AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223463 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #590 Gepost op: 16 april 2014, 19:42:32
Citaat van: -Joost- link=msg=1258995 date=1397669997
Het referentiekader van iemand in een ziekenhuis die zich met reanimatiepatiënten bezig houdt is iets anders dan een leek in een thuissituatie. Naast een behoorlijke dosis kennis en ervaring zijn we gewend om een hele batterij aan apparaten tot onze beschikking te hebben om ook daadwerkelijk iets nuttigs te zeggen over de cardiac output en ademhaling.

klopt maar dan ga je nog steeds uit van de situatie in het ziekenhuis... Maar waarom zegt een arts in het ziekenhuis over een privé situatie niet reanimeren?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #591 Gepost op: 16 april 2014, 20:17:53
Citaat van: thetwin84 link=msg=1258992 date=1397669401
Klopt, zo leren we het allemaal bij de reanimatielessen en ben ik het mee eens...

Klopt de bekende agonale ademhaling etc...

Maar waarom zegt het ziekenhuis dat dan? Waarom geeft het ziekenhuis aan NIET reanimeren terwijl alle hulpverleners WEL zeggen...
Het grote probleem in Nederland is dat wij zijn doorgeslagen in het opleiden van mensen met alleen BLS/AED.
De richtlijnen van de NRR voor de leken eerstehulp verlener zijn duidelijk: bewusteloos + geen ademhaling = reanimeren. Prima, maar daarin schuilt ook het grootste gevaar.
Diverse inzet verslagen en verhalen vertellen mij dat tal van andere levensbedreigende stoornissen niet of nauwelijks worden onderkend. Deze "andere" stoornissen hebben duidelijk een andere dan reanimeren aanpak nodig!
Er zijn tal van (acute) stoornissen en ziekten aan te wijzen die een verlaagde bloeddruk, een niet voelbare hartslag en/of een niet direct zichtbare ademhaling kunnen veroorzaken.

Indien men als hulpverlener zich niet de tijd (!) gunt om echt te kijken, te voelen en te luisteren, dan komen we al snel in een ongewenste/onnodige situatie terecht waarin ten onrechte wordt gereanimeerd met alle ongewenste lichamelijke gevolgen voor het slachtoffer van dien.
Ander probleem is dat veel mensen ondanks een (recente) BLS/AED en EHBO cursus nog steeds niet in staat blijken te zijn om de luchtweg voldoende te openen en open te houden om een ademhaling te kunnen controleren.
Bij onvoldoende openen van de luchtweg -en dus geen ademhaling zichtbaar en/of hoorbaar- denkt men al snel dat men dient te reanimeren, al dan wel of niet aangemoedigd door alwetende omstanders en op "safe" spelende centralisten die geen eigen persoonlijke (na)controle/waarneming kunnen uitvoeren op de door hun aangegeven handelingen.
Kennelijk willen meldkamers dus op "safe" spelen en bevelen aan of zelfs "dwingen" om te starten met reanimeren.
Er verschijnen op diverse forums al tal van niet-reanimatie waardige hulpverleningen waarin te lezen is dat na het starten van de reanimatie of direct daarna het slachtoffer weer zogenaamd "tot leven" kwam.  
Ik beschouw een onnodige reanimatie als een te heftige en uitermate onnodige vorm van het toepassen van een pijnprikkel. Een pijnprikkel toedienen kan ook iets minder heftig en gecontroleerd.
Het is in mijn ogen een dramatisch gemis dat men geen gecontroleerde pijnprikkel meer mag toepassen van de NRR en het OK. Met een gecontroleerde pijnprikkel voorkom je echt een hoop onnodige ellende.

Zolang de pijnprikkel niet is opgenomen in de NRR en de OK richtlijnen blijf je situaties houden waarin onnodig wordt gereanimeerd met alle onnodige gevolgen van dien.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #592 Gepost op: 16 april 2014, 20:31:28
Citaat
op "safe" spelende centralisten die geen eigen persoonlijke (na)controle/waarneming kunnen uitvoeren op de door hun aangegeven handelingen.
Kennelijk willen meldkamers dus op "safe" spelen en bevelen aan of zelfs "dwingen" om te starten met reanimeren.

