En zo lang bestuur, politiek en medici geen beter alternatief weet te creeren ben ik blij met ieder die mijn leven red als dat nodig is. En dat tbs' ers, zware criminelen, moslims, christenen en weet ik niet wat meer mee zouden doen is meer theorie dan praktijk. Bij ons kennen we iedereen, het voordeel en nadeel van de kleine samenleving, waardoor er geen bekende uitwassen mee doen. Opleiding is ook lokaal geregeld. Juridisch het beter regelen is goed. Wel loop je het risico dat eisen en toetsen weer zo zwaar gaan worden dat er een tekort aan vrijwilligers ontstaat. Je bent een vrijwilliger en geen beroeps. Maar ook betere procedures, verklaringen van geen bezwaar en weet ik niet wat voorkomt nooit geheel dat er iets gebeurd. Ik kan zo vele voorbeelden bedenken in gecontroleerde organisaties dat het mis gaat met bestuur en personeel.
Dat zijn holle kreten aangezien het nooit aan de politiek, bestuur of medici is gevraagd hierover na te denken. Men laat het aan de zogenaamde "markt" over. Jij noemt jezelf die kritische burger maar dat stopt bij de grens van je eigen dorp. Omdat het bij jullie redelijk goed georganiseerd lijkt dan doet het er schijnbaar niet toe waar andere burgers in Nederland ongevraagd mee worden geconfronteerd.
Uiteraard kan je wel de nadruk leggen op het levens redden, echter hebben de medici afgelopen week in Amsterdam op een congres gezeten, volgens de cardiologen verlaat ongeveer 7% van alle mensen het ziekenhuis na een hartstilstand. Als je de bezwaren gaat afwegen van de inzet van burgerhulpverleners op de huidige wijze in Nederland ten opzichte van de te behalen voordelen moet je van hele goede huize komen.
De AED is levensreddend indien men ziet dat iemand in elkaar zakt, de AED aan de muur hangt en een hulpverlener weet hoe hij de AED moet gebruiken, mits het gaat om een schokbaar ritme. Deze vorm van AED gebruik heeft amper iets te maken met reanimatie, je kan het beschouwen als simpel ritmeherstel (zelfde effect als een ICD echter minder snel edoch indien de schok binnen twee minuten komt nog op tijd). Alle AED-opleidingen richten zich ook op deze vorm van hulpverlening, het is geen opleiding die als doel heeft de cursist klaar te stomen voor het uitrukken met de 112-hulpdiensten.
De hartstichting voert een actieve lobby, tovert met cijfers en wekt de indruk bij burgers dat het allemaal heel erg belangrijk is en men veel levens zal redden. Het is de droom van deze lobbyclub, ik beschouw het niet als een droom maar een infantiele, natte droom. Er zal geen dag komen dat het burgerhulpverleners zal lukken om bij iemand met VF te arriveren en de AED in te zetten. Die tijd is men al kwijt met de 112 melding doen, de alarmering, uitrukken en aanrijtijd.
Je argument raakt kant nog wal als je roept dat zwaardere eisen en toetsing kan zorgen dat het animo daalt onder burgers om uit te rukken op 112-hulpverzoeken. 112 is namelijk niet het telefoonnummer dat je belt als je wilt dat de buurman je komt je helpen, je belt dat nummer als je een beroep wilt doen op de professionele hulpdiensten tijdens een noodsituatie.
Ieder brandweerman, politieman of ambulancemedewerker die uitrukt moet voldoen aan professionele standaarden, moet voldoen aan zware eisen aangaande opleiding en training, etc. Het is een beetje sneu dat al die professionele hulpverleners van alles moeten of zelfs moeten stoppen zodra ze niet meer aan de eisen voldoen terwijl elke halve zool met een 'mickey mouse certificaatje' gewoon mag uitrukken met de ambulancedienst als het gaat om een hartstilstand.
Via PM berichten van mensen die zich liever niet de toorn van burgerhulpverleners over zich afroepen op dit forum heb ik inmiddels al begrepen dat vrijwillige brandweerman een landelijke opleiding en examen moeten afleggen, de vrijwillige politieman moet dat ook. Het gaat bij beide diensten zelfs om dezelfde lesstof die de beroeps-collega's ook krijgen. Voorts zijn ze verplicht om regelmatig te komen oefenen, het ontrekken aan de verplichte oefeningen, trainingen en opleiding zorgt dat ze niet meer inzetbaar zijn. Het toezicht en handhaving van deze regels wordt door de beide diensten intern geregeld.
Het geprivatiseerde broertje, de ambulancedienst, doet niet aan opleiding van deze reanimatiehelden. Het zal ze totaal worst zijn of deze mensen wel of niet kunnen reanimeren, als er maar wat mensen komen opdagen en ze kunnen roepen dat de ambulance een beetje laat was maar er dankzij de snelle inzet van burgerhulpverleners al hulp aanwezig bij de patient.
Dus nogmaals leg me eens uit waarom je op dit forum "kritische burger" onder je forumnaam hebt gezet.