AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225406 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #620 Gepost op: 19 april 2014, 21:25:53
Het klopt dat het niveau van het EHBO onderwijs gedaald is de afgelopen jaren. Aan de andere kant, als je de gemiddelde EHBO'er in sommige verenigingen/afdelingen ziet, dan hebben ze hun handen al vol aan het goed en correct kunnen uitvoeren van de zaken die nu nog in het boekje staan. Waardoor ik het niet onlogisch vind dat EHBO opleidingen beperkt worden. (Ik vind het wel heel jammer, er zou best wat meer diepgang in mogen voor mensen die het wel aankunnen)
Waarschijnlijk is het een kip ei verhaaltje, moest de inhoud van ehbo opleidingen omlaag omdat het te complex was voor een groot deel van de deelnemers aan de cursussen, of ging het niveau omlaag en werden de cursussen toegankelijker voor mensen die al moeite genoeg hebben met die beperktere inhoud.

De uitdrukking dat dingen niet zouden mogen in ehbo omdat ze niet meer in het OK of RK boekje staan vind ik overigens kortzichtig. Beide boeken zijn geen wetteksten. Veel dingen mogen inderdaad niet omdat het voorbehouden handelingen zijn, nog veel meer dingen moet je helemaal niet willen omdat het slachtoffer er meer risico mee loopt dan dat je hem/haar er mee helpt. Maar als iemand intelligent genoeg is om iets te leren wat niet in het boekje staat, maar het wel op een goede manier van iemand leert die weet waar hij het over heeft en weet hoe hij iemand iets moet leren. Dan zie ik daar niet direct een probleem in slechts omwille van het feit dat het niet in het OK/RK boekje staat. Op voorwaarde natuurlijk dat het geen dingen zijn die in die eerder genoemde categorieën vallen (echt verboden of meer risico dan voordelen hebben voor je slachtoffers)

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #621 Gepost op: 19 april 2014, 21:48:39
Citaat van: Willem D. link=msg=1259946 date=1397930523
De EHBO'ers mogen bijna niets meer uitvoeren...
Je mag van het OK en NRR bijna niets meer danwel steeds minder.
Alle andere EHBO handelingen dan reanimatie lijken sterk op de achtergrond gedrukt te worden.

Het is dus op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk te noemen dat wij als BLS-ers, BHV-ers en EHBO-ers enige jaren geleden nog  in staat werden geacht net als de rest van de wereld een pols te voelen (op welke wijze dan ook).
Zijn de EHBO-ers dommer en lomper geworden en mogen ze daarom niet meer een pols voelen?
Kennelijk wel, want door toedoen van de invloeden en promotie campagnes van de NRR en de hartstichting in combinatie met de afbraak van het niveau van OK door de jaren heen is het zogenaamd ineens niet meer "toegestaan" door deze organisaties om de pols te voelen.
Meegaan in de afbraak in het reanimatie en EHBO onderwijs is in mijn ogen uitermate bedroevend en schadelijk voor slachtoffers met tal van andere stoornissen die als deze trend zich voortzet alleen hulp kunnen krijgen van hulpverleners met een reanimatie opleiding.
Dat de NRR en OK menen dat er geen "pols" gevoeld mag worden vastgelegd in hun richtlijnen en eindtermen is hun zaak, maar hierdoor staan zij het niveau en kwaliteit van het EHBO onderwijs dramatisch in de weg.

Ik weet het niet maar, zo'n 30 jaar geleden in mijn opleiding bij het voormalige Hoogovens IJmuiden was ik verplicht een EHBO cursus te volgen, slagen voor het examen was geen must maar wel prettig, tijdens die cursus heb ik geen pols leren voelen.....
Dat Jij en Rene de huidige EHBO-ers als Dom, lomp en laag opgeleide nitwitten wenst te vinden zegt mijns inziens meer of jullie en jullie hoge dunk van je zelf en je kunnen (die misschien in werkelijkheid vele malen minder is) dan over de huidige EHBO-ers, zij kunnen er tenslotte niets aan doen dat het nivo van de huidige cursussen lager ligt dan in vroeger jaren maar zij zetten zich met dat kleine beetje opleiding wel in voor een samenleving die zich steeds meer individualiseert en waar de overheid de zorg steeds verder uitkleed en de zorg steeds moeilijker toegankelijk wordt.

