AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223467 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #610 Gepost op: 19 april 2014, 12:35:50
Citaat van: Lunatum link=msg=1259786 date=1397893978



Het is overigens niet ondenkbaar dat iemand met een dergelijke hersenbloeding (afgaande op het verhaal zou het een subarachnoidale bloeding kunnen zijn) in eerste instantie helemaal niet ademt of geen normale ademhaling heeft en dus reanimatiebehoeftig is. Ook als de ademhaling terugkeert hoeft deze niet direct normaal te zijn. Een dergelijk slachtoffer is voor de leek dus reanimatiebehoeftig, ook als er bij een niet-normale ademhaling schijnbaar een (zwakke?) polsslag is.

Wanneer ik het lees dan lijkt het erop dat de 112 beller weet wat hij moet doen qua reanimatie.. maar misschien uit een vroegere reanimatielessen nog ergens pols heeft leren voelen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


helm

  • Gast
Reactie #611 Gepost op: 19 april 2014, 13:37:35
Citaat van: Lunatum link=msg=1259786 date=1397893978
Het is overigens niet ondenkbaar dat iemand met een dergelijke hersenbloeding (afgaande op het verhaal zou het een subarachnoidale bloeding kunnen zijn) in eerste instantie helemaal niet ademt of geen normale ademhaling heeft en dus reanimatiebehoeftig is.

...en dus beademd moet worden.


helm

  • Gast
Reactie #612 Gepost op: 19 april 2014, 13:40:45
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259849 date=1397903750
Wanneer ik het lees dan lijkt het erop dat de 112 beller weet wat hij moet doen qua reanimatie.. maar misschien uit een vroegere reanimatielessen nog ergens pols heeft leren voelen.

Waarschijnlijk heeft hij een goede ehbo cursus gehad.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #613 Gepost op: 19 april 2014, 13:47:40
Citaat van: René van der Helm link=msg=1259867 date=1397907645
Waarschijnlijk heeft hij een goede ehbo cursus gehad.

Vroeger was alles beter...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #614 Gepost op: 19 april 2014, 14:04:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1259865 date=1397907455
...en dus beademd moet worden.
Precies, en aangezien de leek niet meer apart leert om te beademen (EH bij waterongevallen daargelaten) is het slachtoffer voor de lekenhulpverlener dus reanimatiebehoeftig.

Medisch gezien kan je daar overigens een heleboel van vinden ;).


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #615 Gepost op: 19 april 2014, 14:18:24
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259869 date=1397908060
Vroeger was alles beter...
Het is maar de vraag of het vroeger beter was...  998765
De overleving van een ademhalings- of circulatiestilstand is nu beduidend beter dan vroeger. Veel meer mensen kunnen reanimeren ten opzichte van vroeger en een reanimatie of EHBO-cursus is veel toegankelijker dan voorheen. Ook de AED heeft daar aan bijgedragen.
Er worden concessies gedaan aan de inhoud van de cursus. Veel mensen kunnen iets, in plaats van enkelen die heelveel kunnen.

Uitgebreidere kennis maakt de zelfredzaamheid groter, maar betekent ook dat mensen bereid moeten zijn om een langere cursus te volgen, vaker te herhalen. Vaardigheden verlies je snel als je ze niet gebruikt. Zeker wanneer er veel nice-to-know informatie wordt aangeboden. Waar behoefte aan is, is de mogelijkheid om na de basis verder te gaan. Niet om de basis verder uit te breiden, want daarmee zal de bereidheid om een cursus te volgen uiteindelijk afnemen denk ik.


helm

  • Gast
Reactie #616 Gepost op: 19 april 2014, 14:27:15
Mijn mening staat te lezen op 16 april 2014, 20:53:15


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #617 Gepost op: 19 april 2014, 14:48:18
Citaat van: Lunatum link=msg=1259875 date=1397909904
Het is maar de vraag of het vroeger beter was...  998765
De overleving van een ademhalings- of circulatiestilstand is nu beduidend beter dan vroeger. Veel meer mensen kunnen reanimeren ten opzichte van vroeger en een reanimatie of EHBO-cursus is veel toegankelijker dan voorheen. Ook de AED heeft daar aan bijgedragen.
Er worden concessies gedaan aan de inhoud van de cursus. Veel mensen kunnen iets, in plaats van enkelen die heelveel kunnen.

