit de buurt wonen maar mogelijk schep je toch een situatie dat er meerdere burgers denken "dat is wel ver weg" en in de auto stappen om met 'spoed' te willen gaan helpen.
Het zijn wel dingen wat op papier een goed plan lijkt maar in praktijk wel eens anders kan uitpakken. Je moet nadenken over deze neveneffecten voor het fout gaat, niet tot een verder uit de buurt wonende burgerhulpverlener een kind van 4 jaar dood rijdt omdat er een bejaarde een hartstilstand heeft in een andere wijk.