nou eens even de discussie weer oprakelen
Gedragsregels bij burger hulpverlening
1 Bel aan en als de deur al open is, vraagt u, voordat u naar binnen gaat, of u naar binnen mag om te helpen;
2 Maak uzelf bekend aan de familie, zeg dat u een buurman/-vrouw bent die kan reanimeren;
3 Als de familie zegt dat u niet gewenst bent, dan gaat u, zonder discussie, weer weg;
4 Als de ambulance op het adres aanwezig is, gaat u niet naar binnen en belt u ook niet aan;
5 Help het slachtoffer zoals u dat geleerd heeft en respecteer de privacy van het slachtoffer en zijn familie;
6 Als de ambulancebemanning arriveert, zegt u tegen hen dat u een buurman/-vrouw bent;
7 Als zij het reanimeren van u overgenomen hebben, en zij u niet meer nodig hebben, gaat u direct weg;
U dient zich niet onnodig in de woning van het slachtoffer te bevinden;
8 U luistert naar de ambulancebemanning en doet wat zij zeggen;
U geeft geen commentaar en betwist een beslissing van een arts of de ambulancebemanning niet.
Nou daar ga ik even op schieten want ik ben het niet overal mee eens.
1. Aanbellen? Bij een reanimatie krijgt de melder de opdracht de voordeur open te zetten. Vaak word je al op straat opgewacht. Zo niet, dan loop ik dus wel naar binnen maar zeg luid dat ik burgerhulpverlener ben en vraag 'mag ik binnenkomen?'.
2. De meldkamer heeft ook tegen de beller gezegd dat burgerhulpverleners ook onderweg zijn. Dat weet de beller dus. En zo noem ik mezelf dus ook. Geen wazig buurvrouw verhaal voor iemand die hemelsbreed meer dan een km van mij vandaan woont; burgerhulpverlener is veel duidelijker.
3. Logisch.
4. Echt niet goed. Dit is ook wat de ambulancedienst maar ook Hartveilig Groningen en Hartveilig Drenthe hier verkondigt: wel binnenkomen, als er al een ambu staat! Echt, een paar extra handen zijn zéér welkom, zelfs als er al 2 ambu's zijn. Bij mijn reanimaties is het geen enkele keer overgenomen door de ambumedewerkers. Die zijn blij met extra handjes want ze hebben hun handen meer dan vol. Daarnaast is het fijn als er gesjouwd moet worden (bijv. als een overleden so naar een bed wordt gedragen).
5. Logisch!!!
6. Nee, ik zeg dat ik burgerhulpverlener ben en dat ik een oproep heb ontvangen via HartslagNu. Ik laat het desgevraagd graag even zien aan een agent of een ambuvpk. Als ze het niet kennen, zijn ze vaak geïnteresseerd en in alle gevallen zijn ze dan blij met je komst, is mijn ervaring tot nu toe. Overigens werkt HartveiligGroningen nu met hesjes om de herkenbaarheid te vergroten.
7. Natuurlijk als je niet meer nodig bent, ga je weg. Maar vaak kan je nog wel degelijk hulp bieden; infuuszak vasthouden, brancard tillen, familielid bijstaan . Al te hard wegsprinten is dus niet nodig.Belangrijkste is denk ik goed in de gaten houden wat ambupersoneel maar ook aanwezige gezinsleden communiceren (al dan niet verbaal). De hulpverlening moet centraal staan en je mag absoluut geen ramptoerist worden! Overigens: vaak wordt bij een overlijden nog wel even geëvalueerd; dat kan zeker zinvol zijn om daarbij te zijn, want je bent natuurlijk geen machine.
8. Logisch.