Voor leken moet je het simpel houden. Of ben jij daadwerkelijk van mening dat een paniekerige 112-beller om de oren moet worden geslagen met allerlei protocollen en handelingen, onderzoeken, ga maar door? Nee, de basis is reanimeren.  Als de beller antwoordt op de vraag; is er ademhaling? NEE....dan ga je gewoon reanimeren / centralist instrueert.

Dat achteraf iemand een laag bloedsuikertje had, gezopen had, of weet ik wat, dat zien we wel na een minuut of 10, 15, als de ambu er is. Maar laten we aub mensen aan blijven sporen te gaan reanimeren als iemand schijnbaar niet meer ademt.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #593 Gepost op: 16 april 2014, 20:43:00
Citaat van: Dinges link=msg=1259022 date=1397673088
Voor leken moet je het simpel houden. Of ben jij daadwerkelijk van mening dat een paniekerige 112-beller om de oren moet worden geslagen met allerlei protocollen en handelingen, onderzoeken, ga maar door? Nee, de basis is reanimeren.  Als de beller antwoordt op de vraag; is er ademhaling? NEE....dan ga je gewoon reanimeren / centralist instrueert.

Dat achteraf iemand een laag bloedsuikertje had, gezopen had, of weet ik wat, dat zien we wel na een minuut of 10, 15, als de ambu er is. Maar laten we aub mensen aan blijven sporen te gaan reanimeren als iemand schijnbaar niet meer ademt.

maar hij constateerd:
 
Citaat
Voor ik begin merk ik dat ze bijna onmerkbaar een keer zachtjes ademt, maar ze blijft buiten bewustzijn. Ik controleer toch nog even de hals en voel een lichte polsslag. Dan weer de ademhaling en merk dat deze het zachtjes weer doet.

Dus er is schijnbaar wel een ademhaling en toch moet hij beginnen met reanimeren...
Wat dan uiteindelijk op een hersenbloeding uitloopt... vind nog al wat... dat een hersenbloeding dat allemaal kan veroorzaken...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #594 Gepost op: 16 april 2014, 20:44:03
Citaat van: Dinges link=msg=1259022 date=1397673088
Voor leken moet je het simpel houden. Of ben jij daadwerkelijk van mening dat een paniekerige 112-beller om de oren moet worden geslagen met allerlei protocollen en handelingen, onderzoeken, ga maar door? Nee, de basis is reanimeren.  Als de beller antwoordt op de vraag; is er ademhaling? NEE....dan ga je gewoon reanimeren / centralist instrueert.

Dat achteraf iemand een laag bloedsuikertje had, gezopen had, of weet ik wat, dat zien we wel na een minuut of 10, 15, als de ambu er is. Maar laten we aub mensen aan blijven sporen te gaan reanimeren als iemand schijnbaar niet meer ademt.
Mee eens dat BLS simpel moet blijven. Maar daar zitten mijn in ziens gevaren aan vast.
Elke seconde telt. Leuk verzonnen, maar met twee seconden meer voor het toepassen van een pijnprikkel in de benadering voorkom je onnodige reanimaties met alle lichamelijke gevolgen van dien.

In het woord "schijnbaar" schuilt juist het gevaar. Het is er wel of niet.
Met een deugdelijke ademhaling controle is veel ellende te voorkomen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #595 Gepost op: 16 april 2014, 20:52:10
Medisch inhoudelijk ga ik verder niet discussiëren hier, zeker niet in dit topic. Omdat ik van mening ben dat lang niet iedere BHV-er in staat is een adequate AH of pols te beoordelen of herkennen, etc etc. En omdat we hier heel veel meelezers hebben, die gewoon moeten reanimeren bij geen ademhaling. Links en rechts een uitzonderlijk gevalletje waarbij achteraf geen sprake blijkt van een rea, prima. Als je 112 belt volg je mijns inziens gewoon de instructies van de centralist op, totdat professionele hulp TP is.