Waar ik een jaar of 8 terug nog zonder problemen met een staalsplinter in mijn ogen naar de SEH van het Waterlandziekenhuis kon wordt ik nu door dat zelfde ziekenhuis naar mijn huisarts gestuurd die notabene 40 kilometer verwijderd is van mijn werkplek tenzij, ik eerst 100 euro "borg" wil voldoen.

Ik denk dat het de heren willem D en Rene dus zou sieren wat meer respect voor de EHBO-ers van nu te hebben......en ze zeker niet voor dom en achterlijk te verslijten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #622 Gepost op: 19 april 2014, 23:23:21
Het is absoluut niet het gebrek aan respect voor EHBO-ers.
Integendeel, EHBO-ers handelen naar hun huidige kennis, welke mijn in ziens behoorlijk opgeschroefd kan en mag worden.
EHBO-ers volgen thans verplicht de EHBO lessen die hen wordt voorgeschoteld door EHBO verenigingen en BHV instituten en ontberen vaak de keuze mogelijkheid om zich echt verder te verdiepen.
Nagenoeg alle EHBO opleidingen zijn OK of daaraan georienteerd. Als het OK haar kwaliteit doet dalen dan .... dan daalt ook het niveau en daarmee de kwaliteit van de EHBO op straat.

Degenererend vindt ik opmerkingen als men spreekt over leken in samenhang met EHBO. Vergeet niet dat zeer veel EHBO-ers in allerlei soorten denk en werkniveaus vertegenwoordigd zijn, waarvan velen in de zorg werken.
Een aantal personen werkzaam in de zorg hebben kennelijk een aversie tegen meer dan OK niveau opgeleide EHBO-ers. Dat is jammer want hiermee halen zij ook hun eigen vakbroeders onderuit welke met passie de medemens wil helpen met meer leken EHBO kennis.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #623 Gepost op: 20 april 2014, 12:28:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1259030 date=1397674395
Als leken te stom zijn, of te weinig tijd in een behoorlijke cursus stoppen, kunnen ze beter opdonderen en met hun tengels van patienten afblijven. Het is stuitend dat er organisaties zijn die hun richtlijnen aanpassen aan de grootste debiel van de groep en dat vervolgens als standaard gebruiken.
Deze opmerking vind ik jammer en gaat volledig voorbij aan het doel dat bijvoorbeeld HartslagNu nastreeft: namelijk dat er in een zo vroeg mogelijk stadium in ieder geval iets gebeurt. Voor reanimatie lijkt die strategie te werken. Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij/zij een volledige EHBO cursus volgt, die drempel is te hoog en zorgt ervoor dat mensen uiteindelijk niets doen.

De NRR/ERC/AHA, Het Oranje Kruis en het Rode Kruis spelen daar op in door een korte en eenvoudige cursus aan te bieden met basale eerste hulp en reanimatievaardigheden. Dat het niveau laag is, is waar. Het zegt echter niet per definitie iets over kwaliteit. Dat het niveau voor bijvoorbeeld eerste hulp op evenementen te laag is, ben ik het ook mee eens. HOK en RK schrijven niet de wet voor, ze bieden lesmateriaal aan voor cursussen.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #624 Gepost op: 20 april 2014, 12:36:54
Voorstel...einde discussie wat betreft kwaltijd EHBO en terug naar AED alert...
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #625 Gepost op: 20 april 2014, 12:38:31
De EHBO'ers mogen bijna niets meer uitvoeren...
Je mag van het OK en NRR bijna niets meer danwel steeds minder.
Alle andere EHBO handelingen dan reanimatie lijken sterk op de achtergrond gedrukt te worden.
De enige die zegt of iets wel of niet mag is uiteindelijk de wetgever. Niet HOK of RK.