Uitgebreidere kennis maakt de zelfredzaamheid groter, maar betekent ook dat mensen bereid moeten zijn om een langere cursus te volgen, vaker te herhalen. Vaardigheden verlies je snel als je ze niet gebruikt. Zeker wanneer er veel nice-to-know informatie wordt aangeboden. Waar behoefte aan is, is de mogelijkheid om na de basis verder te gaan. Niet om de basis verder uit te breiden, want daarmee zal de bereidheid om een cursus te volgen uiteindelijk afnemen denk ik.

Door middel van https://www.facebook.com/GevorderdeEersteHulp zouden EHBO-verenigingen een grote stap voorwaarts kunnen zetten om in de herhaalcursus dit aan te gaan bieden volgens mij..
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #618 Gepost op: 19 april 2014, 17:36:03
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259883 date=1397911698
Door middel van https://www.facebook.com/GevorderdeEersteHulp zouden EHBO-verenigingen een grote stap voorwaarts kunnen zetten om in de herhaalcursus dit aan te gaan bieden volgens mij..

Waarom zou je dit aanbieden in de herhalingslessen, herhalen wil zeggen het nivo op een gelijk peil behouden en niet zo zeer uitbreiden.... je kunt dan mijns inziens beter kunnen denken aan een gevorderden cursus. (neemt niet weg dat het initiatief goed is)
Veel AED projecten vallen of staan volgens mij juist bij de laag drempeligheid van de reanimatiecursussen en dus met een grote groep snel inzetbare vrijwilligers die met "minimale middelen" maximaal winst proberen te behalen, ga je meer of hoger opleiden zullen veel van de vrijwilligers afvallen denk ik waarom, veel van de vrijwilligers hebben slechts de reanimatiecursus gedaan en verder geen ehbo en volgens mij schuilt daar ook het succes van de AED projecten.

Opmerkingen als die van Rene stuiten mij dan ook enorm tegen de borst, als samenleving mogen we blij zijn met de grote groep mensen die zich voor een specifiek project in willen zetten zeker in een samenleving die steeds meer een houding krijgt van ieder voor zich en god voor ons allen.

Mensen die meer willen dan enkel kunnen reanimeren melden zich vanuit een AED project denk ik vanzelf bij de EHBO verenigingen net zo als dat sommige BHV-ers die meer willen vanzelf naar de EHBO verenigingen komen (of het rode kruis zo je wilt)
Ik heb dus meer vertrouwen in een doorstroom opleiding waar op elk gewenst nivo iets te leren valt (afhankelijk hoe ver je wilt gaan) dan in een hogere opleiding die mensen er van weerhoud om een dergelijke opleiding te volbrengen en daardoor niet meer inzetbaar zijn voor bijvoorbeeld een AED project.

Een timmerman leer je tenslotte ook niet hoe je sterkte berekeningen moet doen van een constructie.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #619 Gepost op: 19 april 2014, 20:02:03
De EHBO'ers mogen bijna niets meer uitvoeren...
Je mag van het OK en NRR bijna niets meer danwel steeds minder.
Alle andere EHBO handelingen dan reanimatie lijken sterk op de achtergrond gedrukt te worden.

Het is dus op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk te noemen dat wij als BLS-ers, BHV-ers en EHBO-ers enige jaren geleden nog  in staat werden geacht net als de rest van de wereld een pols te voelen (op welke wijze dan ook).
Zijn de EHBO-ers dommer en lomper geworden en mogen ze daarom niet meer een pols voelen?
Kennelijk wel, want door toedoen van de invloeden en promotie campagnes van de NRR en de hartstichting in combinatie met de afbraak van het niveau van OK door de jaren heen is het zogenaamd ineens niet meer "toegestaan" door deze organisaties om de pols te voelen.
Meegaan in de afbraak in het reanimatie en EHBO onderwijs is in mijn ogen uitermate bedroevend en schadelijk voor slachtoffers met tal van andere stoornissen die als deze trend zich voortzet alleen hulp kunnen krijgen van hulpverleners met een reanimatie opleiding.
Dat de NRR en OK menen dat er geen "pols" gevoeld mag worden vastgelegd in hun richtlijnen en eindtermen is hun zaak, maar hierdoor staan zij het niveau en kwaliteit van het EHBO onderwijs dramatisch in de weg.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we