helm

  • Gast
Reactie #596 Gepost op: 16 april 2014, 20:53:15
Als leken te stom zijn, of te weinig tijd in een behoorlijke cursus stoppen, kunnen ze beter opdonderen en met hun tengels van patienten afblijven. Het is stuitend dat er organisaties zijn die hun richtlijnen aanpassen aan de grootste debiel van de groep en dat vervolgens als standaard gebruiken.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #597 Gepost op: 16 april 2014, 20:57:58
Citaat van: Dinges link=msg=1259029 date=1397674330
Medisch inhoudelijk ga ik verder niet discussiëren hier, zeker niet in dit topic. Omdat ik van mening ben dat lang niet iedere BHV-er in staat is een adequate AH of pols te beoordelen of herkennen, etc etc. En omdat we hier heel veel meelezers hebben, die gewoon moeten reanimeren bij geen ademhaling. Links en rechts een uitzonderlijk gevalletje waarbij achteraf geen sprake blijkt van een rea, prima. Als je 112 belt volg je mijns inziens gewoon de instructies van de centralist op, totdat professionele hulp TP is.

Qua BHV'er kan ik het me wel voorstellen... EHBO'ers vind ik persoonlijk dat de pijnprikkel wel terug mag komen...
Zo staat het verweg in de OK boekjes toch ook.. maar die boekjes worden steeds dunner en dunner...
De EHBO'ers mogen bijna niets meer uitvoeren... Maar ja dat geldt ook voor de ambu-medewerkers... Als die meer opgeleid zouden worden zou de trauma-heli ook wat minder in de lucht hoeven zijn... Want tegenwoordig zit ook die vliegensvlug al in de lucht...

Dus de BHV opleiden wat nu de EHBO'ers krijgen...
De EHBO'ers opleiden via het oude dikkere boekje en de nieuwere richtlijnen eraan toepassen... 30x2 en pijnprikkels...
Ambupleeg hoger opleiden dat ze meer mogen doen... Zodat het MMT wat minder in de lucht hoef te zitten...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #598 Gepost op: 16 april 2014, 20:58:25
Exact. Daarom; hou het voor de leek bij de basis. Pompen en (evt) blazen. Als de meldkamer na uitvragen zegt pompen, dan ga je pompen. Zo houden we het veilig voor ons allemaal.. ;)


Citaat van: René van der Helm link=msg=1259030 date=1397674395
Als leken te stom zijn, of te weinig tijd in een behoorlijke cursus stoppen, kunnen ze beter opdonderen en met hun tengels van patienten afblijven. Het is stuitend dat er organisaties zijn die hun richtlijnen aanpassen aan de grootste debiel van de groep en dat vervolgens als standaard gebruiken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #599 Gepost op: 16 april 2014, 20:59:14
Citaat van: Dinges link=msg=1259029 date=1397674330
Medisch inhoudelijk ga ik verder niet discussiëren hier, zeker niet in dit topic. Omdat ik van mening ben dat lang niet iedere BHV-er in staat is een adequate AH of pols te beoordelen of herkennen, etc etc. En omdat we hier heel veel meelezers hebben, die gewoon moeten reanimeren bij geen ademhaling. Links en rechts een uitzonderlijk gevalletje waarbij achteraf geen sprake blijkt van een rea, prima. Als je 112 belt volg je mijns inziens gewoon de instructies van de centralist op, totdat professionele hulp TP is.
Zwart-wit gezien heb je gelijk.
Alleen er zijn veel mensen dan je denkt die meer kennis hebben dan alleen een BLS opleiding en wel degelijk meer handelingen kunnen verrichten met de nodige achtergrond kennis bij de gemiddelde inwoner van dit land.
Leken zwart-wit "afdoen" als niet in staat zijnde om meer dan alleen de huidige BLS controles te doen is niet erg handig.
Het feit dat een centralist kennelijk alles moet uitleggen komt mijn inziens puur door een ernstig gebrek aan EHBO kennis en vaardigheden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we