Dat er relatief veel nadruk ligt op reanimatie dat klopt. In eerdere discussies is wel eens over 'kleine kans geneeskunde' gesproken. De kans dat iemand na het volgen van een EHBO cursus een reanimatie tegenkomt is relatief klein ten opzichte van de hoeveelheid tijd en aandacht die er aan wordt besteedt.

Zijn de EHBO-ers dommer en lomper geworden en mogen ze daarom niet meer een pols voelen?
Kennelijk wel, want door toedoen van de invloeden en promotie campagnes van de NRR en de hartstichting in combinatie met de afbraak van het niveau van OK door de jaren heen is het zogenaamd ineens niet meer "toegestaan" door deze organisaties om de pols te voelen.
...
Dat de NRR en OK menen dat er geen "pols" gevoeld mag worden vastgelegd in hun richtlijnen en eindtermen is hun zaak, maar hierdoor staan zij het niveau en kwaliteit van het EHBO onderwijs dramatisch in de weg.
Je vergeet hier even dat oa uit onderzoek is gebleken dat er bij reanimaties vaak ten onrechte wel of geen pols werd waargenomen. Het blijkt dus dat men helemaal niet zo goed is in controle van de pols. Daarnaast kan je je afvragen of het voelen van de pols daadwerkelijk consequenties is voor de geboden eerste hulp en eventuele alarmering. Ofwel: is het beleid daadwerkelijk anders? Voor eerste hulp op straat betwijfel ik dat.

De vraag is of je kwaliteit kunt afmeten aan de hand van het wel/niet voelen van de pols.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #626 Gepost op: 20 april 2014, 12:39:30
Citaat van: noordernieuws link=msg=1260166 date=1397990214
Voorstel...einde discussie wat betreft kwaltijd EHBO en terug naar AED alert...
Er is toch wel enige overlap tussen deze twee, de aanleiding is duidelijk het bericht van AED-alert. Wellicht een afsplitsing?

helm

• Gast
Reactie #627 Gepost op: 20 april 2014, 13:42:49
Citaat van: Lunatum link=msg=1260169 date=1397990311
Daarnaast kan je je afvragen of het voelen van de pols daadwerkelijk consequenties is voor de geboden eerste hulp en eventuele alarmering. Ofwel: is het beleid daadwerkelijk anders? Voor eerste hulp op straat betwijfel ik dat.

En jij bent arts?!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #628 Gepost op: 20 april 2014, 14:03:59
Citaat van: René van der Helm link=msg=1260261 date=1397994169
En jij bent arts?!
Toevallig wel, ja.

Ik denk dat je best begrijpt wat ik met de door jou geciteerde zin bedoel.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #629 Gepost op: 20 april 2014, 14:17:17
Ergo:

Voor de alarmering heeft het voelen van de hartslag in de huidige richtlijnen over het algemeen geen consequenties: iemand met een circulatiestilstand heeft doorgaans geen normale ademhaling. Geen normale ademhaling betekent alarmeren. Dat een niet-normale ademhaling niet altijd betekent dat er een circulatiestilstand is, dat is waar. Het heeft echter geen consequenties voor het feit dat er gealarmeerd moet worden.

Voor bijvoorbeeld shock geldt hetzelfde. Het klinische beeld van een shock (eventueel aangevuld met ongevalsmechanisme) moet al voldoende aanleiding zijn om te alarmeren. Of de pols nu 35, 75 of 140 is heeft voor de EHBO'er geen directe consequentie. Hij ziet immers het beeld van een shock en moet dus alarmeren. Het zal de eerste hulp die hij verleent niet essentieel beïnvloeden.

Of zie ik het dan totaal verkeerd?