AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223445 keer)

0 gebruikers (en 40 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #560 Gepost op: 13 september 2013, 14:35:01
Citaat van: auditor link=msg=1201096 date=1379017512

Kun je hem beter ingenieur laten worden.

Doktertje spelen is leuk en aardig, maar zonder ingenieurs moest een MMT arts op een paard naar z'n slachtoffers toe rijden!


Heb je op zijn tijd weer een dierenarts nodig. Okay.., on topic!

Expert


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #561 Gepost op: 15 september 2013, 20:10:11
Volgens mij worden "EHBO op straat" en "EHBO in de slaapkamer" in deze discussie geregeld over 1 kam geschoren, terwijl er mijns inziens een groot verschil is. Zover ik mij herinner uit de discussie, probeert 024 dat ook duidelijk te maken.

Bij een reanimatie op straat wordt er (hopelijk) meteen gestart en maakt het niet uit wie er reanimeert. Laat er dan snel een AED komen met zo'n alert. Bij een reanimatie in huis gaat er veel meer tijd en dus overlevingskansen verloren voor er hulp is en ben je ook nog eens gedwongen om een willekeurig grote groep willekeurige mensen zonder toezicht jouw huis binnen te laten.


Offtopic: Ruim een jaar geleden kwam in een column het advies "Word geen arts. Word advocaat, of manager." Dus als de zoon van Expert nog keus heeft...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #562 Gepost op: 9 oktober 2013, 08:10:32

London Ambulance @Ldn_Ambulance 6:06pm · 8 Oct 13
Deputy Mayor of London supports our campaign to get more #defibs in public places & encourages to invest in a #defib http://www.londonambulance.nhs.uk/news/news_releases_and_statements/call_for_more_defibrillators_t.aspx


Call for more defibrillators to save more lives
08 October 2013

Deputy Mayor Victoria Borwick and a Beefeater learning how to use a defib Today (Tuesday 8 October) the London Ambulance Service has launched a campaign to have more defibrillators in public places and save more lives.  
Defibrillators – machines that can restart a heart if it stops – should be like fire extinguishers in every public building or office and people working there trained to use them.

Our scheme offers guidance and support in buying, storing and using a defibrillator and is the first of its kind in the UK. The machines, which are easy and safe to use, are the only effective way to restart a heart if it stops.
Ambulance Operations Manager Chris Hartley-Sharpe said: “In 2011 in London, 56 people died from a fire compared to 10,000 people who suffered an out of hospital cardiac arrest, yet fire extinguishers are statutory in every building and defibrillators are not.
“Londoners’ chances of survival from a cardiac arrest could be doubled if they had a quick access to a defibrillator and people knowing CPR. Our campaign will encourage more of the lifesaving machines and skills in the capital.”

Deputy Mayor of London Victoria Borwick said: “With over 10,000 out of hospital cardiac arrests in London every year, I welcome the London Ambulance Service's campaign to put more defibrillators in public spaces. The GLA has defibrillators at City Hall and in Trafalgar Square, with staff ready and able to use them.
"I would encourage all London’s businesses and public buildings/spaces to join this scheme and invest in a defibrillator and the staff training required to use it – you never know when it might save a life.”
Steve Hodder’s life was saved thanks to a defibrillator at London Bridge station. He said: “Most people don’t survive a cardiac arrest but I was lucky. My heart stopped near a defibrillator and someone who knew how to use it.”
Network Rail Station Officer Eddie McDermott, who helped to save Steve’s life, said: “We need more defibrillators across London to encourage more people to use them and save lives.”

If you would like to get a defibrillator, please visit www.londonambulance.nhs.uk/defib.


London Ambulance @Ldn_Ambulance 1:14pm · 8 Oct 13
Deputy Mayor Victoria Borwick and a Beefeater learning how to use #defibs and do CPR pic.twitter.com/DpFNcD1I4j


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #563 Gepost op: 6 november 2013, 22:02:01
nou eens even de discussie weer oprakelen  >:D
Citaat
Gedragsregels bij burger hulpverlening

