De EHBO'ers mogen bijna niets meer uitvoeren...
Je mag van het OK en NRR bijna niets meer danwel steeds minder.
Alle andere EHBO handelingen dan reanimatie lijken sterk op de achtergrond gedrukt te worden.
Het is dus op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk te noemen dat wij als BLS-ers, BHV-ers en EHBO-ers enige jaren geleden nog in staat werden geacht net als de rest van de wereld een pols te voelen (op welke wijze dan ook).
Zijn de EHBO-ers dommer en lomper geworden en mogen ze daarom niet meer een pols voelen?
Kennelijk wel, want door toedoen van de invloeden en promotie campagnes van de NRR en de hartstichting in combinatie met de afbraak van het niveau van OK door de jaren heen is het zogenaamd ineens niet meer "toegestaan" door deze organisaties om de pols te voelen.
Meegaan in de afbraak in het reanimatie en EHBO onderwijs is in mijn ogen uitermate bedroevend en schadelijk voor slachtoffers met tal van andere stoornissen die als deze trend zich voortzet alleen hulp kunnen krijgen van hulpverleners met een reanimatie opleiding.
Dat de NRR en OK menen dat er geen "pols" gevoeld mag worden vastgelegd in hun richtlijnen en eindtermen is hun zaak, maar hierdoor staan zij het niveau en kwaliteit van het EHBO onderwijs dramatisch in de weg.
Ik weet het niet maar, zo'n 30 jaar geleden in mijn opleiding bij het voormalige Hoogovens IJmuiden was ik verplicht een EHBO cursus te volgen, slagen voor het examen was geen must maar wel prettig, tijdens die cursus heb ik geen pols leren voelen.....
Dat Jij en Rene de huidige EHBO-ers als Dom, lomp en laag opgeleide nitwitten wenst te vinden zegt mijns inziens meer of jullie en jullie hoge dunk van je zelf en je kunnen (die misschien in werkelijkheid vele malen minder is) dan over de huidige EHBO-ers, zij kunnen er tenslotte niets aan doen dat het nivo van de huidige cursussen lager ligt dan in vroeger jaren maar zij zetten zich met dat kleine beetje opleiding wel in voor een samenleving die zich steeds meer individualiseert en waar de overheid de zorg steeds verder uitkleed en de zorg steeds moeilijker toegankelijk wordt.
Waar ik een jaar of 8 terug nog zonder problemen met een staalsplinter in mijn ogen naar de SEH van het Waterlandziekenhuis kon wordt ik nu door dat zelfde ziekenhuis naar mijn huisarts gestuurd die notabene 40 kilometer verwijderd is van mijn werkplek tenzij, ik eerst 100 euro "borg" wil voldoen.
Ik denk dat het de heren willem D en Rene dus zou sieren wat meer respect voor de EHBO-ers van nu te hebben......en ze zeker niet voor dom en achterlijk te verslijten