   1  Bel aan en als de deur al open is, vraagt u, voordat u naar binnen gaat, of u naar binnen mag om te helpen;
    2 Maak uzelf bekend aan de familie, zeg dat u een buurman/-vrouw bent die kan reanimeren;
    3 Als de familie zegt dat u niet gewenst bent, dan gaat u, zonder discussie, weer weg;
    4 Als de ambulance op het adres aanwezig is, gaat u niet naar binnen en belt u ook niet aan;
    5 Help het slachtoffer zoals u dat geleerd heeft en respecteer de privacy van het slachtoffer en zijn familie;
    6 Als de ambulancebemanning arriveert, zegt u tegen hen dat u een buurman/-vrouw bent;
    7 Als zij het reanimeren van u overgenomen hebben, en zij u niet meer nodig hebben, gaat u direct weg;
    U dient zich niet onnodig in de woning van het slachtoffer te bevinden;
    8 U luistert naar de ambulancebemanning en doet wat zij zeggen;
    U geeft geen commentaar en betwist een beslissing van een arts of de ambulancebemanning niet.
Nou daar ga ik even op schieten want ik ben het niet overal mee eens.
1. Aanbellen? Bij een reanimatie krijgt de melder de opdracht de voordeur open te zetten. Vaak word je al op straat opgewacht. Zo niet, dan loop ik dus wel naar binnen maar zeg luid dat ik burgerhulpverlener ben en vraag 'mag ik binnenkomen?'.
2. De meldkamer heeft ook tegen de beller gezegd dat burgerhulpverleners ook onderweg zijn. Dat weet de beller dus. En zo noem ik mezelf dus ook. Geen wazig buurvrouw verhaal voor iemand die hemelsbreed meer dan een km van mij vandaan woont; burgerhulpverlener is veel duidelijker.
3. Logisch.
4. Echt niet goed. Dit is ook wat de ambulancedienst maar ook Hartveilig Groningen en Hartveilig Drenthe hier verkondigt: wel binnenkomen, als er al een ambu staat! Echt, een paar extra handen zijn zéér welkom, zelfs als er al 2 ambu's zijn. Bij mijn reanimaties is het geen enkele keer overgenomen door de ambumedewerkers. Die zijn blij met extra handjes want ze hebben hun handen meer dan vol. Daarnaast is het fijn als er gesjouwd moet worden (bijv. als een overleden so naar een bed wordt gedragen).
5. Logisch!!!
6. Nee, ik zeg dat ik burgerhulpverlener ben en dat ik een oproep heb ontvangen via HartslagNu. Ik laat het desgevraagd graag even zien aan een agent of een ambuvpk. Als ze het niet kennen, zijn ze vaak geïnteresseerd en in alle gevallen zijn ze dan blij met je komst, is mijn ervaring tot nu toe. Overigens werkt HartveiligGroningen nu met hesjes om de herkenbaarheid te vergroten.
7. Natuurlijk als je niet meer nodig bent, ga je weg. Maar vaak kan je nog wel degelijk hulp bieden; infuuszak vasthouden, brancard tillen, familielid bijstaan .  Al te hard wegsprinten is dus niet nodig.Belangrijkste is denk ik goed in de gaten houden wat ambupersoneel maar ook aanwezige gezinsleden communiceren (al dan niet verbaal). De hulpverlening moet centraal staan en je mag absoluut geen ramptoerist worden! Overigens: vaak wordt bij een overlijden nog wel even geëvalueerd; dat kan zeker zinvol zijn om daarbij te zijn, want je bent natuurlijk geen machine.  
8. Logisch.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #564 Gepost op: 6 november 2013, 22:18:29
Citaat van: beantsje link=msg=1217785 date=1383771721

2. De meldkamer heeft ook tegen de beller gezegd dat burgerhulpverleners ook onderweg zijn. Dat weet de beller dus. En zo noem ik mezelf dus ook. Geen wazig buurvrouw verhaal voor iemand die hemelsbreed meer dan een km van mij vandaan woont; burgerhulpverlener is veel duidelijker.

4. Echt niet goed. Dit is ook wat de ambulancedienst maar ook Hartveilig Groningen en Hartveilig Drenthe hier verkondigt: wel binnenkomen, als er al een ambu staat! Echt, een paar extra handen zijn zéér welkom, zelfs als er al 2 ambu's zijn. Bij mijn reanimaties is het geen enkele keer overgenomen door de ambumedewerkers. Die zijn blij met extra handjes want ze hebben hun handen meer dan vol. Daarnaast is het fijn als er gesjouwd moet worden (bijv. als een overleden so naar een bed wordt gedragen).

7. Natuurlijk als je niet meer nodig bent, ga je weg. Maar vaak kan je nog wel degelijk hulp bieden; infuuszak vasthouden, brancard tillen, familielid bijstaan .  Al te hard wegsprinten is dus niet nodig.Belangrijkste is denk ik goed in de gaten houden wat ambupersoneel maar ook aanwezige gezinsleden communiceren (al dan niet verbaal). De hulpverlening moet centraal staan en je mag absoluut geen ramptoerist worden! Overigens: vaak wordt bij een overlijden nog wel even geëvalueerd; dat kan zeker zinvol zijn om daarbij te zijn, want je bent natuurlijk geen machine.  


2. Het overgrote deel van de bevolking heeft geen flauw idee wat een "burgerhulpverlener" is. Je bent gewoon iemand uit de buurt met (hopelijk) een EHBO diploma die komt helpen.

4. Het lijkt me duidelijk dat de komst van extra ehbo-ers als de diensten al ter plaatse zijn ongewenst is, daar is in dit topic uitgebreid op ingegaan. Het is al helemaal ongewenst als deze personen met stoffelijke overschotten gaan slepen of een slecht nieuwsgesprek gaan houden bij de familie.

7. Als de verpleegkundige je erbij wil hebben, dan blijf je en doe je wat er gezegd wordt. Is dat niet het geval ga je weg, klaar. Al helemaal als iemand overleden is, uit respect voor de familie. :-X


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #565 Gepost op: 6 november 2013, 22:26:19
Citaat van: beantsje link=msg=1217785 date=1383771721
nou eens even de discussie weer oprakelen  >:D Nou daar ga ik even op schieten want ik ben het niet overal mee eens.
1. Aanbellen? Bij een reanimatie krijgt de melder de opdracht de voordeur open te zetten. Vaak word je al op straat opgewacht. Zo niet, dan loop ik dus wel naar binnen maar zeg luid dat ik burgerhulpverlener ben en vraag 'mag ik binnenkomen?'.
2. De meldkamer heeft ook tegen de beller gezegd dat burgerhulpverleners ook onderweg zijn. Dat weet de beller dus. En zo noem ik mezelf dus ook. Geen wazig buurvrouw verhaal voor iemand die hemelsbreed meer dan een km van mij vandaan woont; burgerhulpverlener is veel duidelijker.
3. Logisch.
4. Echt niet goed. Dit is ook wat de ambulancedienst maar ook Hartveilig Groningen en Hartveilig Drenthe hier verkondigt: wel binnenkomen, als er al een ambu staat! Echt, een paar extra handen zijn zéér welkom, zelfs als er al 2 ambu's zijn. Bij mijn reanimaties is het geen enkele keer overgenomen door de ambumedewerkers. Die zijn blij met extra handjes want ze hebben hun handen meer dan vol. Daarnaast is het fijn als er gesjouwd moet worden (bijv. als een overleden so naar een bed wordt gedragen).
5. Logisch!!!
6. Nee, ik zeg dat ik burgerhulpverlener ben en dat ik een oproep heb ontvangen via HartslagNu. Ik laat het desgevraagd graag even zien aan een agent of een ambuvpk. Als ze het niet kennen, zijn ze vaak geïnteresseerd en in alle gevallen zijn ze dan blij met je komst, is mijn ervaring tot nu toe. Overigens werkt HartveiligGroningen nu met hesjes om de herkenbaarheid te vergroten.
7. Natuurlijk als je niet meer nodig bent, ga je weg. Maar vaak kan je nog wel degelijk hulp bieden; infuuszak vasthouden, brancard tillen, familielid bijstaan .  Al te hard wegsprinten is dus niet nodig.Belangrijkste is denk ik goed in de gaten houden wat ambupersoneel maar ook aanwezige gezinsleden communiceren (al dan niet verbaal). De hulpverlening moet centraal staan en je mag absoluut geen ramptoerist worden! Overigens: vaak wordt bij een overlijden nog wel even geëvalueerd; dat kan zeker zinvol zijn om daarbij te zijn, want je bent natuurlijk geen machine.  
8. Logisch.

Om nou even op deze reactie te schieten:

1: Wanneer je bij een appartementen complex aankomt bestaat de kans groot dat je moet aanbellen. Wanneer er toevallig een familielid extra aanwezig is zal die misschien bij de voordeur staan, maar wanneer man en vrouw alleen wonen zal je moeten aanbellen. Aangezien een van twee natuurlijk bij zijn geliefde zal blijven zitten / liggen.

2: Logisch dat je als je enkele straten verder op woont of zelfs verder dat je niet als buurman/ vrouw voorstelt en is burgerhulpverlener meer dan doeltreffend.

4: Bij mij is door de brandweer aangegeven om als nog naar binnen te komen en mee te doen in de rondes die zij maken. Wanneer de ambu 1 tp is mag men naar binnen gaan en hulp aanbieden is ambu 2 tp en de brw aanwezig... houd rekening ermee dat de brw er ook met 4 man minimaal aanwezig is. het is naar mijn weten dan verstandig om naar huis te gaan. Een keer een reanimatie in Venlo meegemaakt waarbij ik dringend verzocht werd (en niet op een nette manier overigens) om te vertrekken door de politie. In verband met privacy van het so

6: ik zou niets zeggen wanneer ik aan het reanimeren ben zien ze sowieso wel dat ik een burgerhulpverlener ben of in ieder geval iemand met een EHBO diploma. Niets zeggen en doorgaan met waar je mee bezig bent, een leven redden. Wanneer zij het overnemen of laten overnemen dan kun je als nog je bekend maken.

7: Wanneer zij uw hulp niet meer nodig hebben, en ze hebben je gegevens waar nodig genoteerd al is het maar voor de evaluatie.
8: Luister naar de politie, ambulance of brandweer die aanwezig is en niet alleen naar de ambubemanning... en doe wat ze zeggen...

9: voor wie nodig: neem contact op met huisarts, kaderinstructeur, slachtofferhulp of andere instantie wanneer je je verhaal kwijt wil.
vraag desnoods aan de politie een kaartje waar hun gegevens opstaan om te praten.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #566 Gepost op: 6 november 2013, 22:29:11
Citaat van: -Joost- link=msg=1217791 date=1383772709
2. Het overgrote deel van de bevolking heeft geen flauw idee wat een "burgerhulpverlener" is. Je bent gewoon iemand uit de buurt met (hopelijk) een EHBO diploma die komt helpen.

4. Het lijkt me duidelijk dat de komst van extra ehbo-ers als de diensten al ter plaatse zijn ongewenst is, daar is in dit topic uitgebreid op ingegaan. Het is al helemaal ongewenst als deze personen met stoffelijke overschotten gaan slepen of een slecht nieuwsgesprek gaan houden bij de familie.

7. Als de verpleegkundige je erbij wil hebben, dan blijf je en doe je wat er gezegd wordt. Is dat niet het geval ga je weg, klaar. Al helemaal als iemand overleden is, uit respect voor de familie. :-X
2. Ik denk dat het meevalt; de term spreekt voor zich, als je ook nog zegt dat je komt helpen, spreekt dat voor zich.

4.Nogmaals: het is juist wat de ambu-vpk (hier althans) zelf ook vaak aangeven: dat ze alsnog blij zijn met je komst. Mijn laatste reanimatie was ook al een ambu ter plaatse maar ik ben wel naar binnen gegaan en toen ik zei dat ik als burgerhulpverlener een oproep had gehad, vroegen ze mij meteen om de reanimatie over te nemen. Zoals gezegd: de richtlijn die wij hier heel uitdrukkelijk krijgen, is dus om wèl naar binnen te gaan.
Maar overdrijven is ook niet goed, als (zoals ik ook eens meemaakte) er 2 ambu's, 3 politieauto's en een complete brandweerploeg ter plaatse zijn, ga ik rechtsomkeert en lekker weer thuis aan de koffie!

7 is natuurlijk waar. maar ik heb ook meegemaakt dat ze vroegen of ik kon helpen dragen. Tja, die man moest wel naar de bovenverdieping...en voor een overledene gaan ze niet meer de brandweer optrommelen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #567 Gepost op: 6 november 2013, 22:36:20
Citaat van: beantsje link=msg=1217796 date=1383773351

7 is natuurlijk waar. maar ik heb ook meegemaakt dat ze vroegen of ik kon helpen dragen. Tja, die man moest wel naar de bovenverdieping...en voor een overledene gaan ze niet meer de brandweer optrommelen.

Ben erg nieuwsgierig naar hoe jij hiermee bent omgegaan... je hebt wel met een so te maken wat overleden is...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


helm

  • Gast
Reactie #568 Gepost op: 7 november 2013, 09:26:48
6 Als de ambulancebemanning arriveert, zegt u tegen hen dat u een buurman/-vrouw bent;

Hierdoor is het duidelijk dat je geen familie bent. Daarmee voorkom je dat je in een gesprek/overleg betrokken kan raken waar je niks mee te maken hebt.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #569 Gepost op: 7 november 2013, 16:16:44
Citaat van: thetwin84 link=msg=1217798 date=1383773780
Ben erg nieuwsgierig naar hoe jij hiermee bent omgegaan... je hebt wel met een so te maken wat overleden is...

Wat ik zelf ervaren heb is dat er een aantal burgerhulpverleners aanwezig zijn en dat er gevraagd werd wie even wou helpen omdat de ene persoon hier beter mee om kan gaan dan de ander.